وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با اندازه گیر جریان / تفاوت بین جریان آرام و جریان آشفته چیست؟

تفاوت بین جریان آرام و جریان آشفته چیست؟

تفاوت بین جریان آرام و جریان آشفته چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

جریان آرام و جریان آشفته دو جنبه مهمی هستند که هنگام اندازه گیری جریان باید در نظر گرفته شوند. چه زمانی اثر تلاطم رخ می دهد؟ چه تاثیری بر فلومتر شما دارد؟ و بسیار مهم: برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب جریان آشفته چه کاری می توانید انجام دهید؟

انواع سوالاتی که هنگام کار با فلومتر به ذهن خطور می کند.

در این مقاله  3 نکته برتر خود را برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب جریان آشفته با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

چرا جریان آرام برای فلومتر مهم است؟

این بستگی به نوع فلومتر دارد که چگونه جریان آشفته می تواند بر اندازه گیری شما تأثیر بگذارد. اگر یک فلومتر حرارتی بر اساس اصل کار “بای پس” دارید، بخشی از جریان اصلی از یک محدودیت عبور می کند و بخش کوچکی از جریان از طریق سنسور واقعی عبور می کند.

نسبت بین این دو جریان با افت فشار روی سنسور و محدودیت در جریان آرام تعیین می شود. اثر تلاطم این نسبت را مختل خواهد کرد. از آنجایی که ابزارهای دارای سنسور بای پس اغلب برای اندازه گیری های بسیار دقیق استفاده می شوند، اثر تلاطم می تواند تأثیر زیادی بر نتایج اندازه گیری داشته باشد.

در نتیجه، کنتورهای جریان حرارتی – بر اساس اصل “بای پس” – با استفاده از جریان آرام بهترین رفتار را دارند.

چرا جریان آرام برای فلومتر مهم است؟

اصل کار سنسور بای پس، با عنصر جریان آرام (LFE)

اثر آشفتگی چیست؟

تلاطم موضوعی خطرناک است که اغلب منشأ دعواهای جدی در جلسات علمی اختصاص داده شده به آن است، زیرا دیدگاه‌های بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد که همگی در پیچیدگی و همچنین ناتوانی در حل مشکل مشترک هستند. “. مارسل لزیور، 1987.

مطلب پیشنهادی:
اهمیت اندازه گیری جریان در کنترل فرآیند چیست؟

در عمل اغلب با یک جریان متلاطم مواجه خواهید شد. یک جریان آشفته می تواند به دلیل محدودیت های (بیش از حد) در یک تاسیسات، مانند شیرها یا آداپتورها، در ترکیب با سرعت بالای سیال مورد استفاده ایجاد شود. این اثر به عنوان “اثر آشفتگی” شناخته می شود. در هر محدودیتی جریان مختل شده و سرعت گاز تغییر می کند. علاوه بر استفاده از محدودیت ها، طول لوله نیز چیزی است که باید در نظر گرفته شود. از آنجایی که مدتی طول می کشد تا یک جریان آشفته دوباره آرام شود، استفاده از طول لوله مناسب مهم است.

جریان متلاطم

جریان آشفته چیزی است که می‌خواهید در ورودی دستگاه اندازه‌گیری جریان خود از آن جلوگیری کنید، زیرا می‌تواند بر دقت اندازه‌گیری شما تأثیر بگذارد. بهتر است یک جریان آرام درست قبل از ابزار جریان خود داشته باشید. با این حال، خود ابزاری که به عنوان کنترل کننده جریان استفاده می شود. با دریچه ای در پشت فلومتر، می تواند دوباره باعث ایجاد یک جریان آشفته شود.

همه انواع فلومترها این را به عنوان مضر نمی دانند. عمدتاً فلومتر های حرارتی با استفاده از اصل بای پس برای این اثر حساس هستند. فلومترهای مبتنی بر کوریولیس Coriolis، CTA (Constant Temperature Anemometry) یا اولتراسونیک مستقل از اغتشاش هستند.

جریان آشفته در مقابل جریان آرام

چگونه می توان فهمید که جریان آرام است یا جریان آشفته؟

به طور کلی می توان گفت که دو نوع جریان وجود دارد: جریان آرام و جریان متلاطم. در تصویر می بینید که جریان آرام با آزمایشی با استفاده از جوهر در یک لوله استوانه ای تجسم شده است. جوهر به وسط یک لوله شیشه ای تزریق شده است که آب از آن عبور می کند. هنگامی که سرعت آب هنوز کم است، جوهر با آب مخلوط نمی شود، خطوط جریان موازی هستند. این جریان آرام نامیده می شود.

مطلب پیشنهادی:
کالیبراسیون فلومتر

اگر سرعت آب زیاد شود با سرعت معینی تغییر ناگهانی رخ می دهد. جریان به طور کامل مختل می شود و آب از طریق جوهر همگن می شود. خطوط جریان آشفته هستند، دیگر خطی نیستند که به آن جریان آشفته می گویند.

چگونه می توان فهمید که جریان آرام است یا جریان آشفته؟

اهمیت عدد رینولدز (Re)

در تئوری الگوی جریان به چهار متغیر بستگی دارد:

  • قطر لوله
  • سرعت سیال
  • چگالی سیال
  • ویسکوزیته دینامیکی سیال

ترکیب این متغیرها عدد رینولدز (Re) نامیده می‌شود که پارامتر مهمی است که توصیف می‌کند آیا شرایط جریان منجر به جریان آرام یا جریان آشفته می‌شود. به طور کلی می توان گفت که یک جریان آرام در عدد رینولدز پایین (≤ حدود 2300) و یک جریان آشفته در عدد رینولدز بالا (≥ حدود 3000) رخ می دهد. در بین این دو عدد (Re 2300-3000) شما یک “جریان انتقالی” دارید، به این معنی که جریان می تواند آرام یا متلاطم باشد (اعداد ذکر شده برای یک لوله استوانه ای هستند).

3 نکته برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب جریان آشفته؟

اگر از فلومتر های جرمی حرارتی بر اساس اصل سنسور «بای پس» استفاده می‌کنید، به شما توصیه می‌کنم موارد زیر را انجام دهید:

1) سعی کنید از محدودیت‌هایی مانند شیرها، آداپتورها و کوپلینگ‌های زانویی در فرآیند خود جلوگیری کنید:

  • فلومتر را مستقیماً پشت یک محدودیت مانند شیر نصب نکنید. اگر نمی توانید این کار را ترتیب دهید، از یک فیلتر توربولانس بین شیر و فلومتر استفاده کنید یا از یک فلومتر با فیلتر توربولانس یکپارچه استفاده کنید.
  • تا حد امکان تعداد کوپلینگ های زانویی را نزدیک به یک فلومتر محدود کنید.

2) سرعت جریان خود را با استفاده از طول لوله مناسب محدود کنید. به طور کلی، من توصیه می کنم از حداقل طول لوله استفاده کنید:

  • 10 برابر قطر لوله، در ورودی ابزار
  • 4 برابر قطر لوله، در خروجی ابزار (فقط فلومتر)
  • برای دبی گاز بیش از 100 لیتر در دقیقه، استفاده از لوله های 12 میلی متری یا ½ اینچی معمول است.
مطلب پیشنهادی:
عیب یابی اندازه گیری جریان نوع DP

3) از فیلتر «تلاطم» در فرآیند جریان خود استفاده کنید.

فیلتر توربولانس جریان را قبل از رسیدن به سنسور فیلتر می کند و دوباره آن را آرام می کند. امروزه، فلومترها اغلب دارای چنین فیلتری هستند که در فلومتر ادغام شده است (به عنوان مثال سری Bronkhorst EL-FLOW) یا دارای یک مسیر جریان گسترده در داخل فلومتر هستند (مثلاً فلومترهای Bronkhorst Low delta P).

همه چیز به فرآیند و کاربرد بستگی دارد

این بسیار به کاربرد بستگی دارد که پیامدهای جریان آشفته چیست. به عنوان مثال در فرآیندهای نیمه نما، به ویژه در فرآیندهای پوشش مانند رسوب لایه، جریان آشفته ممنوع است! یک فرآیند پایدار در اینجا ضروری است. با این حال، در سایر فرآیندهای پوشش مانند تکنیک های اسپری شعله، به دلیل فشار زیاد در جریان، تأثیر اغتشاشات کمتر خواهد بود. اگر برای انتخاب بهترین فلومتر برای برنامه خود به مشاوره نیاز دارید، لطفاً به ما اطلاع دهید.

برای سفارش و یا خریدفلومتر و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه یک شیر، یک جزء است که می‌توان آن را در یک سیستم جریان سیالات و همچنین در یک سیستم فشاری …

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله، ما به بحث درباره کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در میدان می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای …

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه هنگامی که فشار به ترانسمیتر اعمال می‌شود، مقادیر حداقل و حداکثر برای محدوده اندازه‌گیری LRV و URVمی‌توانند با استفاده از …

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به طراحی پاور ساپلای ۲۴ ولت مستقیم و کلیدهای مدار (نمایه‌ی فاز‌های طراحی) می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم …

بهینه سازی معماری پی ال سی

بهینه سازی معماری پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه این مقاله به بررسی تأثیر توزیع و چگالی ورودی/خروجی‌ها و ماژول‌ها بر هزینه سخت‌افزار می‌پردازد، به عبارت دیگر چگونگی بهینه‌سازی …

اندازه ماژول پی ال سی

اندازه ماژول پی ال سی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه می‌خواهیم برخی افکاری درباره نحوه تعیین اندازه ماژول پی ال سی بر اساس تراکم کارت‌ها داشته باشیم، یعنی درباره بهترین …

انتخاب ماژول های پی ال سی

انتخاب ماژول های پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه انتخاب ماژول‌های پی ال سی ابتدایی، تجزیه و تحلیل نیازهای فنی برنامه است. در اغلب موارد، این تجزیه و تحلیل …

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

زمان مطالعه: ۴ دقیقه در این مقاله، ما به بررسی روش انتخاب پردازنده مرکزی (CPU) و توضیح گزینه‌های اصلی برای معماری سیستم کنترل می‌پردازیم …

انتخاب HMI

انتخاب HMI

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله انتخاب پنل HMI  را مورد بررسی قرار می دهیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل انتخاب HMI …

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه در این مقاله، ما در مورد موضوع اجزای مختلف طرح سیستم دی سی اس و ماژول‌های آن مانند پردازنده‌ها و …

بررسی کلی پی ال سی های زیمنس - S7-1500، S7-1200، S7-400، S7-300

بررسی کلی پی ال سی های زیمنس – S7-1500، S7-1200، S7-400، S7-300

زمان مطالعه: ۸ دقیقه زیمنس یک شرکت چند‌ملیتی معروف است که در انواع صنایع از جمله انرژی، بهداشت، حمل و نقل، و اتوماسیون صنعتی …

تنظیمات سخت‌افزاری S7-1200 - آموزش‌های پی ال سی زیمنس

تنظیمات سخت‌افزاری S7-1200 – آموزش‌های پی ال سی زیمنس

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه S7-1200 PLC یک راه‌حل کوچک، مدولار و پرکاربرد با هزینه مناسب است که امکانات گسترده‌ای از جمله گزینه‌های ارتباطی، حافظه، …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.