وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با سیستم کنترل / اتصال چند پی ال سی به پنل HMI

اتصال چند پی ال سی به پنل HMI

اتصال چند پی ال سی به پنل HMI
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اصول اتصال چند پی ال سی به پنل HMI با استفاده از انواع داده های مختلف را بیاموزید.

بیشتر آموزش‌های سطح ابتدایی برای سیستم‌های کنترل شامل کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (پی ال سی) – برنامه‌نویسی نردبانی، ورودی‌ها و خروجی‌های سیم‌کشی، و همچنین پایگاه‌های داده برچسب‌ها و انواع مختلف داده است. برنامه نویسی رابط انسان و ماشین (پنل HMI) یک سطح بالاتر از دانش پی ال سی است، اما درک آن پایگاه داده برچسب ها در پی ال سی های مختلف می تواند فرآیند طراحی پنل HMI را ساده کند.

یکی از پروژه‌های “آزمایشی” مورد علاقه من در تنظیمات سیستم کنترل خودم، یافتن یک دستگاه جدید و کشف نحوه اتصال آن به یک سیستم بزرگتر است. بدیهی است که این دستگاه ها از طیف گسترده ای از فروشندگان می آیند و همه باید با هم کار کنند.

اکثر HMI های لمسی معمولی فقط برای این نوع کاربردها طراحی شده اند و به چندین سیستم اجازه می دهند تا به طور همزمان داده ها را روی یک صفحه اپراتور مرکزی نمایش دهند. در ادامه مفصلا به آن می پردازیم.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

فهرست مطالب:

🔰انواع داده های پنل HMI

🔰ملاحظات ارتباطی پی ال سی

🔰خلاصه

 

 

شکل 1. چند پی ال سی شبکه شده با یک پنل HMI

اتصال چند پی ال سی به پنل HMI

برنامه نویسی پنل HMI شامل دو جزء اصلی است. اولین و شاید مهمترین، درک اشیاء گرافیکی مانند دکمه ها، فیلدهای ورودی اعداد و متن، نمایش داده های گرافیکی و موارد دیگر است. معمولاً دنبال کردن آموزش های آنلاین برای این مرحله نسبتاً ساده است.

مرحله دیگر چیزی است که می‌توانیم آن را «پشت صحنه» بنامیم، جایی که اشیاء روی صفحه در واقع برچسب‌های داخل پی ال سی را می‌خوانند یا دستکاری می‌کنند. این ممکن است چندان ساده نباشد، زیرا هر PLC ساختار پایگاه داده برچسب متفاوتی دارد.

مطلب پیشنهادی:
استانداردهای طراحی کنترل پنل صنعتی و بهترین روش ها

انواع داده های پنل HMI

هر پی ال سی به انواع داده های اصلی “اتمی” دسترسی دارد، اما آنها می توانند متفاوت ظاهر شوند.

با نوع بولی یا BOOL شروع کنید. این یک بیت است، اغلب یک وضعیت داخلی، شاید یک بیت پایان تایمر یا شمارنده، یا یک برچسب ورودی/خروجی است.

یک نوع داده گسسته به سادگی یک bool است و نیازی به آدرس دهی بیشتر از سوی کنترلر ندارد. اگر این بوول “Temp_Alarm_Status” نامیده شود، فقط می تواند روشن یا خاموش باشد. با این حال، هر عدد صحیح می تواند یک بیت داده بولی را نیز توصیف کند. در این مورد نه تنها باید نام عدد صحیح (یا محل حافظه)، بلکه باید مشخص کنیم که کدام یک از بیت های عدد صحیح مورد نیاز است.

اگرچه هر عدد صحیح را می توان به بیت های جزء آن تقسیم کرد، اما همه آنها نباید به این شکل استفاده شوند. یک راه برای در نظر گرفتن این تفاوت این است که آیا عدد صحیح یک مقدار را نشان می دهد – مانند دما یا فشار آنالوگ. اگر چنین است، دلیلی برای استفاده از این عدد صحیح در اجزای بولی آن وجود ندارد. با این حال، اگر عدد صحیح رشته‌ای از بیت‌های گسسته از اطلاعات باشد، مانند داده‌هایی که از طریق یک اتصال شبکه می‌آیند، یا یک ماژول ورودی/خروجی متشکل از تعداد زیادی bool، منطقی است که اهمیت هر بیت گسسته را در نظر بگیریم.

اتصال چند پی ال سی به پنل HMI

شکل 2. یک DINT 32 بیتی با نام “Current_Temp” که در نرم افزار پنل HMI (سمت چپ) و به طور مشابه در تگ های کنترلر RSLogix (سمت راست) تعریف شده است.

مقادیر نقطه شناور (واقعی) و کاراکتر (رشته) را نمی توان به صورت بیت های جداگانه بیان کرد. اگرچه آنها از نظر فنی از 32 بیت یا 8 بیت برای یک کاراکتر ساخته شده اند، آنها دیگر از هر بیت به عنوان یک ارزش مکانی باینری جداگانه استفاده نمی کنند، مانند یک عدد صحیح. هیچ اطلاعات معنی داری از بولین های این نوع داده ها استخراج نمی شود.

مطلب پیشنهادی:
ریداندنسی

به طور طبیعی، آن اعداد صحیح، شناورها و رشته‌ها در همه جا در برنامه‌های پنل HMI استفاده می‌شوند و به مقادیر کمک می‌کنند.

ملاحظات ارتباطی پی ال سی

در محدوده یک مقاله، نمی توانم برای هر محیط HMI و هر پی ال سی موضوعی آموزشی ارائه دهم. با این حال، بدون توجه به نرم افزاری که استفاده می کنید، ملاحظات مشابه متعددی وجود دارد.

اول: پروتکل ارتباطی. HMI ها با طیف گسترده ای از رابط های شبکه طراحی شده اند – استاندارد اترنت، RS-232 یا RS-485 است، اما اغلب با آداپتورهای چند دیگر. شما باید بتوانید پی ال سی خود را انتخاب کنید و از پروتکل اتصال شبکه آن آگاه باشید. در نهایت، اکثر صفحه نمایش ها از نظر تعداد اتصالات همزمان محدود هستند، اما معمولاً بیش از یک اتصال را مجاز می کنند.

اتصال چند پی ال سی به پنل HMI

شکل 3. پورت های مختلف ارتباطی و برنامه نویسی پنل HMI

پی ال سی هدف تگ های خود را با روش های مختلف توصیف می کند. برچسب ها (متغیرهای ایجاد شده در پی ال سی) در یک آدرس ثبات شماره گذاری شده ذخیره می شوند و ممکن است یک بیت واحد در آن ثبات باشند. برخی از انواع پی ال سی از شما می خواهند که این شماره آدرس خاص را بدانید.

زیمنس یک نمونه است. برای اشاره به یک Bool منفرد، باید یک ورودی، خروجی یا حافظه، سپس یک آدرس ثبات (شاید 15)، سپس یک بیت از آن ثبات (مانند 3) را مشخص کنید. در این مثال، bool M15.3 خواهد بود. یک عدد صحیح شامل خود بیت ها نمی شود، بنابراین ممکن است به سادگی M15 باشد.

برخی از پی ال سی ها ممکن است یک روش سفارشی برای تخصیص یک مقدار عددی به هر تگ جدید ایجاد شده داشته باشند. ممکن است هر کدام یک پیشوند برای نشان دادن نوع داده داشته باشند. نمونه ای از ساختاری مانند این از خط پی ال سی Automation Direct Productivity است، که در آن اولین بولی ایجاد شده C-000001 خواهد بود (C تعیین کننده یک مقدار بولی است). یک عدد صحیح 32 بیتی ممکن است S32-000001 و غیره باشد.

مطلب پیشنهادی:
استفاده از داده های اینترنت در یک برنامه پی ال سی

در معماری Allen Bradley Compact/ControlLogix، ساختار با نام تگ است. هر تگ ایجاد شده توسط کاربر به جای یک عدد، یک نام منحصر به فرد دارد. تا زمانی که طراح پی ال سی نام های منطقی را به تگ ها اختصاص دهد، این می تواند فرآیند را ساده کند. نمونه ای از این روش نام تگ در شکل 2 نشان داده شده است.

اتصال چند پی ال سی به پنل HMI

شکل 4. سوئیچ شبکه به چندین ماشین اجازه می دهد تا تنها با یک پورت اترنت به یک HMI متصل شوند.

خلاصه

برای تخصیص چندین پی ال سی به یک پنل HMI واحد، بزرگترین مانع درک نحوه سازماندهی پایگاه های داده برچسب های مختلف در پی ال سی های مربوطه است. هنگام افزودن آن برچسب ها به پایگاه داده HMI، دستگاه پی ال سی صحیح را انتخاب کنید، تگ های مناسب را اضافه کنید و انتقال داده بین صفحه نمایش و کنترلر باید خودکار باشد.

با درک کاملی از این فرآیند، یک HMI باید قادر به نظارت و کنترل برخی از سیستم های بسیار چشمگیر باشد.

[fusion_person name=”تیم تولیدمحتوای میراکنترل” title=”میراکنترل؛کنترل فرایند اتوماسیون” picture=”https://miracontroller.com/wp-content/uploads/2021/02/icons8-manager-80.png” picture_id=”21002|full” pic_link=”” linktarget=”_self” pic_style=”” pic_style_blur=”” pic_style_color=”” pic_bordersize=”” pic_bordercolor=”” pic_borderradius=”” hover_type=”none” background_color=”” content_alignment=”center” icon_position=”bottom” social_icon_boxed=”” social_icon_boxed_radius=”” social_icon_color_type=”” social_icon_colors=”” social_icon_boxed_colors=”” social_icon_tooltip=”left” blogger=”” deviantart=”” digg=”” dribbble=”” dropbox=”” facebook=”” flickr=”” forrst=”” instagram=”” linkedin=”” myspace=”” paypal=”” pinterest=”” reddit=”” rss=”” skype=”” soundcloud=”” spotify=”” tumblr=”” twitter=”” vimeo=”” vk=”” whatsapp=”https://wa.me/989125376505″ xing=”” yahoo=”” yelp=”” youtube=”” email=”info@miracontroller.ir” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است. استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.[/fusion_person][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

شناسایی خطوط Plugged Impulse

شناسایی خطوط Plugged Impulse

زمان مطالعه: 3 دقیقه ترانسمیترهای فشار در برنامه‌های اندازه‌گیری فشار، سطح و جریان استفاده می‌شوند. بدون ...
اندازه‌گیری فشار الکترونیکی

اندازه‌گیری فشار الکترونیکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه برای اندازه‌گیری فشار الکترونیکی نیاز به یک سنسور است که فشار / ...
سوئیچ فشار روی سپریتور

سوئیچ فشار روی سپریتور

زمان مطالعه: 2 دقیقه سوئیچ فشار سپریتور یک دستگاه ایمنی است که برای جلوگیری از وقوع ...
پایه های مقیاس‌های فشار

پایه های مقیاس‌های فشار

زمان مطالعه: 3 دقیقه برای اندازه‌گیری فشار، سه مقیاس استفاده می‌شود که در ادامه این مقاله ...
عناصر فشار دیافراگم

عناصر فشار دیافراگم

زمان مطالعه: 2 دقیقه دو دسته اصلی از عناصر دیافراگم وجود دارند: دیافراگم‌های سخت فلزی و ...
اندازه‌گیری سطح هسته‌ای

اندازه‌گیری سطح هسته‌ای

زمان مطالعه: 2 دقیقه اندازه‌گیری سطح هسته‌ای پیوسته معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که سایر فناوری‌ها ...
عیب‌یابی و تست یک لودسل چگونه انجام می‌شود؟

عیب‌یابی و تست یک لودسل چگونه انجام می‌شود؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه احتمال خرابی لودسل بسیار زیاد است و می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. ...
طراحی پلن ابزار دقیق

طراحی پلن ابزار دقیق

زمان مطالعه: 2 دقیقه پلن ابزار دقیق نموداری است که موقعیت جعبه‌های تقاطع، ابزار air header ...
سنسور مجاورتی اولتراسونیک

سنسور مجاورتی اولتراسونیک

زمان مطالعه: 2 دقیقه سنسور مجاورتی اولتراسونیک از یک ترانسدیوسر برای ارسال و دریافت سیگنال‌های صدای ...
تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

زمان مطالعه: 3 دقیقه یک روش جایگزین برای جداسازی ابزار سنسور فشار از تماس مستقیم با ...
اصول اولیه ترمیستور

اصول اولیه ترمیستور

زمان مطالعه: 2 دقیقه ترمیستور یک دستگاه نیمه‌رسانا ساخته‌شده از اکسیدهای فلزی است. ترمیستورها در بسیاری ...
سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

زمان مطالعه: 2 دقیقه در این مقاله به نحوه عملکرد پروب‌های هادی در سنجش سطح پرداخته ...
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.