وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با تجهیزات الکتریکال / رله حفاظتی چیست و چه مزایایی دارد؟

رله حفاظتی چیست و چه مزایایی دارد؟

رله های حفاظتی چه هستند و چه مزایایی ارائه می دهند
زمان مطالعه: 7 دقیقه

رله حفاظتی دستگاهی است که خطاهای احتمالی و نقص سیستم ها و ماشین آلات را بررسی می کند و برای کاهش خطرات و جلوگیری از آسیب طراحی شده است. در این مقاله بررسی می کنیم که رله حفاظتی چیست و چه مزایایی دارد؟

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

فهرست مطالب:

🔰چه زمانی از رله های حفاظتی استفاده می شود؟

🔰 رله حفاظتی چیست؟

🔰 رله حفاظتی ها در کجا استفاده می شوند؟

🔰 چه کسی رله حفاظتی را اختراع کرد؟

🔰تفاوت بین رله استاندارد و رله حفاظتی چیست؟

🔰 چرا باید از رله حفاظتی ها استفاده کرد؟

🔰نحوه تنظیم مجدد رله حفاظتی

🔰انواع رله حفاظتی

 

 

هنگامی که خطایی رخ می دهد ، رله حفاظتی پاسخی را صادر می کند تا خطر را به سطح ایمنی قابل قبول بازگرداند. اساساً ، یک رله سنتی یک جزء الکترومکانیکی است که از الکترومغناطیس با سیم پیچ الکتریکی پیچیده شده در اطراف هسته ای از مواد فرومغناطیس استفاده می کند. رله های حفاظتی این فناوری ساختمانی اولیه را به اشتراک می گذارند اما دارای تعدادی تفاوت اصلی هستند: آنها از کنتاکت های هدایت شونده نیرو و تقریباً منحصراً قطعات الکترونیکی با خروجی های نیمه هادی ضد خطا استفاده می کنند. رله های حفاظتی نیز باید به گونه ای طراحی شوند که در صورت سیم کشی مناسب ، نه خطای تجهیزات داخلی و نه خطای خارجی ناشی از سنسور یا محرک ایمنی را به خطر اندازد.

رله حفاظتی چیست؟

رله حفاظتی یک جزء ایمنی الکتریکی است که در ماشین آلات و سیستم ها برای نظارت بر عملکرد های ایمنی خاص استفاده می شود. آن ها یک دستگاه ایمن هستند که در صورت خرابی قطعه همچنان موثر باقی می مانند.

رله‌ حفاظتی ها برای استفاده هایی چون توقف ‌های الکترونیکی، گیت‌ های ایمنی، پرده‌ ها/حفاظ‌ های نور، تشک‌ های فشاری، اینترلاک ‌های مکانیکی و عملکرد های ایمنی تاخیر زمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

تقریباً در هر ماشینی که حرکت مکانیکی انجام می دهد، از موتور های الکتریکی استفاده می کند یا نیاز به محافظت دارد، رله حفاظتی ها را خواهید یافت. برای استفاده از این دستگاه ها به یک پایگاه دانش الکتریکی خوب و آگاهی از استاندارد های فعلی تعیین شده برای ایمنی و محافظت ماشین نیاز دارید.

رله حفاظتی ها در کجا استفاده می شوند؟

رله‌ حفاظتی ها برای نظارت بر ویژگی‌ های ایمنی خارجی در ماشین یا فرآیند استفاده می‌شوند، چند نمونه از این کاربرد ها عبارتند از:

  • محافظ اینترلاک
  • استاپ های الکترونیکی ماشین
  • موانع یا پرده های نور
  • تشک های حساس به فشار
  • سیستم های کنترل دو دستی
  • تاخیر زمانی

چه کسی رله حفاظتی را اختراع کرد؟

PILZ اولین شرکتی بود که اولین رله حفاظتی را در اواخر دهه 1980 توسعه داد. این رله حفاظتی توقف اضطراری PNOZ نامیده می شد، از آن زمان آنها فناوری خود را برای ساختن رله حفاظتی هوشمندتر توسعه داده اند.

مطلب پیشنهادی:
آشنایی با قوانین و مقررات استفاده از رله حفاظتی

رله‌ حفاظتی ها اکنون دارای ویژگی‌ های قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانند عیب‌یابی ایمنی را بازخورد دهند.

تفاوت بین رله استاندارد و رله حفاظتی چیست؟

تفاوت بین رله استاندارد و رله حفاظتی در این است که رله استاندارد از سیم پیچ و حرکت مکانیکی برای بستن کنتاکت ها استفاده می کند. در نهایت کنتاکت های فلزی در یک رله استاندارد این قابلیت را دارند که خود را به هم جوش داده و دیگر عمل نکنند. اگر رله‌ حفاظتی ها به این شکل کار می‌کردند، به این معنی است که دستگاه/مدار همچنان کار می‌کند، حتی اگر سنسور یا دکمه ایمنی شکسته باشد.

به دلیل این استاندارد های ایمنی در بریتانیا، اروپا و ایالات متحده استفاده از رله‌ ها و کنتاکتور های معمولی را در ماشین ‌هایی که ممکن است خطرناک باشند ممنوع می‌کنند.

استاندارد های ایمنی

در زیر یکی از استاندارد های ایمنی کلیدی مرتبط با رله های ایمنی آورده شده است:

ISO 13849 – 1 ایمنی ماشین آلات – ایمنی – قطعات مرتبط سیستم های کنترل

چرا باید از رله حفاظتی ها استفاده کرد؟

برای کاهش خطر  هر زمان که شانس کاهش خطر را دارید، همیشه باید. یک رله حفاظتی باید در یک سیستم کار کند تا سطح خطر را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. آن ها این کار را با نظارت مداوم بر مدار ایمنی و همچنین ارائه یک پاسخ سریع قابل اعتماد برای متوقف کردن یک سیستم یا قطعه ای از ماشین آلات انجام می دهند.

برای محافظت از اپراتور و قطعه تجهیزات یا ماشین آلات – استفاده از رله حفاظتی می تواند یک قطعه تجهیزات را به روش صحیح متوقف کند و ایمنی حرکت آن را متوقف کند. این امر از هزینه های بالای تعمیر و نگهداری جلوگیری می کند و همچنین در صورت آسیب دیدن بیش از حد، در هزینه تعویض دستگاه صرفه جویی می کند.

نحوه تنظیم مجدد رله حفاظتی

برخی از رله حفاظتی ها این قابلیت را دارند که خود را به صورت خودکار بازنشانی کنند یا به ورودی دستی نیاز دارند.

تنظیم مجدد خودکار

تنظیم مجدد خودکار در ماشین آلاتی که هیچ کس نمی تواند به آن منطقه دسترسی داشته باشد یا نمی تواند وارد آن منطقه شود استفاده می شود. پس از رفع همه خطرات یا عیوب، مدار ایمنی خود را بازنشانی می‌کند و سیگنالی ارائه می‌دهد که بگوید همه چیز خوب و سالم است.

تنظیم مجدد دستی

تنظیم مجدد دستی به یک اقدام دستی برای تنظیم مجدد مدار نیاز دارد و در سیستم هایی که افراد می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند و همچنین برای توقف های اضطراری استفاده می شود. این مدار ایمنی بازنشانی نمی‌شود تا زمانی که همه خطرات برطرف نشده باشند و شخصی یک دکمه یا سوئیچ را در مدار بازخورد فشار دهد. همیشه باید از یک تنظیم مجدد دستی برای محافظ هایی که افراد می توانند از آن عبور کنند و همچنین سیستم های توقف اضطراری استفاده کنید.

رله حفاظتی مانیتورینگ چگونه کار می کند؟

یک رله حفاظتی مانیتورینگ یک سیستم ایمنی کامل را نظارت می کند و تعدادی از خطاها یا مشکلاتی را که ممکن است رخ دهد بررسی می کند. آن ها شکستگی در هر سیم کشی، یک کنتاکتور معیوب، یک محرک ایمنی معیوب و همچنین زمان بندی یک جزء ایمنی را بررسی می کنند.

مطلب پیشنهادی:
اصول کار رله استاتیک با بلاک دیاگرام

روشی که آن ها این کار را انجام می دهند به این صورت است که با ارسال یک پالس الکتریکی از طریق سیم کشی، رله حفاظتی ها می توانند تشخیص دهند که آیا سیم ها شکسته شده اند یا تماس هایی با سطح جریانی که دریافت می کنند به یکدیگر جوش داده شده اند.

بسیاری از رله حفاظتی ها که با آن ها روبرو می‌شوید، رله‌ ها و سوئیچ ‌های داخلی و همچنین مدار ایمنی که به آن وصل شده‌اند را کنترل می‌کنند. این در مورد عیب یابی مانند خرابی قطعات بسیار مفید است زیرا رله حفاظتی شما گاهی اوقات می تواند کد خطا را به شکل LED های چشمک زن نمایش دهد. یا یک کد نمایشگر که روی نمایشگر آن نشان داده شده است.

چه زمانی از رله های حفاظتی استفاده می شود؟

به عنوان مثال ، هنگامی که یک بار را نمی توان مستقیماً توسط یک کنترل کننده ایمنی که قادر به کنترل توان مورد نیاز برای تغییر بار نیست ، فعال کرد ، یا هنگامی که تماس های بیشتری برای هدایت توسط سیگنال کنترل مشابه مورد نیاز است.

مورد استفاده دیگر نقص در سیستم های کنترل در محدوده دستورالعمل ماشین آلات اروپا (2006/42/EC) است. بر اساس این دستورالعمل ، اگر به عنوان مثال یک رله به هم چسبیده یا یک ترانزیستور یا دو رسانای الکتریکی اتصال کوتاه داشته باشد ، هیچ فردی نباید در معرض خطر قرار گیرد.

رله های حفاظتی هم از ماشین آلات و هم از اپراتور محافظت می کنند و در نتیجه از تعمیر و نگهداری پر هزینه یا تعویض تجهیزات اجتناب می کنند. عملکرد های معمولی شامل شروع قطع کنترل شده ماشین یا دستگاه به منظور توقف ایمن حرکات آن است. آن ها همچنین می توانند به عنوان مکانیزم خاموشی اضطراری با قطع برق سیستم ها یا تجهیزات خاص ، نظارت بر موقعیت محافظان متحرک ، قطع بسته شدن آنها در حین دسترسی یا اجرای خاموش شدن اضطراری مورد استفاده قرار گیرند.

در صورت بروز خطر ، یک رله حفاظتی کار می کند تا خطر را در حد قابل قبول کاهش دهد. هنگامی که خطایی تشخیص داده می شود ، رله حفاظتی یک پاسخ مطمئن و قابل اعتماد را راه اندازی می کند. ممکن است رله های حفاظتی متعددی به منظور نظارت کامل بر یک سیستم یا ماشین به هم متصل شوند. به طور خلاصه ، رله های حفاظتی یک راه ساده و کارآمد برای برآوردن استاندارد های ایمنی موجود هستند.

انواع رله حفاظتی

رله های حفاظتی ممکن است تک کاره یا چند کاره باشند. رله های تک عملگر مقرون به صرفه ترین راه حل برای ماشین آلات کوچک هستند که برای تکمیل عملکرد حفاظتی از یک دستگاه منطقی اختصاصی استفاده می کند. انواع چند منظوره را می توان به جای چندین واحد تک عملگر استفاده کرد. نصب آن ها راحت تر است و نیاز به سیم کشی پیچیده تری ندارند. رله های حفاظتی چند منظوره نیز انعطاف پذیری بیشتری را از نظر تغییرات در طراحی یا کنترل پنل ارائه می دهند. همچنین رله های حفاظتی نظارتی وجود دارد که مخصوصاً در مواردی که در آن چندین دستگاه ایمن و حداقل کنترل منطقه مورد نیاز است ، نشان داده می شود.

مطلب پیشنهادی:
نقشه های برق

کاربرد ها

رله های حفاظتی به سادگی فعال می شوند. استفاده از آنها نیازی به آموزش خاصی ندارد. رله های حفاظتی به دلیل ساختار جمع و جور ، قابلیت اطمینان بالا و توانایی آنها در برآوردن استاندارد های مورد نیاز رایج شده است. آن ها جزء لاینفک هر سیستم یا ماشین جدیدی شده اند که عملکردهای ایمنی و حفاظتی در آن ها ضروری است. رله های حفاظتی معمولاً در دستگاه های نظارت و کنترل مانند پرده های نوری ایمن ، تشک های ایمنی ، محافظ های متحرک ، دستگاه های سه حالته ، دستگاه های کنترل دو دستی ، کلید های مغناطیسی ، دکمه های توقف اضطراری و سنسور های ایمنی و حفاظتی بدون تماس استفاده می شوند.

مزایا

رله های حفاظتی قابلیت اطمینان سوئیچ را در صورت ناهنجاری در دو نقطه تماس تضمین می کند. سایر مزیت های قابل توجه رله های حفاظتی عملکرد های تشخیصی یکپارچه آنها و نظارت مداوم بر خط سیگنال است. این امر امکان تشخیص هرگونه ناهنجاری در خط ، سمت میدان یا سمت کنترلر را بدون نیاز به سیم کشی دیگر ممکن می سازد.

رله های حفاظتی همچنین ایمنی را برای آزمایش پالس های کنترل پنل به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه های غیر منتظره در خط ، تضمین می کند. علاوه بر این مزایا ، G.M. رله های ایمنی سری بین المللی D1000 و D5000 به برآوردن ضریب کاهش خطر لازم (RRF) هنگام روشن یا خاموش شدن بار در عملکرد IEC 61508/61511 ابزار ایمنی (SIF) کمک می کند. رله های حفاظتی دارای گواهینامه SIL 3 اطمینان می دهند که عملکرد ایمنی و حفاظتی در حد مناسب ، شناخته شده برای خرابی در صورت تقاضا (PFD) برآورده می شود. در نتیجه ، یک سازنده تجهیزات می تواند پیکربندی ایمنی را برای یک رله حفاظتی معین انتخاب کند که به بهترین نحو نیاز های ایمنی مشتریان را برآورده کند. علاوه بر این ، G.M. رله های حفاظتی بین المللی دارای تخته های ترمینال قابل جابجایی جهت سهولت تعویض و آزمایش می باشند.

دستگاه ایمن خرابی – این بدان معنی است که حتی در صورت خرابی قطعه (از کار افتادن رله حفاظتی) سیستم کار نخواهد کرد. این یک ضرورت برای هر قطعه از تجهیزات یا ماشین آلات است که حرکت می کند یا کسی می تواند به قطعات / اجزای متحرک دسترسی پیدا کند.

طراحی باریک و جمع و جور – توسعه رله حفاظتی ها اکنون به این معنی است که می توانید تعدادی از وسایل ایمنی را از یک نقطه در یک فضای کوچک در یک پانل نظارت کنید. رله های ایمنی معمولاً اجزای کوچک و باریکی هستند که فضای کمی را اشغال می کنند. استفاده از یک کامپوننت در مقابل استفاده از تعدادی کامپوننت باعث صرفه جویی در هزینه و فضای پنل می شود.

برای سفارش و یا خرید محصولات رله و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

www.community.exchange.se.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

شناسایی خطوط Plugged Impulse

شناسایی خطوط Plugged Impulse

زمان مطالعه: 3 دقیقه ترانسمیترهای فشار در برنامه‌های اندازه‌گیری فشار، سطح و جریان استفاده می‌شوند. بدون ...
اندازه‌گیری فشار الکترونیکی

اندازه‌گیری فشار الکترونیکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه برای اندازه‌گیری فشار الکترونیکی نیاز به یک سنسور است که فشار / ...
سوئیچ فشار روی سپریتور

سوئیچ فشار روی سپریتور

زمان مطالعه: 2 دقیقه سوئیچ فشار سپریتور یک دستگاه ایمنی است که برای جلوگیری از وقوع ...
پایه های مقیاس‌های فشار

پایه های مقیاس‌های فشار

زمان مطالعه: 3 دقیقه برای اندازه‌گیری فشار، سه مقیاس استفاده می‌شود که در ادامه این مقاله ...
عناصر فشار دیافراگم

عناصر فشار دیافراگم

زمان مطالعه: 2 دقیقه دو دسته اصلی از عناصر دیافراگم وجود دارند: دیافراگم‌های سخت فلزی و ...
اندازه‌گیری سطح هسته‌ای

اندازه‌گیری سطح هسته‌ای

زمان مطالعه: 2 دقیقه اندازه‌گیری سطح هسته‌ای پیوسته معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که سایر فناوری‌ها ...
عیب‌یابی و تست یک لودسل چگونه انجام می‌شود؟

عیب‌یابی و تست یک لودسل چگونه انجام می‌شود؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه احتمال خرابی لودسل بسیار زیاد است و می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. ...
طراحی پلن ابزار دقیق

طراحی پلن ابزار دقیق

زمان مطالعه: 2 دقیقه پلن ابزار دقیق نموداری است که موقعیت جعبه‌های تقاطع، ابزار air header ...
سنسور مجاورتی اولتراسونیک

سنسور مجاورتی اولتراسونیک

زمان مطالعه: 2 دقیقه سنسور مجاورتی اولتراسونیک از یک ترانسدیوسر برای ارسال و دریافت سیگنال‌های صدای ...
تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

زمان مطالعه: 3 دقیقه یک روش جایگزین برای جداسازی ابزار سنسور فشار از تماس مستقیم با ...
اصول اولیه ترمیستور

اصول اولیه ترمیستور

زمان مطالعه: 2 دقیقه ترمیستور یک دستگاه نیمه‌رسانا ساخته‌شده از اکسیدهای فلزی است. ترمیستورها در بسیاری ...
سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

زمان مطالعه: 2 دقیقه در این مقاله به نحوه عملکرد پروب‌های هادی در سنجش سطح پرداخته ...
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.