ایمنی برق و شما

ایمنی برق و شما
زمان مطالعه: 7 دقیقه

الکتریسیته می تواند باعث مرگ یا صدمات شدید مردم و آسیب رساندن به اموال شود. هر ساله بسیاری از حوادث ناشی از برق گرفتگی یا سوختگی به اداره بهداشت و ایمنی (HSE) گزارش می شود. بیشتر حوادث مرگبار ، ناشی از تماس با خطوط هوایی برق است.

حتی شوک های غیر کشنده نیز می توانند باعث آسیب شدید و دائمی شوند. به عنوان مثال، ضربه ناشی از تجهیزات معیوب ممکن است منجر به سقوط از نردبان، داربست یا سایر سکوهای کاری شود.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

کسانی که از برق استفاده می کنند یا با آن کار می کنند ممکن است تنها کسانی نباشند که در معرض خطر هستند – تاسیسات الکتریکی ضعیف و وسایل الکتریکی معیوب می تواند منجر به آتش سوزی شود که همچنین ممکن است باعث مرگ یا آسیب دیگران شود. با برنامه ریزی دقیق و اقدامات احتیاطی مستقیم می توان از بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد.

خطرات برق چیست؟

خطرات اصلی عبارتند از :

  • تماس با قطعات برقی که باعث شوک و سوختگی می شود – ولتاژ معمولی شبکه، 230 ولت AC، می تواند باعث مرگ شود.
  • خطاهایی که می تواند باعث آتش سوزی شود؛ و آتش سوزی یا انفجار که در آن برق می تواند منبع اشتعال در یک جو بالقوه قابل اشتعال یا انفجار باشد.

ارزیابی ریسک

ارزیابی خطر سلامت و ایمنی شما باید خطرات مرتبط با برق را در نظر بگیرد. این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که برای استفاده و نگهداری از تاسیسات و تجهیزات الکتریکی خود چه اقداماتی را باید انجام دهید و همچنین چند وقت یکبار به تعمیر و نگهداری نیاز دارید. برای راهنمایی بیشتر به وب سایت HSE مراجعه کنید.

خطر آسیب ناشی از برق به شدت با مکان و نحوه استفاده از آن مرتبط است. خطرات در شرایط سخت بیشترین است، به عنوان مثال :

در محیط مرطوب – تجهیزات نامناسب به راحتی می توانند زنده شوند و محیط اطراف خود را زنده کنند.

در خارج از منزل – تجهیزات نه تنها ممکن است خیس شوند بلکه ممکن است در معرض خطر بیشتری برای آسیب باشند. و در فضاهای تنگ با فلزات زمینی زیاد مانند داخل مخزن – اگر یک خطای الکتریکی ایجاد شود، جلوگیری از شوک بسیار دشوار است.

برخی از اقلام تجهیزات نیز می توانند خطر بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. سیم های اکستنشن به ویژه در معرض آسیب هستند – به پلاگ ها، سوکت ها، اتصالات و خود کابل. سایر سرنخ های انعطاف پذیر، به ویژه آنهایی که به تجهیزاتی که اغلب جابجا می شوند متصل می شوند، می توانند از مشکلات مشابهی رنج ببرند.

کاهش خطر

پس از تکمیل ارزیابی ریسک، می توانید از یافته های خود برای کاهش خطرات غیرقابل قبول ناشی از تجهیزات الکتریکی در محل کار خود استفاده کنید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای رسیدن به این هدف انجام دهید که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

مطلب پیشنهادی:
رله اینترپوزینگ

اطمینان حاصل کنید که افرادی که روی تجهیزات یا سیستم های الکتریکی شما کار می کنند یا با آنها کار می کنند، برای این کار “صلاحیت” دارند.

شایستگی یعنی ، داشتن آموزش، مهارت و دانش مناسب برای انجام وظیفه برای جلوگیری از آسیب به خود و دیگران.

از ایمن بودن نصب برق اطمینان حاصل کنید.

مطمئن شوید که :

سیستم های الکتریکی جدید با استاندارد مناسب نصب می شوند، به عنوان مثال الزامات BS 7671 برای تاسیسات الکتریکی، آنها را در شرایط ایمن نگهداری می کنند.

تاسیسات موجود در شرایط ایمن نگهداری می شوند و شما پریزهای کافی را فراهم کنید زیرا بارگذاری بیش از حد پریزها با استفاده از آداپتورها می تواند باعث آتش سوزی شود.

تجهیزات ایمن و مناسب تهیه کنید.

تجهیزاتی را انتخاب کنید که با محیط کاری آن مناسب باشد.

گاهی اوقات می توان خطرات الکتریکی را با استفاده از ابزارهای هوا، هیدرولیک یا دستی که به ویژه در شرایط سخت مفید هستند، از بین برد.

اطمینان حاصل کنید که تجهیزات هنگام عرضه ایمن هستند و سپس در شرایط ایمن نگهداری می شوند.

برای قطع برق در مواقع اضطراری، یک سوئیچ قابل دسترسی و مشخص در نزدیکی هر دستگاه ثابت ارائه دهید.

برای تجهیزات قابل حمل، از پریزهایی استفاده کنید که در نزدیکی آن قرار دارند. تجهیزات را می توان به راحتی در مواقع اضطراری جدا کرد.

انتهای کابل های انعطاف پذیر باید همیشه غلاف بیرونی کابل را محکم بسته باشد تا سیم ها (به ویژه زمین) از پایانه ها خارج شوند.

بخش های آسیب دیده کابل را به طور کامل تعویض کنید.

برای اتصال طول کابل از کانکتورها یا کوپلرهای مناسب کابل استفاده کنید. از بلاک های اتصال نواری که با نوار عایق پوشانده شده اند استفاده نکنید.

از لامپ ها و سایر تجهیزاتی که به راحتی در هنگام استفاده آسیب می بینند، محافظت کنید.

در اتمسفرهای بالقوه قابل اشتعال یا انفجاری، فقط باید از تجهیزات الکتریکی ویژه طراحی شده برای این مناطق استفاده شود. ممکن است نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید.

کاهش ولتاژ

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر آسیب در هنگام استفاده از تجهیزات الکتریکی، محدود کردن ولتاژ تغذیه به کمترین مقدار مورد نیاز برای انجام کار است، مانند:

روشنایی موقت را می توان در ولتاژهای پایین تر اجرا کرد، مثلاً 12، 25، 50 یا 110 ولت.

در جایی که از ابزارهای برقی استفاده می شود، ابزارهایی که با باتری کار می کنند ایمن تر هستند. یا ابزارهای قابل حملی که برای راه اندازی از پاور ساپلای 110 ولتی وسط به زمین طراحی شده اند ، به راحتی در دسترس هستند.

تهیه وسایل ایمنی

اگر از تجهیزاتی که با ولتاژ 230 ولت یا بالاتر کار می کنند استفاده می شود، یک RCD (دستگاه جریان باقیمانده) می تواند ایمنی بیشتری ایجاد کند. RCD دستگاهی است که برخی از ایرادات سیستم الکتریکی، اما نه همه آنها را تشخیص می دهد و به سرعت پاور ساپلای را قطع می کند.

بهترین مکان برای RCD در تابلوی اصلی یا پریز سوکت تعبیه شده است، زیرا به این معنی است که کابل های تغذیه به طور دائم محافظت می شوند. اگر این امکان پذیر نیست، یک پلاگ دارای یک RCD یا یک آداپتور RCD پلاگ نیز می تواند ایمنی بیشتری را ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی:
کلیدهای مدار صنعتی

RCD برای محافظت از افراد دارای جریان قطع نامی (حساسیت) بیش از 30 میلی آمپر (mA) نیست. به یاد داشته باشید که:

RCD یک وسیله ایمنی ارزشمند است، هرگز آن را  bypass نکنید.

اگر خاموش شود، نشان می دهد که ایراد دارد – قبل از استفاده مجدد، سیستم را بررسی کنید.

اگر مکرراً حرکت می کند و هیچ نقصی در سیستم یافت نمی شود، با سازنده RCD مشورت کنید. و RCD دارای یک دکمه تست برای بررسی رایگان بودن مکانیزم و عملکرد آن است، شما باید به طور منظم از آن استفاده کنید.

نگهداری پیشگیرانه را انجام دهید

کلیه تجهیزات الکتریکی، از جمله تجهیزات و تاسیسات قابل حمل، باید (تا جایی که منطقی باشد) برای جلوگیری از خطر نگهداری شوند. این یک الزام مقررات مربوط به برق در محل کار 1989 است.

این آیین نامه اصول ایمنی الکتریکی را بیان می کند و برای کلیه سیستم ها و تجهیزات الکتریکی اعمال می شود. با این حال، آنها مشخص نمی کنند که چه کاری باید انجام شود، توسط چه کسی یا چند بار انجام شود.

تصمیم گیری در مورد سطوح تعمیر و نگهداری و دفعات بررسی ها باید با مشورت کاربران تجهیزات، بر اساس خطر معیوب شدن اقلام الکتریکی اتخاذ شود. اگر از تجهیزات به درستی استفاده نشود، برای کار مناسب نباشد یا در یک محیط سخت استفاده شود، خطر این اتفاق افزایش می‌یابد.

یک سیستم نگهداری مناسب به شدت توصیه می شود. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

بررسی های کاربر توسط کارمندان، به عنوان مثال بررسی قبل از استفاده برای کابل های شل یا علائم آسیب آتش سوزی.

بازرسی بصری توسط شخصی با دانش بیشتر، به عنوان مثال بررسی داخل پلاگ برای آسیب داخلی، سیم های خالی و فیوز صحیح. و در صورت لزوم، تست دستگاه قابل حمل (PAT) توسط فردی با دانش و تجربه لازم برای انجام آزمایش و تفسیر نتایج.

تجهیزات آسیب دیده یا معیوب باید از محل استفاده خارج شده و توسط شخصی که دارای صلاحیت است تعمیر شود یا دور انداخته شود تا از استفاده بعدی جلوگیری شود.

همه اقلام الکتریکی نیاز به PAT ندارد و آنهایی که نیاز دارند ممکن است نیازی به آزمایش هر سال نداشته باشند.

با تمرکز بر روی یک سیستم ساده و ارزان برای جستجوی علائم قابل مشاهده آسیب یا خطا، می توان بیشتر خطرات الکتریکی را کنترل کرد.

هیچ الزام قانونی برای برچسب زدن تجهیزاتی که بازرسی یا آزمایش شده اند وجود ندارد و همچنین الزامی برای نگهداری سوابق این فعالیت ها وجود ندارد.

اگرچه این یک الزام قانونی نیست، اما حفظ یک سیستم ثبت و برچسب‌گذاری می‌تواند راه مفیدی برای نظارت و بررسی اثربخشی طرح نگهداری باشد.

توصیه می شود که تاسیسات ثابت (سیم کشی و تجهیزات بین کنتور پاور ساپلای و نقطه استفاده، به عنوان مثال پریزهای پریز) به طور دوره ای توسط یک فرد ذیصلاح بازرسی و تست شوند.

با خیال راحت کار کنید.

اطمینان حاصل کنید که افرادی که با برق کار می کنند صلاحیت انجام کار را دارند. حتی کارهای ساده مانند سیم کشی پلاگ می تواند منجر به خطر شود – اطمینان حاصل کنید که مردم قبل از شروع کار می دانند چه کاری انجام می دهند.

مطلب پیشنهادی:
کنتاکتور در مقابل کلید

بررسی کنید که :

تجهیزات مشکوک یا معیوب از حالت استفاده خارج می شوند، با برچسب «استفاده نکنید» و تا زمانی که توسط یک فرد ذیصلاح مورد بررسی قرار نگیرد، ایمن نگه داشته می شود.

در صورت امکان، ابزارها و پریزهای برق قبل از وصل یا جدا کردن برق خاموش می شوند و تجهیزات قبل از تمیز کردن یا انجام تنظیمات خاموش / از پریز جدا می شوند.

کارهای پیچیده تر، مانند تعمیر تجهیزات یا تغییر در تاسیسات الکتریکی، فقط باید توسط افرادی انجام شود که از خطرات و اقدامات احتیاطی مورد نیاز آگاهی دارند.

نباید اجازه کار بر روی یا در نزدیکی قطعات در معرض و فعال تجهیزات را بدهید، مگر اینکه کاملاً اجتناب ناپذیر باشد و اقدامات احتیاطی مناسب برای جلوگیری از آسیب، هم به کارگران و هم برای هرکس دیگری که ممکن است در آن منطقه باشد، انجام شده باشد.

کابل های برق زیرزمینی

همیشه فرض کنید کابل ها هنگام حفاری در خیابان، سنگفرش یا نزدیک ساختمان ها وجود دارند. برای جلوگیری از خطر، از برنامه های خدمات به روز، ابزارهای اجتناب از کابل و تمرین حفاری ایمن استفاده کنید.

طرح‌های خدماتی باید از شرکت‌های برق منطقه‌ای، مقامات محلی، مقامات بزرگراه و غیره در دسترس باشند. راهنمایی‌های دقیق‌تر در نشریه HSE در دسترس است. اجتناب از خطرات ناشی از خدمات زیرزمینی (HSG47).

خطوط برق هوایی

بیش از نیمی از حوادث مرگبار برق در سال ناشی از تماس با خطوط هوایی است. هنگام کار در نزدیکی خطوط هوایی، ممکن است در صورتی که به مالکان اطلاع کافی داده شود، آنها را خاموش کنید. اگر نمی توان این کار را انجام داد، در مورد فاصله کار ایمن از کابل ها با مالکان مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که برق می تواند از خطوط هوایی خارج شود حتی اگر تجهیزات به آنها برخورد نکنند. راهنمای دقیق تر در نشریه HSE اجتناب از خطر از خطوط برق هوایی (GS6) موجود است.

راه آهن برقی و تراموا

اگر در نزدیکی راه‌آهن‌های برقی یا تراموا کار می‌کنید، با شرکت راه‌اندازی خط یا ریل مشورت کنید. به یاد داشته باشید که برخی از راه‌آهن‌ها و ترامواها به جای کابل‌های سقفی، از ریل برقی استفاده می‌کنند.

مقررات بهداشت و ایمنی در راه آهن و تراموا در آوریل 2006 به دفتر مقررات راه آهن منتقل شد و برخی از راهنمایی ها در وب سایت آنها موجود است.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

[/fusion_text][fusion_person name=”تیم تولیدمحتوای میراکنترل” title=”میراکنترل؛کنترل فرایند اتوماسیون” picture=”https://miracontroller.com/wp-content/uploads/2021/02/icons8-manager-80.png” picture_id=”21002|full” pic_link=”” linktarget=”_self” pic_style=”” pic_style_blur=”” pic_style_color=”” pic_bordersize=”” pic_bordercolor=”” pic_borderradius=”” hover_type=”none” background_color=”” content_alignment=”center” icon_position=”bottom” social_icon_boxed=”” social_icon_boxed_radius=”” social_icon_color_type=”” social_icon_colors=”” social_icon_boxed_colors=”” social_icon_tooltip=”left” blogger=”” deviantart=”” digg=”” dribbble=”” dropbox=”” facebook=”” flickr=”” forrst=”” instagram=”” linkedin=”” myspace=”” paypal=”” pinterest=”” reddit=”” rss=”” skype=”” soundcloud=”” spotify=”” tumblr=”” twitter=”” vimeo=”” vk=”” whatsapp=”https://wa.me/989125376505″ xing=”” yahoo=”” yelp=”” youtube=”” email=”info@miracontroller.ir” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است. استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.[/fusion_person][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

زمان مطالعه: ۲ دقیقه عملکرد ایمنی ابزار دقیق، یک حلقه کنترل در یک فرآیند یا دستگاه است که هدف آن ایمنی است. SIF، اختصار …

پکینگ استم شیر – روش تعویض

پکینگ استم شیر – روش تعویض

زمان مطالعه: ۳ دقیقه پکینگ استم ولو یا “پکینگ استم شیر”، فرآیندی است که در آن دنباله گلند ولو با مواد بسته‌بندی تنظیم می‌شود …

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه یک شیر، یک جزء است که می‌توان آن را در یک سیستم جریان سیالات و همچنین در یک سیستم فشاری …

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله، ما به بحث درباره کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در میدان می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای …

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه هنگامی که فشار به ترانسمیتر اعمال می‌شود، مقادیر حداقل و حداکثر برای محدوده اندازه‌گیری LRV و URVمی‌توانند با استفاده از …

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به طراحی پاور ساپلای ۲۴ ولت مستقیم و کلیدهای مدار (نمایه‌ی فاز‌های طراحی) می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم …

بهینه سازی معماری پی ال سی

بهینه سازی معماری پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه این مقاله به بررسی تأثیر توزیع و چگالی ورودی/خروجی‌ها و ماژول‌ها بر هزینه سخت‌افزار می‌پردازد، به عبارت دیگر چگونگی بهینه‌سازی …

اندازه ماژول پی ال سی

اندازه ماژول پی ال سی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه می‌خواهیم برخی افکاری درباره نحوه تعیین اندازه ماژول پی ال سی بر اساس تراکم کارت‌ها داشته باشیم، یعنی درباره بهترین …

انتخاب ماژول های پی ال سی

انتخاب ماژول های پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه انتخاب ماژول‌های پی ال سی ابتدایی، تجزیه و تحلیل نیازهای فنی برنامه است. در اغلب موارد، این تجزیه و تحلیل …

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

زمان مطالعه: ۴ دقیقه در این مقاله، ما به بررسی روش انتخاب پردازنده مرکزی (CPU) و توضیح گزینه‌های اصلی برای معماری سیستم کنترل می‌پردازیم …

انتخاب HMI

انتخاب HMI

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله انتخاب پنل HMI  را مورد بررسی قرار می دهیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل انتخاب HMI …

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه در این مقاله، ما در مورد موضوع اجزای مختلف طرح سیستم دی سی اس و ماژول‌های آن مانند پردازنده‌ها و …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.