وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با سیستم کنترل / مراحل طراحی سیستم پی ال سی PLC

مراحل طراحی سیستم پی ال سی PLC

مراحل طراحی سیستم پی ال سی PLC
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در این مقاله با متداول ترین مراحل طراحی سیستم پی ال سی PLC برای تکمیل پروژه به طور موثر و مناسب آشنا می شویم.

پی ال سی PLC یک جزء بسیار مهم در اتوماسیون صنعتی است.  تحت سطح L1 اتوماسیون صنعتی قرار می گیرد که در آن IOهای میدان را پردازش می کند و طبق منطق نوشته شده در آن کار می کند. بنابراین یک جزء بسیار مهم است زیرا بدون PLC، شما حتی نمی توانید در سطوح بالاتر مانند شبکه های ابری یا اینترنت اشیا کار کنید. زیرا نمی توانند با دستگاه های میدانی کار کنند و از آنها داده دریافت کنند.

بنابراین، شما باید در طراحی صحیح یک سیستم پی ال سی PLC دقت کنید. قبل از انتخاب بهترین سیستم باید رویه ها، ملاحظات و عوامل زیادی در نظر گرفته شود.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

طراحی سیستم پی ال سی PLC

برخی از متداول‌ترین مراحلی که در طراحی کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی مهم هستند، در زیر ذکر شده‌اند.

  1. مشخصات محیطی
  2. زمین و ارتینگ
  3. نگرانی های ایمنی
  4. شبکه سازی
  5. دستگاه های فیلد و تعداد IO
  6. گروه بندی مناسب دستگاه ها
  7. سطوح ولتاژ سیم کشی میدانی
  8. پیچیدگی و افزونگی برنامه

مشخصات محیطی

از آنجایی که پی ال سی یک دستگاه الکترونیکی است، دارای محدودیت‌های طراحی محیطی است. قطعات الکترونیکی نسبت به اثرات محیطی حساس هستند و باید نهایت دقت را به عمل آورد تا در اثر هر گونه اثر غیرطبیعی اطراف آسیب نبیند. باید بتواند مطابق با مشخصات ذکر شده در کاتالوگ خود عمل کند.

پارامترهای اساسی شامل دمای محیط (عملکرد و ذخیره سازی)، رطوبت نسبی، ارتفاع عملیاتی، و استرس مکانیکی مانند ارتعاشات عمدتاً می باشد. مطمئن شوید که اگر  PLC را در یک منطقه خاص نصب می کنید، باید مشخصات محیط اطراف را برآورده کند.

مطلب پیشنهادی:
طراحی صفحه نمایش HMI برای کاربردهای خطرناک

اگر آب و هوا بسیار گرم یا سرد است (که به معنای خارج از محدوده عملیاتی است)، یک پی ال سی  سخت ناهموار را انتخاب کنید که این مشخصات را برآورده کند.

همچنین لازم نیست در چنین شرایطی فقط پی ال سی مورد نیاز باشد. می توانید از تجهیزات پشتیبانی اضافی در نزدیکی آن مانند فن، کولر، بخاری یا خنک کننده پنوماتیک استفاده کنید. برای چنین شرایطی از آن حمایت کند.

زمین و ارتینگ

ارت و ارتینگ معیارهای بسیار مهمی در طراحی سیستم پی ال سی هستند. لازم به ذکر است که اتصال زمین نامناسب می تواند منجر به خطرات فیزیکی، آسیب به تجهیزات الکتریکی و در بدترین حالت، حتی مرگ شود.

یک  PLC دارای نقاط اتصال به زمین در منبع تغذیه و ترمینال های ورودی و خروجی است. هنگامی که آن را در یک پانل نصب می کنید، اطمینان حاصل کنید که زمین در هر نقطه موجود وصل است.

از آنجایی که دو نوع ارت در پانل وجود دارد – ابزار و برق، نقاط  PLC باید به ارت ابزار متصل شوند. نباید به ارتینگ برق وصل شود. ولتاژ بین ارت و نول باید کمتر از 0.5 ولت باشد.

نگرانی های ایمنی

PLC دستگاهی است که با بسیاری از دستگاه های میدان بحرانی سروکار دارد. از نظر ایمنی، دو نوع وجود دارد – یکی که  PLC ارائه می دهد و دیگری که پی ال سی باید ارائه شود.

یک برنامه نویس  باید خروجی های دیجیتالی را برای هوتر، لامپ خطا، لامپ برج و آژیر تخصیص دهد تا در صورت بروز خطا، اپراتور هشدار دهد. این می تواند به نجات هر حادثه ناخوشایندی کمک کند.

هنگامی که از PLC استفاده می کنید، باید یک بررسی ایمنی در محل واقعی انجام شود تا ببینیم آیا  تحت تأثیر هیچ گونه خطر مکانیکی، محیطی، حرارتی، الکتریکی یا شیمیایی قرار نمی گیرد یا خیر.

اگر ادامه دهید، یک دستگاه پیشرفته دیگر به نام پی ال سی Safety وجود دارد. دارای عملکردهای سطح SIL است که با انواع مختلف ایمنی IO و ایمنی برنامه نویسی سروکار دارد.پی ال سی Safety  می تواند هر گونه جایگشت و ترکیبی از خرابی ها را برای خاموش کردن ایمن یک سیستم تشخیص دهد.

مطلب پیشنهادی:
تعاملات تیم‌های ابزار دقیق و برق (مهندسی طراحی جزئیات)

شبکه سازی

تقریباً همه PLC ها با ارتباطات خارجی با دستگاه های شخص ثالث یا همان شخص سروکار دارند. از آنجایی که ارتباطات انعطاف پذیری بیشتری را در برخورد با داده ها فراهم می کند، بسیاری از پروتکل ها برای ارتباط با دستگاه های میدانی، SCADA و غیره استفاده می شوند.

از آنجایی که ارتباطات به نویز و سایر اختلالات الکتریکی حساس است، باید دقت کرد که کابل آن با محافظ به درستی انتخاب شود. همچنین در چنین مواقعی ارتینگ باید بسیار قوی باشد تا از هرگونه صدای ناخواسته در نزدیکی آن جلوگیری شود.

علاوه بر این، اگر از پروتکل اترنت استفاده می کنید، توصیه می شود یک سوئیچ هاب اترنت را در پنل، مدیریت شده یا مدیریت نشده، ارائه دهید تا بسیاری از افراد بتوانند از داده های آن استفاده کنند.

دستگاه های فیلد و تعداد IO

هنگام انتخاب پی ال سی، باید تعداد IO و انواع ابزارهای میدانی را بدانید. داشتن دانش مناسب از ولتاژ و جریان مورد نیاز برای کار با دستگاه های میدانی بسیار مهم است.

بسته به آن، باید دستگاه مورد نیاز و همچنین طول کابل کشی را انتخاب کنید. همچنین، 20٪ اضافی را در شمارش ماژول ورودی خروجی در نظر بگیرید، که در صورت اضافه شدن زمان پایانی در IO به شما انعطاف پذیری می دهد.

اگر فاصله بین پی ال سی  و دستگاه صحرایی بیشتر است یااگر PLC در یک منطقه خطرناک نصب می شود، موانع و ایزولاتورها را در پانل نصب کنید. همچنین، برای IO های آنالوگ، از کابل های محافظ مناسب استفاده کنید زیرا بیشتر در معرض نویز هستند.

گروه بندی مناسب دستگاه ها بر اساس سطح ولتاژ در پنل پی ال سی

این عامل به طراحی پانل مربوط می شود. مطمئن شوید که دستگاه های AC و DC مانند کلیدهای مدار، رله ها، بردهای ترمینال، منابع تغذیه و ترانسفورماتورها را گروه بندی کنید.

مطلب پیشنهادی:
راهنمای کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی

از مخلوط کردن آنها در پنل پی ال سی  خودداری کنید. این به این معنی است که توصیه نمی شود یک قطع کننده مدار نزدیکPLC قرار دهید. بهتر است بین دستگاه هایی با سطح ولتاژ یکسان ایزوله نگه دارید. این همچنین به عیب یابی و جلوگیری از عملکرد ناخواسته و نویز در پنل کمک می کند.

اگر دستگاه های AC و DC از هم جدا شده و به صورت گروهی نگهداری شوند، پنل نیز جذاب تر به نظر می رسد و به راحتی می توانید هر دستگاه را به درستی شناسایی کنید.

سطوح ولتاژ سیم کشی میدانی

در پنل  PLC خود از هر دو ولتاژ AC و DC استفاده می کنید. اگر یک دستگاه میدان خاصی از منبع تغذیه جداگانه تغذیه می شود، مطمئن شوید که از نقطه مشترک آن برای کار با آن استفاده کنید.

از مخلوط کردن سیگنال های مشترک ناخواسته با دستگاه های میدانی خودداری کنید. در غیر این صورت، یا به نقطه پی ال سی یا به دستگاه فیلد آسیب می رساند.

پیچیدگی و افزونگی برنامه پی ال سی

اگر از پیچیدگی برنامه PLC برای توسعه اطلاع دارید یا اگر افزونگی مورد نیاز است،پی ال سی را متناسب با آن انتخاب کنید. باید بتواند در زمان اسکن، حافظه و افزونگی مورد نیاز عمل کند.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

سوئیچ فشار روی سپریتور

سوئیچ فشار روی سپریتور

زمان مطالعه: ۲ دقیقه سوئیچ فشار سپریتور یک دستگاه ایمنی است که برای جلوگیری از وقوع فشار غیرعادی در سپریتور عمل می‌کند. این دستگاه …

پایه های مقیاس‌های فشار

پایه های مقیاس‌های فشار

زمان مطالعه: ۳ دقیقه برای اندازه‌گیری فشار، سه مقیاس استفاده می‌شود که در ادامه این مقاله بررسی می کنیم. مقیاس فشار مطلق مقیاس فشار …

عناصر فشار دیافراگم

عناصر فشار دیافراگم

زمان مطالعه: ۲ دقیقه دو دسته اصلی از عناصر دیافراگم وجود دارند: دیافراگم‌های سخت فلزی و دیافراگم‌های متصل به صفحات رانش. 🔹ارائه دهنده: تیم …

اندازه‌گیری سطح هسته‌ای

اندازه‌گیری سطح هسته‌ای

زمان مطالعه: ۲ دقیقه اندازه‌گیری سطح هسته‌ای پیوسته معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که سایر فناوری‌ها ناموفق هستند. ایزوتوپ‌های رادیواکتیو مختلف بر اساس قدرت …

عیب‌یابی و تست یک لودسل چگونه انجام می‌شود؟

عیب‌یابی و تست یک لودسل چگونه انجام می‌شود؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه احتمال خرابی لودسل بسیار زیاد است و می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. خرابی لودسل می‌تواند به دلیل مشکلات مکانیکی، الکتریکی …

طراحی پلن ابزار دقیق

طراحی پلن ابزار دقیق

زمان مطالعه: ۲ دقیقه پلن ابزار دقیق نموداری است که موقعیت جعبه‌های تقاطع، ابزار air header ، پنل محلی و مسیردهی ترتیب ابزار را …

سنسور مجاورتی اولتراسونیک

سنسور مجاورتی اولتراسونیک

زمان مطالعه: ۲ دقیقه سنسور مجاورتی اولتراسونیک از یک ترانسدیوسر برای ارسال و دریافت سیگنال‌های صدای فرکانس بالا استفاده می‌کند. اگر برد صوتی هدف …

تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

تفاوت بین خطوط filled impulse و Purged impulse

زمان مطالعه: ۳ دقیقه یک روش جایگزین برای جداسازی ابزار سنسور فشار از تماس مستقیم با سیال فرایند، پر کردن یا تهویه خطوط impulse …

اصول اولیه ترمیستور

اصول اولیه ترمیستور

زمان مطالعه: ۲ دقیقه ترمیستور یک دستگاه نیمه‌رسانا ساخته‌شده از اکسیدهای فلزی است. ترمیستورها در بسیاری از کاربردها که نیاز به اطلاعاتی در مورد …

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

سنجش سطح با استفاده از پروب‌های هادی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به نحوه عملکرد پروب‌های هادی در سنجش سطح پرداخته می‌شود. پروب‌های هادی بر اساس اصلی عمل می‌کنند …

گیج‌های دما پر شده با مایع چیست؟

گیج‌های دما پر شده با مایع چیست؟

زمان مطالعه: < 1 دقیقه گیج‌های دما پر شده با مایع یکی از پرکاربردترین گیج‌های دما در صنایع هستند. در این نوع، مایع در لوله …

چگونگی عملکرد یک گیج لوله بوردن

چگونگی عملکرد یک گیج لوله بوردن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه لوله بوردن از یک لوله فرفل شده استفاده می‌کند که با افزایش فشار، به دلیل انبساط، باعث چرخش بازویی که …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.