وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با سیستم کنترل / پی ال سی با کاربردهای صنعتی

پی ال سی با کاربردهای صنعتی

اصول کار پی ال سی با کاربردهای صنعتی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

پی ال سی یک دستگاه کامپیوتری ویژه است که در سیستم های کنترل صنعتی استفاده می شود. به دلیل ساختار قوی، ویژگی‌های کاربردی استثنایی  این پی ال سی بیش از یک کامپیوتر دیجیتالی خاص در صنایع و همچنین در سایر موارد استفاده می‌شود.

 

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

فهرست مطالب:

🔰اصول کار پی ال سی صنعتی

🔰چرخه اسکن پی ال سی

🔰کنترل فرآیند میکسر ساده

🔰کاربردهای کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (پی ال سی)

 

کنترلر منطقی برنامه پذیر (پی ال سی) یک دستگاه کامپیوتری ویژه است که در سیستم های کنترل صنعتی استفاده می شود. به دلیل ساختار قوی، ویژگی‌های کاربردی استثنایی مانند کنترل متوالی، شمارنده‌ها و تایمرها، سهولت برنامه‌نویسی، قابلیت‌های کنترل قابل اعتماد و سهولت استفاده از سخت‌افزار – این پی ال سی بیش از یک کامپیوتر دیجیتالی خاص در صنایع و همچنین در سایر موارد استفاده می‌شود.

اکثر صنایع این دستگاه ها را به اختصار “PC” می نامند، اما برای رایانه های شخصی نیز استفاده می شود. به همین دلیل بسیاری از سازندگان این دستگاه ها را پی ال سی نامیدند.

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی نه تنها برای مصارف صنعتی بلکه در کاربردهای عمرانی مانند ماشین لباسشویی، کار آسانسور و کنترل علائم ترافیکی نیز استفاده می شود. انواع مختلف پی ال سی از تعداد زیادی از تولید کنندگان در بازار امروز موجود است. بنابراین، در پاراگراف‌های بعدی، به بررسی اصول، اصول و کاربردهای پی ال سی می‌پردازیم.

اصول کارکرد پی ال سی صنعتی

 

 

 

اصول کار پی ال سی با کاربردهای صنعتی

پی ال سی ها برای نظارت مستمر مقادیر ورودی از سنسورها استفاده می‌شوند و خروجی‌هایی را برای عملکرد محرک‌ها بر اساس برنامه تولید می‌کنند. هر سیستم پی ال سی شامل این سه ماژول است:

▪️ماژول CPU

▪️ماژول منبع تغذیه

▪️یک یا چند ماژول I/O

اصول کار پی ال سی با کاربردهای صنعتی

ماژول CPU

یک ماژول CPU از پردازنده مرکزی و حافظه آن تشکیل شده است. پردازشگر وظیفه انجام تمامی محاسبات و پردازش داده های لازم را با پذیرش ورودی ها و تولید خروجی های مناسب بر عهده دارد.

مطلب پیشنهادی:
پشتیبانی اختلاف فشار با ابزارهای هسته ای

ماژول منبع تغذیه

این ماژول برق مورد نیاز کل سیستم را با تبدیل برق AC موجود به برق DC مورد نیاز برای ماژول های CPU و I/O تامین می کند. خروجی 5 ولت DC مدار کامپیوتر را هدایت می کند.

ماژول های ورودی/خروجی

ماژول های ورودی و خروجی کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی برای اتصال سنسورها و عملگرها به سیستم برای حس پارامترهای مختلف مانند دما، فشار و دبی و … استفاده می شود که این ماژول های ورودی/خروجی بر دو نوع هستند: دیجیتال یا آنالوگ.

ماژول های رابط ارتباطی

اینها ماژول های I/O هوشمند هستند که اطلاعات را بین CPU و شبکه ارتباطی انتقال می دهند. این ماژول های ارتباطی برای برقراری ارتباط با سایر پی ال سی ها و رایانه ها که در مکان های دور یا دور قرار می گیرند استفاده می شود.

برنامه موجود در CPU پی ال سی از سیستم عامل و برنامه های کاربر تشکیل شده است. هدف سیستم عامل با CPU پرداختن به وظایف و عملیات پی ال سی مانند شروع و توقف عملیات، فضای ذخیره سازی و مدیریت ارتباطات و غیره است. یک برنامه کاربر برای تکمیل و کنترل وظایف در اتوماسیون توسط کاربر استفاده می شود.

اصول عملکرد پی ال سی را می توان با اسکن چرخه ای که به آن چرخه اسکن نیز می گویند که در شکل زیر آورده شده است فهمید.

اصول کار پی ال سی با کاربردهای صنعتی

چرخه اسکن پی ال سی

یک چرخه اسکن پی ال سی معمولی شامل مراحل زیر است:

▪️سیستم عامل سیکل و نظارت بر زمان را شروع می کند.

▪️ماژول CPU شروع به خواندن داده ها از ماژول ورودی می کند و وضعیت همه ورودی ها را بررسی می کند.

▪️ماژول CPU شروع به اجرای کاربر یا برنامه کاربردی می‌کند که در منطق رله‌الدر یا هر زبان برنامه‌نویسی پی ال سی دیگری نوشته شده است.

▪️در مرحله بعد، CPU تمام وظایف تشخیص داخلی و ارتباطات را انجام می دهد.

▪️با توجه به نتایج برنامه، داده ها را در ماژول خروجی می نویسد تا همه خروجی ها به روز شوند.

▪️این فرآیند تا زمانی که پی ال سی در حالت اجرا باشد ادامه دارد.

برای دریافت ایده در مورد عملکرد پی ال سی، کنترل فرآیند میکسر ساده را همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی:
تفاوت بین دقت (Accuracy) و دقت مشکافی (Precision)

اصول کار پی ال سی با کاربردهای صنعتی

 

کنترل فرآیند میکسر ساده

در شکل بالا، دستگاه دارای یک موتور میکسر است تا هر زمان که دما و فشار به مقادیر از پیش تعیین شده رسید، مایع را به طور خودکار در ظرف هم بزنید. علاوه بر این، یک ایستگاه دکمه فشاری دستی جداگانه برای عملکرد موتور استفاده می شود. فرآیند با یک سوئیچ سنسور فشار و سوئیچ سنسور دما نظارت می شود. این سوئیچ ها وقتی شرایط به مقادیر از پیش تعیین شده خود رسید، کنتاکت های مربوطه خود را می بندند.

دستگاه های فیلد ورودی مانند سوئیچ فشار، سوئیچ دما و دکمه های فشاری دستی به یک ماژول ورودی مناسب متصل می شوند و دستگاه خروجی مانند سیم پیچ موتور-استارت به یک ماژول خروجی مناسب پی ال سی متصل می شوند. بر اساس برنامه انجام شده در پی ال سی (برای مثال پی ال سی مخزن مخلوط)، سیستم به طور مداوم تمام مقادیر از پیش تعیین شده ورودی را اسکن می کند و به طور متناظر خروجی ها را به روز می کند. به عنوان مثال، زمانی که هر دو کلید فشار و دما روشن می شوند یا دکمه فشاری روشن می شود، پی ال سی به طور خودکار موتور استارت را روشن می کند. سیم پیچ به طوری که یک عمل هم زدن انجام می شود.

کاربردهای کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (پی ال سی)

پی ال سی را می توان در بخش های صنعتی تمام کشورهای توسعه یافته در صنایعی مانند صنایع شیمیایی، صنعت خودرو، صنعت فولاد و صنعت برق استفاده کرد. بر اساس توسعه همه این فناوری ها، عملکرد و کاربرد، دامنه پی ال سی به طور چشمگیری افزایش می یابد.

کاربرد پی ال سی در صنعت شیشه

از سال 1980 کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر (پی ال سی) در صنعت شیشه استفاده می شوند و ذره ذره مونتاژ می شوند. پی ال سی ها عمدتاً در هر رویه و کارگاهی برای کنترل نسبت مواد، پردازش شیشه های تخت و غیره استفاده می شوند.

با توسعه پی ال سی و افزایش تقاضا در دنیای واقعی، حالت کنترل کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی با یک دستگاه هوشمند در صنعت شیشه اعمال می شود. در ساخت شیشه شناور، خود پی ال سی به دلیل پیچیدگی سیستم کنترل و پردازش داده های عظیم، نمی تواند برخی از وظایف کنترلی را به پایان برساند. برای تولید شیشه، ما از فناوری شبکه باس برای ساخت حالت کنترل یک پی ال سی با یک سیستم کنترل توزیع شده استفاده می کنیم. این سیستم کنترل با کنترل آنالوگ و ضبط داده ها سر و کار دارد. پی ال سی همچنین برای کنترل کیفیت دیجیتال و کنترل موقعیت استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی:
نقشه‌های الکتریکی، طرح‌ها و دیاگرام‌های سیم‌کشی

این نوع حالت کنترل یک مزیت بزرگ برای پی ال سی و DCS برای بهبود قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری سیستم کنترل است.

کاربرد پی ال سی در صنعت سیمان

همراه با مواد اولیه با بهترین کیفیت، داده های دقیق در مورد متغیرهای فرآیند به ویژه در طول فرآیندهای اختلاط در کوره، تضمین می کند که خروجی ارائه شده باید از بهترین کیفیت ممکن برخوردار باشد. امروزه از DCS با تکنولوژی باس در صنعت تولید و مدیریت استفاده می شود. با استفاده از این سیستم کنترل DCS موجود، پی ال سی در حالت کاربر SCADA قرار می گیرد. این حالت شامل پی ال سی و نرم افزار پیکربندی است. این حالت SCADA شامل پی ال سی و کامپیوتر میزبان است. کامپیوتر میزبان از Slave و Master Station تشکیل شده است. پی ال سی برای کنترل آسیاب توپ، کوره شفت و کوره زغال سنگ استفاده می شود.

بنابراین، این مقاله به اصل عملکرد دستگاه‌ها یا کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی و کاربردهای آن در صنایع مختلف مانند صنعت شیشه، فولاد و صنعت سیمان پرداخته است. برای هر گونه راهنمایی در مورد این موضوع، لطفاً از طریق نظر دادن در بخش نظرات زیر با ما تماس بگیرید.

[fusion_person name=”تیم تولیدمحتوای میراکنترل” title=”میراکنترل؛کنترل فرایند اتوماسیون” picture=”https://miracontroller.com/wp-content/uploads/2021/02/icons8-manager-80.png” picture_id=”21002|full” pic_link=”” linktarget=”_self” pic_style=”” pic_style_blur=”” pic_style_color=”” pic_bordersize=”” pic_bordercolor=”” pic_borderradius=”” hover_type=”none” background_color=”” content_alignment=”center” icon_position=”bottom” social_icon_boxed=”” social_icon_boxed_radius=”” social_icon_color_type=”” social_icon_colors=”” social_icon_boxed_colors=”” social_icon_tooltip=”left” blogger=”” deviantart=”” digg=”” dribbble=”” dropbox=”” facebook=”” flickr=”” forrst=”” instagram=”” linkedin=”” myspace=”” paypal=”” pinterest=”” reddit=”” rss=”” skype=”” soundcloud=”” spotify=”” tumblr=”” twitter=”” vimeo=”” vk=”” whatsapp=”https://wa.me/989125376505″ xing=”” yahoo=”” yelp=”” youtube=”” email=”info@miracontroller.ir” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است. استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.[/fusion_person][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

زمان مطالعه: ۲ دقیقه عملکرد ایمنی ابزار دقیق، یک حلقه کنترل در یک فرآیند یا دستگاه است که هدف آن ایمنی است. SIF، اختصار …

پکینگ استم شیر – روش تعویض

پکینگ استم شیر – روش تعویض

زمان مطالعه: ۳ دقیقه پکینگ استم ولو یا “پکینگ استم شیر”، فرآیندی است که در آن دنباله گلند ولو با مواد بسته‌بندی تنظیم می‌شود …

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه یک شیر، یک جزء است که می‌توان آن را در یک سیستم جریان سیالات و همچنین در یک سیستم فشاری …

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله، ما به بحث درباره کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در میدان می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای …

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه هنگامی که فشار به ترانسمیتر اعمال می‌شود، مقادیر حداقل و حداکثر برای محدوده اندازه‌گیری LRV و URVمی‌توانند با استفاده از …

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به طراحی پاور ساپلای ۲۴ ولت مستقیم و کلیدهای مدار (نمایه‌ی فاز‌های طراحی) می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم …

بهینه سازی معماری پی ال سی

بهینه سازی معماری پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه این مقاله به بررسی تأثیر توزیع و چگالی ورودی/خروجی‌ها و ماژول‌ها بر هزینه سخت‌افزار می‌پردازد، به عبارت دیگر چگونگی بهینه‌سازی …

اندازه ماژول پی ال سی

اندازه ماژول پی ال سی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه می‌خواهیم برخی افکاری درباره نحوه تعیین اندازه ماژول پی ال سی بر اساس تراکم کارت‌ها داشته باشیم، یعنی درباره بهترین …

انتخاب ماژول های پی ال سی

انتخاب ماژول های پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه انتخاب ماژول‌های پی ال سی ابتدایی، تجزیه و تحلیل نیازهای فنی برنامه است. در اغلب موارد، این تجزیه و تحلیل …

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

زمان مطالعه: ۴ دقیقه در این مقاله، ما به بررسی روش انتخاب پردازنده مرکزی (CPU) و توضیح گزینه‌های اصلی برای معماری سیستم کنترل می‌پردازیم …

انتخاب HMI

انتخاب HMI

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله انتخاب پنل HMI  را مورد بررسی قرار می دهیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل انتخاب HMI …

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه در این مقاله، ما در مورد موضوع اجزای مختلف طرح سیستم دی سی اس و ماژول‌های آن مانند پردازنده‌ها و …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.