وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با اندازه گیر فشار / تنظیمات مقادیر کم و زیاد( LRV و URV )، در ترانسمیتر های فشار

تنظیمات مقادیر کم و زیاد( LRV و URV )، در ترانسمیتر های فشار

ترانسمیتر فشار هوشمند
زمان مطالعه: 7 دقیقه

این مقاله اطلاعاتی را برای کمک به شما در خصوص ترانسمیترهای فشار هوشمند، ارائه می دهد.

ظهور ابزار دقیق “هوشمند” حاوی ریزپردازنده ها ، پیشرفت بزرگی برای ابزار دقیق صنعتی بوده است. این دستگاه ها دارای توانایی تشخیص داخلی ، دقت بیشتر (به دلیل جبران دیجیتال غیرخطی بودن حسگر) و قابلیت برقراری ارتباط دیجیتالی با دستگاه های میزبان برای گزارش پارامترهای مختلف هستند.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

فهرست مطالب:

🔰تنظیمات مقادیر کم و زیاد( LRV و URV )، در ترانسمیتر های فشار

 

ظهور ابزار دقیق “هوشمند” حاوی ریزپردازنده ها ، پیشرفت بزرگی برای ابزار دقیق صنعتی بوده است. این دستگاه ها دارای توانایی تشخیص داخلی ، دقت بیشتر (به دلیل جبران دیجیتال غیرخطی بودن حسگر) و قابلیت برقراری ارتباط دیجیتالی با دستگاه های میزبان برای گزارش پارامترهای مختلف هستند.

نمودار بلوکی ساده از یک ترانسمیتر فشار “هوشمند” شبیه این است:

ترانسمیتر فشار هوشمند

توجه به همه تنظیمات موجود در این دستگاه و نحوه مقایسه این امر با سادگی نسبی یک ترانسمیتر فشار تمام آنالوگ ، مهم است:

ترانسمیتر فشار هوشمند

توجه داشته باشید که چگونه تنها تنظیمات کالیبراسیون موجود در ترانسمیتر آنالوگ ، تنظیمات “زیرو” و “اسپن” هستند. این به وضوح در مورد ترانسمیتر های هوشمند صدق نمی کند. ما نه تنها می توانیم مقادیر کم و بالاتر (LRV و URV) را در یک ترانسمیتر هوشمند تنظیم کنیم ، بلکه کالیبراسیون مدارهای مبدل آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ نیز امکان پذیر است و مستقل از یکدیگر هستند. معنای این امر برای تکنسین کالیبراسیون این است که یک روش کالیبراسیون کامل روی یک ترانسمیتر هوشمند به طور بالقوه نیاز به کار بیشتر و تنظیمات بیشتری نسبت به یک ترانسمیتر تمام آنالوگ دارد.

یک اشتباه رایج که در بین دانشجویان و تکنسین های باتجربه اتفاق افتاده است ، اشتباه گرفتن تنظیمات دامنه (LRV و URV) با تنظیمات واقعی کالیبراسیون است. فقط به این دلیل که LRV یک ترانسمیتر فشار را روی 0.00 PSI و URV را روی 100.00 PSI قرار داده اید ، لزوماً به معنای ثبت دقیق آن در نقاط آن محدوده نیست! مثال زیر این اشتباه رایج را نشان می دهد.

فرض کنید ما یک ترانسمیتر فشار هوشمند داریم که از 0 تا 100 PSI با دامنه خروجی آنالوگ 4 تا 20 میلی آمپر است ، اما سنسور فشار این ترانسمیتر پس از سالها استفاده فرسوده شده است به طوری که یک فشار واقعی اعمال شده 100 PSI سیگنالی را تولید می کند که آنالوگ مبدل -to-digital فقط 96 PSI را تفسیر می کند. با فرض اینکه هر چیز دیگری در ترانسمیتر در شرایط عالی باشد ، با کالیبراسیون کامل ، سیگنال خروجی همچنان خطا خواهد داشت:

مطلب پیشنهادی:
معرفی محصولات جدید اندازه گیری فشار

ترانسمیتر فشار هوشمند

به قول معروف ، “یک زنجیره فقط به اندازه ضعیف ترین حلقه آن محکم است.” در اینجا می بینیم که چگونه کالیبراسیون پیچیده ترین ترانسمیتر فشار ممکن است با وجود کالیبراسیون کامل هر دو مدار مبدل آنالوگ / دیجیتال و تنظیمات دامنه کامل در ریز پردازنده خراب شود. ریزپردازنده “فکر می کند” فشار وارد شده فقط 96 PSI است و بر این اساس با یک سیگنال خروجی 19.36 میلی آمپر پاسخ می دهد. تنها راهی که کسی می داند این ترانسمیتر در 100 PSI نادرست است ، این است که در واقع یک مقدار شناخته شده فشار مایع 100 PSI را روی حسگر اعمال کرده و پاسخ نادرست را نشان می دهد. نکته ای که به وضوح در اینجا باید بیاموزیم این است که ، تنظیم دیجیتالی نقاط LRV و URV یک ابزار هوشمند ، کالیبراسیون کاملی نیست.

به همین دلیل ، ابزارهای هوشمند همیشه وسیله ای برای کالیبراسیون مدارهای ADC و DAC ، برای اطمینان از اینکه “ریزپردازنده” نمایش صحیح محرک اعمال شده را “می بیند” و اطمینان حاصل می کند که سیگنال خروجی ریز پردازنده به ترتیب به جریان مستقیم تبدیل می شود. به این عملکرد کالیبراسیون ، دیجیتال تریم (Digital Trim) گفته می شود.

یک روش مناسب برای آزمایش مبدل های آنالوگ / دیجیتال یک ترانسمیتر فشار دیجیتال ، توجه به ثبت متغیر فرآیند ریزپردازنده (PV) و خروجی آنالوگ (AO) در حالی که مقادیر ورودی و خروجی واقعی را با استانداردهای کالیبراسیون معتبر مقایسه می کنید. یک دستگاه ارتباطی HART این “نمای داخلی” رجیسترها را فراهم می کند بنابراین ممکن است آنچه ریز پردازنده “تحلیل می کند” را ببینیم. مثال زیر یک ترانسمیتر فشار تفاضلی با خطای کالیبراسیون سنسور (آنالوگ به دیجیتال) را نشان می دهد:

ترانسمیتر فشار هوشمند

در اینجا ، استاندارد کالیبراسیون فشار ورودی به ترانسمیتر یک فشار سنج دیجیتال است که 25.00 اینچ ستون آب را ثبت می کند. مولتی متر دیجیتال (DMM) استاندارد کالیبراسیون ما برای خروجی جریان است و 11.93 میلی آمپر ثبت می کند. از آنجا که انتظار داریم در این فشار خروجی 12.00 میلی آمپر باشد (با توجه به مقادیر محدوده ترانسمیتر از 0 تا 50 اینچ W.C) ، بلافاصله از فشار سنج و قرائت مولتی متر می فهمیم که نوعی خطای کالیبراسیون در این فرستنده وجود دارد. مقایسه نمایشگرهای HART از PV و AO در برابر استانداردهای کالیبراسیون ما اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت این خطا نشان می دهد: می بینیم که مقدار AO (11.930 میلی آمپر) با مولتی متر همخوانی دارد در حالی که با مقدار PV (24.781 “WC) فشار سنج دیجیتال همخوانی ندارد. این به ما می گوید که خطای کالیبراسیون در سنسور (ورودی) ترانسمیتر است و نه در DAC (خروجی). بنابراین ، روش کالیبراسیون صحیح برای این ترانسمیتر اشتباه ، یک سنسور تریم است.

مطلب پیشنهادی:
دیگ میعانات گازی چیست و چگونه نصب می شود؟

در این مثال بعدی ، می بینیم که یک خطای خروجی (DAC) با یک ترانسمیتر فشار تفاضلی دیگر که تحت همان آزمایش قرار گرفته است ، چگونه خواهد بود:

ترانسمیتر فشار هوشمند

یک بار دیگر ، استاندارد کالیبراسیون فشار ورودی به ترانسمیتر یک فشار سنج دیجیتال است که 25.00 اینچ ستون آب را ثبت می کند. یک مولتی متر دیجیتال (DMM) هنوز به عنوان استاندارد کالیبراسیون ما برای خروجی جریان عمل می کند و 11.93 میلی آمپر ثبت می کند. از آنجا که انتظار داریم 12.00 میلی آمپر در این فشار خروجی داشته باشد (با توجه به مقادیر دامنه ترانسمیتر از 0 تا 50 اینچ W.) ، بلافاصله از فشار سنج و عدد نمایش داده شده توسط مولتی متر می فهمیم که نوعی خطای کالیبراسیون در این ترانسمیتر وجود دارد (دقیقاً مانند قبل). مقایسه نمایشگرهای HART از PV و AO در برابر استانداردهای کالیبراسیون ما اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت این خطا نشان می دهد: می بینیم که مقدار PV (25.002 اینچ WC) با فشار سنج دیجیتال مطابقت دارد در حالی که مقدار AO (12.001 میلی آمپر) با مولتی متر دیجیتال مطابقت ندارد. این به ما می گوید خطای کالیبراسیون در مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) ترانسمیتر است و نه با حسگر (ورودی). بنابراین ، روش صحیح کالیبراسیون برای انجام این ترانسمیتر اشتباه ، خروجی درست است.

توجه داشته باشید که چگونه در هر دو سناریو لازم بود تا رجیسترهای ریز پردازنده ترانسمیتر را با یک ارتباط دهنده HART مورد بررسی قرار داد تا محل تعیین خطا تعیین شود. صرف مقایسه فشارها و نشانه های استاندارد فعلی کافی نبود که بیش از واقعیت داشتن نوعی خطای کالیبراسیون در داخل ترانسمیتر ، به ما بگوید. تا زمانی که مقادیر PV و AO ریز پردازنده را مشاهده نکردیم ، نمی توانستیم تشخیص دهیم که آیا خطای کالیبراسیون به ADC (ورودی) ، DAC (خروجی) یا حتی هر دو مربوط است.

متأسفانه ، ما شاهد بوده ایم كه ​​تکنسین ها سعی می کنند از تنظیمات LRV و URV به روشی برخلاف تنظیمات زیر و اسپن ترانسمیتر آنالوگ برای تصحیح خطاهایی از این دست استفاده نکنند. اگرچه می توان با انحراف در تنظیمات LRV و URV ، یک ترانسمیتر خارج از کالیبراسیون را برای عملکرد صحیح مقادیر سیگنال جریان خروجی بیش از دامنه کالیبره شده مقادیر ورودی خود ارائه داد ، اما هدف داشتن “اصلاح” و “دامنه” جداگانه را شکست می دهد تنظیمات داخل ترانسمیتر همچنین ، اگر سیستم کنترل متصل به ترانسمیتر مقادیر متغیر فرآیند را به صورت دیجیتالی و نه تفسیر آن از طریق سیگنال جریان حلقه 4-20 میلی آمپر ، به صورت دیجیتالی کنترل کند ، باعث ایجاد سردرگمی می شود. سرانجام ، “کالیبراسیون” کردن یک ترانسمیتر با برنامه ریزی آن با تنظیمات LRV / URV کج ، دقت هر عملکرد غیرخطی عمدی مانند توصیف ریشه مربع (برای برنامه های اندازه گیری جریان) یا جداول تسمه ای (برای برنامه های اندازه گیری سطح مایع در مخزن هایی که سطح مقطع با ارتفاع مایع متفاوت است).

مطلب پیشنهادی:
ترانسمیتر DP با برنامه های کاربردی آب بندی

پس از اینکه تریم های دیجیتال روی هر دو مبدل ورودی و خروجی انجام شد ، البته این تکنسین آزاد است که می تواند ریز پردازنده را هر چند بار که بخواهد بدون کالیبراسیون مجدد در دامنه قرار دهد. این قابلیت به ویژه در مواردی که دامنه مجدد برای شرایط خاص مورد نظر باشد مانند راه اندازی و خاموش کردن فرآیند زمانی که متغیرهای خاصی از فرآیند به مناطق غیرمعمول هدایت می شوند ، بسیار مفید است. یک تکنسین ابزار ممکن است از دستگاه ارتباطی دستی HART برای تنظیم مجدد مقادیر محدوده LRV و URV در هر مقداری که مورد نظر پرسنل عملیاتی است بدون نیاز به بررسی مجدد کالیبراسیون با استفاده از محرک های فیزیکی شناخته شده بر روی دستگاه استفاده کند. تا زمانی که تریم های ADC و DAC هر دو صحیح باشند ، دقت کلی دستگاه با محدوده جدید همچنان خوب خواهد بود. با استفاده از ابزارهای آنالوگ ، تنها راه تغییر در یک محدوده اندازه گیری متفاوت تغییر تنظیمات زیرو و اسپن بود که این امر مستلزم استفاده مجدد از محرکهای فیزیکی دستگاه (کالیبراسیون مجدد کامل) بود. فقط در اینجا می بینیم که کالیبراسیون برای یک ابزار هوشمند لازم نیست. اگر دقت صحت اندازه گیری تأیید شود ، هیچ کالیبراسیون فیزیکی واقعی جایگزین نمی شود ، و این شامل هر دو روش “اصلاح” ADC و DAC برای یک ابزار هوشمند است.

برای سفارش و یا خرید محصولات ترانسمیتر فشار و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

 

منبع:

 

www.control.com

 

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

طراحی پلن ابزار دقیق

طراحی پلن ابزار دقیق

زمان مطالعه: ۲ دقیقه پلن ابزار دقیق نموداری است که موقعیت جعبه‌های تقاطع، ابزار air header ، پنل محلی و مسیردهی ترتیب ابزار را …

تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

زمان مطالعه: ۳ دقیقه یک روش جایگزین برای جداسازی ابزار سنسور فشار از تماس مستقیم با سیال فرایند، پر کردن یا تهویه خطوط impulse …

اصول اولیه ترمیستور

اصول اولیه ترمیستور

زمان مطالعه: ۲ دقیقه ترمیستور یک دستگاه نیمه‌رسانا ساخته‌شده از اکسیدهای فلزی است. ترمیستورها در بسیاری از کاربردها که نیاز به اطلاعاتی در مورد …

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به نحوه عملکرد پروب‌های هادی در سنجش سطح پرداخته می‌شود. پروب‌های هادی بر اساس اصلی عمل می‌کنند …

گیج‌های دما پر شده با مایع چیست؟

گیج‌های دما پر شده با مایع چیست؟

زمان مطالعه: < 1 دقیقه گیج‌های دما پر شده با مایع یکی از پرکاربردترین گیج‌های دما در صنایع هستند. در این نوع، مایع در لوله …

چگونگی عملکرد یک گیج لوله بوردن

چگونگی عملکرد یک گیج لوله بوردن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه لوله بوردن از یک لوله فرفل شده استفاده می‌کند که با افزایش فشار، به دلیل انبساط، باعث چرخش بازویی که …

شیر دیافراگم چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

شیر دیافراگم چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه شیر دیافراگم با سایر شیرها متفاوت است، زیرا دیافراگم شیر دیافراگم دارای دیسک شیر نیست. این شیر از یک دیافراگم …

دتکتورهای شناور سیمی هدایت‌شونده

دتکتورهای شناور سیمی هدایت‌شونده

زمان مطالعه: < 1 دقیقه دتکتورهای شناور سیمی هدایت‌شونده یک تکنیک اندازه‌گیری سطح به روش شناوری هستند. برای اندازه‌گیری سطوح بزرگ (مثلاً ۲۰ متر)، می‌توان …

اندازه‌گیری سطح چیست و چه نوع اندازه‌گیری‌هایی وجود دارد؟

اندازه‌گیری سطح چیست و چه نوع اندازه‌گیری‌هایی وجود دارد؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه اندازه‌گیری سطح یعنی اندازه‌گیری ارتفاع مایعات، به عبارت دیگر، ارتفاعی که سطح نامیده می‌شود، به عنوان مثال ، سطح مایع …

سوئیچ سطح چیست و چه انواعی دارد؟

سوئیچ سطح چیست و چه انواعی دارد؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سوئیچ سطح به عنوان یک دستگاه قابل تشخیص سطح مایع در یک مخزن فرآیند توصیف می‌شود. سوئیچ سطح همچنین برای …

تکنیک‌های اندازه‌گیری سطح

تکنیک‌های اندازه‌گیری سطح

زمان مطالعه: ۲ دقیقه اندازه‌گیری سطح در صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی رایج است. رابط، حد فاصل بین دو مایع غیرقابل امتزاج …

کاربردهای سنسور خازنی – مجاورتی، اندازه‌گیری جابجایی، اندازه‌گیری سطح

کاربردهای سنسور خازنی – مجاورتی، اندازه‌گیری جابجایی، اندازه‌گیری سطح

زمان مطالعه: ۳ دقیقه سنسور خازنی بر اساس اصل ظرفیت الکتریکی کار می‌کند. سنسور خازنی یکی از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه سنسور و ترانسدیوسرها …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.