وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با سیستم کنترل / برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)
زمان مطالعه: 6 دقیقه

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس (JB) یک سند است که تمامی جعبه‌های اتصال ابزار دقیق را فهرست می‌کند. این سند شامل اطلاعاتی نظیر موقعیت جانکشن باکس ، شماره برچسب، اندازه، سازنده، درجه حفاظت (IP)، مشخصات کابل، جزئیات گلند، مشخصات ترمینال و جزئیات ارت است.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

جانکشن باکس ابزار چیست؟

یک جانکشن باکس ابزار، نوعی محفظه است که برای حفاظت و سازماندهی ابزارهای الکتریکی یا الکترونیکی و سیم‌کشی مرتبط با آنها استفاده می‌شود. جعبه‌های اتصال ابزار معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند و برای مقاومت در برابر سختی و پایداری طراحی شده‌اند. این جعبه‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند پوشش‌های قابل جابجایی، بلاک‌های ترمینال، و گلند کابل ها هستند که نصب و نگهداری آسان ابزارها و سیم‌کشی را فراهم می‌کنند.

هدف یک جانکشن باکس ابزار، فراهم کردن یک مکان مرکزی برای ابزارها و سیم‌کشی آنها است، که می‌تواند به کاهش آشفتگی و بهبود ایمنی در منطقه‌ای که ابزارها استفاده می‌شوند کمک کند. همچنین می‌تواند به حفاظت از سیم‌کشی ابزارها در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار، و ارتعاشات کمک کند.

چرا یک جانکشن باکس ضروری است؟

یک جانکشن باکس ، نوعی محفظه الکتریکی است که برای اتصال کابل‌ها بین دستگاه‌های میدانی و اتاق کنترل استفاده می‌شود. این جعبه‌ها شامل بلاک‌های ترمینال برای پایانه‌های کابل می‌باشد. جعبه‌های اتصال در هر نصب الکتریکی، کنترلی و ابزار دقیق ضروری هستند.

مطلب پیشنهادی:
مبانی Limit سوئیچ ها

این یک محفظه استفاده شده برای اتصال دستگاه‌های میدانی (به عنوان مثال، ابزارها) در مناطق فرآیند/تولید به تجهیزات کنترل/نظارت است، که معمولاً در اتاق کنترل قرار دارد.

چرا به جعبه‌های اتصال نیاز داریم؟

جانکشن باکس معمولاً برای پایان دادن به دستگاه‌های میدانی از سیستم‌های مشترک در یک منطقه فرآیندی استفاده می‌شود.

هنگام طراحی جعبه‌های اتصال ابزار، ویژگی‌های محیطی مکان‌های پیش‌بینی شده باید در نظر گرفته شود. باید تایید شود تا حفاظت کافی در برابر نفوذ (IP) و حفاظت منطقه خطرناک انجام شود.

چه چیزی در یک جانکشن باکس وجود دارد؟

اجزای یک جانکشن باکس شامل، اما محدود به، موارد زیر می‌شود:

  • بلاک ترمینال که شامل بلاک‌های ترمینال برای اتصال کابل می‌باشد
  • تخته زمین‌کننده گلند کابل
  • نوار زمین جداگانه برای اتصال نخ از کابل سیم‌های ورودی/خروجی
  • پلاگ‌های گلند/ breather
  • ریل نصب بلاک ترمینال با کاورهای پایانی.

نمونه‌ای از نقشه یک جانکشن باکس ابزار

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

ریل نصب (Mounting Rail)

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

ریل‌ها بارهای فلزی درون یک قفسه برقی هستند که برای نصب قاطع‌های مدار و سایر انواع تجهیزات برقی استفاده می‌شوند. ریل‌های DIN بسیار حیاتی برای نصب، نگهداری و عملکرد تجهیزات برقی هستند، اما طراحی آن‌ها نسبتاً ساده است. برخی از انواع تجهیزاتی که ممکن است به یک ریل DIN متصل شوند عبارتند از:

  • کلیدهای استفاده شده در مدارهای برقی
  • بلاک‌های ترمینال
  • کنترل‌گرهای قابل برنامه‌ریزی (پی ال سی)
  • کنترل‌گرهای موتور
  • رله‌ها

برای این که این قطعات در محل خود باقی بمانند و به درستی کار کنند، نیاز به پشتیبانی مکانیکی قوی دارند. اما بیشتر اوقات، آن‌ها برای نصب مستقیم بر دیوار یا پنل در یک قفسه برقی ساخته نمی‌شوند. اغلب طراحان و سازندگان تجهیزات از یک ریل DIN برای نصب این قطعات استفاده می‌کنند.

نوار ترمینال

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

عمده وظیفه نوار ترمینال فراهم کردن امکان اتصال تجهیزات داخلی و خارجی پنل است. بنابراین، تمام اتصالات بین تجهیزات و پنل مرکزی باید از طریق نوار انجام شود. نصب و اتصال تابلوی برق توسط نوار ترمینال ساده‌تر می‌شود. در واقع، ادعا شده است که نوار ترمینال سیم‌کشی را سازماندهی و ایمنی مکانیکی و الکتریکی پنل را تضمین می‌کند. به علاوه، در نگهداری دستگاه‌ها، به راحتی امکان یافتن هرگونه عیب‌های ماشینی و کابل‌های متصل شده به خارج از تابلو را آسان‌تر می‌کند. اتصالات ترمینال یا اتصال‌دهنده جعبه ابزاری است که به عنوان نقطه اتصال ایمن برای کابل‌ها یا پلاگ‌ها برای اتصال به تجهیزات عمل می‌کند.

مطلب پیشنهادی:
تاریخچه سیگنال‌های ۳-۱۵ پی‌اس‌ای، ۱۰-۵۰ میلی‌آمپر و ۴-۲۰ میلی‌آمپر

براکت پایانی

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

براکت‌های پایانی، همچنین به عنوان توقف‌های پایانی شناخته می‌شوند، برای نگهداری یک پشته از بلاک‌های ترمینال روی ریل نصبی استفاده می‌شوند. براکت‌های پایانی به اندازه و سبک‌های مختلفی موجود هستند، به تفاوت پروفایل پشته بلاک‌های ترمینال و کانال نصب بستگی دارد. آن‌ها از پلی‌آمید یا فولاد کم کربن ساخته شده‌اند که به درستی تثبیت شده است.

پلاک پیوستگی زمین‌سازی

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

سیمی است که اتصالات مختلف دستگاه‌ها و وسایل برقی مانند جعبه‌های اتصال ، تابلوهای توزیع، پلاگ ها و تجهیزات را به هم متصل می‌کند. به عبارت دیگر، یک رهبری پیوستگی زمین سیمی است که سیم را به دستگاه یا تجهیزات برقی متصل می‌کند.

تیره پایه

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

بلوک‌های ترمینال یک جعبه ابزار معمولاً در تیر پایه عقبی با ریل دین که در داخل جعبه ابزار قرار دارد، قرار دارند. استفاده از یک Backplate بلاک ترمینال برای حفظ امتیاز IP یک جعبه ابزار دلیل اصلی است. Backplate‌ها در اکثر مواقع از فولاد عادی یا SS316/SS316L ساخته شده‌اند.

اتصال زمین

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

اتصال زمین یک قطعه است که به یک شیء متصل می‌شود و امکان زمین کردن آسان را فراهم می‌کند. در کاربردهای زمین کردن، اتصال‌های زمین lay-in برای متصل کردن سیم‌ها و سطوح به یکدیگر استفاده می‌شوند. این اتصالات برای فرآیند نصب ساده و سریع طراحی شده‌اند.

تهویه‌کننده

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

تهویه‌کننده‌ها به معادله فشار بین محفظه‌ها و هوای بیرون کمک می‌کنند. این کار از تجمع رطوبت در مکان‌هایی که دما تغییر می‌کند یا مرطوب است جلوگیری می‌کند. همچنین، آنها به طور مؤثری هرگونه آبی که در داخل دستگاه متراکم شده است را تخلیه می‌کنند. تهویه‌کننده‌های مناطق خطرناک Exd/Exe به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آب را از محفظه تخلیه کنند، اجازه دهند هوای داخل محفظه به هوای اطراف خارج شود تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود و ایمنی ضد انفجار مورد نیاز در یک منطقه خطرناک را فراهم کنند.

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

جعبه‌های اتصال برای سیگنال‌های ابزار دقیق دیجیتال باید شامل یک باس بار برای اتصال شیلدهای کابل‌های تکی به شیلدهای کابل‌های چند جفتی باشد.

مطلب پیشنهادی:
سنسورهای موقعیت القایی

طبق روال استاندارد، جانکشن باکس باید برای عملکردهای زیر اتصال شود:

  • سیگنال‌های PCS و SIS
  • سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال
  • سیگنال‌های با سطوح ولتاژ مختلف

چگونه جانکشن باکس را انتخاب کنیم؟

استانداردهای مهم برای جعبه‌های اتصال ابزار دقیق به شرح زیر هستند:

  • مواد
  • درجه حفاظت
  • نوع ترمینال
  • جهت و دستگاه‌های ورودی کابل
  • اتصال زمین
  • کلاس دما و گروه گاز
  • درپوش تخلیه
  • اندازه محفظه
  • برچسب‌ها
  • صفحه پشتی ترمینال بلاک
  • درب‌ها
  • دمای محیط

برنامه جانکشن باکس چیست؟

برنامه جانکشن باکس (Junction Box Schedule) یک سند است که شامل لیستی از جعبه‌های اتصال ابزار دقیق است. این سند کابل و گلند مورد نیاز هر اتصال ابزار را مشخص می‌کند.

چه مواردی در برنامه جانکشن باکس درج می‌شود؟

اطلاعات زیر در برنامه جانکشن باکس ذکر می‌شود:

  • نوع جانکشن باکس
  • مشخصات
  • شماره جانکشن باکس
  • اطلاعات اتصال منبع و مقصد
  • نوع و اندازه گلند برای هر کابل ورودی
  • اندازه جانکشن باکس
  • محل جانکشن باکس

هدف از برنامه جانکشن باکس چیست؟

هدف از برنامه جانکشن باکس ارائه یک رکورد واضح و سازمان‌یافته از همه ابزارها و دستگاه‌هایی است که به یک جانکشن باکس خاص متصل شده‌اند، و همچنین سیم‌کشی‌های مربوطه.

این برنامه می‌تواند برای نگهداری، عیب‌یابی و تعمیر مفید باشد. همچنین می‌تواند کمک کند تا اطمینان حاصل شود که همه ابزارها و دستگاه‌ها به درستی نصب و متصل شده‌اند و سیم‌کشی در وضعیت خوبی قرار دارد.

برنامه‌های جانکشن باکس به عنوان یک راهنما هنگام تهیه مواد برای خرید جعبه‌های اتصال استفاده می‌شوند.

در زیر نمونه ای از برنامه JB آورده شده است:

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

برنامه زمان‌بندی جانکشن باکس ابزار دقیق (JB)

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

automationforum.co

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

اصول اولیه ترمیستور

اصول اولیه ترمیستور

زمان مطالعه: ۲ دقیقه ترمیستور یک دستگاه نیمه‌رسانا ساخته‌شده از اکسیدهای فلزی است. ترمیستورها در بسیاری از کاربردها که نیاز به اطلاعاتی در مورد …

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به نحوه عملکرد پروب‌های هادی در سنجش سطح پرداخته می‌شود. پروب‌های هادی بر اساس اصلی عمل می‌کنند …

گیج‌های دما پر شده با مایع چیست؟

گیج‌های دما پر شده با مایع چیست؟

زمان مطالعه: < 1 دقیقه گیج‌های دما پر شده با مایع یکی از پرکاربردترین گیج‌های دما در صنایع هستند. در این نوع، مایع در لوله …

چگونگی عملکرد یک گیج لوله بوردن

چگونگی عملکرد یک گیج لوله بوردن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه لوله بوردن از یک لوله فرفل شده استفاده می‌کند که با افزایش فشار، به دلیل انبساط، باعث چرخش بازویی که …

شیر دیافراگم چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

شیر دیافراگم چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه شیر دیافراگم با سایر شیرها متفاوت است، زیرا دیافراگم شیر دیافراگم دارای دیسک شیر نیست. این شیر از یک دیافراگم …

دتکتورهای شناور سیمی هدایت‌شونده

دتکتورهای شناور سیمی هدایت‌شونده

زمان مطالعه: < 1 دقیقه دتکتورهای شناور سیمی هدایت‌شونده یک تکنیک اندازه‌گیری سطح به روش شناوری هستند. برای اندازه‌گیری سطوح بزرگ (مثلاً ۲۰ متر)، می‌توان …

اندازه‌گیری سطح چیست و چه نوع اندازه‌گیری‌هایی وجود دارد؟

اندازه‌گیری سطح چیست و چه نوع اندازه‌گیری‌هایی وجود دارد؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه اندازه‌گیری سطح یعنی اندازه‌گیری ارتفاع مایعات، به عبارت دیگر، ارتفاعی که سطح نامیده می‌شود، به عنوان مثال ، سطح مایع …

سوئیچ سطح چیست و چه انواعی دارد؟

سوئیچ سطح چیست و چه انواعی دارد؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سوئیچ سطح به عنوان یک دستگاه قابل تشخیص سطح مایع در یک مخزن فرآیند توصیف می‌شود. سوئیچ سطح همچنین برای …

تکنیک‌های اندازه‌گیری سطح

تکنیک‌های اندازه‌گیری سطح

زمان مطالعه: ۲ دقیقه اندازه‌گیری سطح در صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی رایج است. رابط، حد فاصل بین دو مایع غیرقابل امتزاج …

کاربردهای سنسور خازنی – مجاورتی، اندازه‌گیری جابجایی، اندازه‌گیری سطح

کاربردهای سنسور خازنی – مجاورتی، اندازه‌گیری جابجایی، اندازه‌گیری سطح

زمان مطالعه: ۳ دقیقه سنسور خازنی بر اساس اصل ظرفیت الکتریکی کار می‌کند. سنسور خازنی یکی از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه سنسور و ترانسدیوسرها …

اندازه گیری سطح رابط با استفاده از ترانسمیتر اختلاف فشار(DP)

اندازه گیری سطح رابط با استفاده از ترانسمیتر اختلاف فشار(DP)

زمان مطالعه: ۴ دقیقه برای اندازه‌گیری سطح مرز دو سیال با چگالی‌های مختلف، از ترانسمیتر اختلاف فشار (DP) استفاده می‌شود. سطح کلی همیشه باید …

واشر فلنج چیست؟

واشر فلنج چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه واشرهای فلنج برای ایجاد یک آب‌بندی استاتیک بین دو سطح فلنج در شرایط عملیاتی مختلف با فشارها و دماهای متغیر …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.