وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با اندازه گیر فشار / مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت
زمان مطالعه: 16 دقیقه

سنسور های فشار به عنوان سنسورهای اختلاف فشار برای اندازه گیری جریان طبقه بندی می شوند. اصل اندازه گیری لوله پیتوت از تفاوت بین برجستگی فشار در سمت بالادست یک بدنه بلوف و فشار استاتیک در سمت جریان پایین آن استفاده می کند.

فهرست مطالب نمایش

سنسورهای لوله پیتوت ، نمونه شکل 1.1 را ببینید، عمدتاً برای اندازه گیری جریان حجمی مایعات، گازها و بخار در لوله های بسته از ½” تا 480″ (DN 20 تا (DN 12000 استفاده می شود.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

نمونه‌هایی از کاربردهای آن‌ها اندازه‌گیری دقیق جریان حجمی در فرآیندهای دسته‌ای، اندازه‌گیری مداوم مواد مایع در صنعت فرآیند، سوخت، هوا، بخار و گازها به عنوان منبع انرژی اولیه و همچنین در عملکردهای کنترلی است که به درجه بالایی از ثبات و تکرار نیاز دارند.

در مقایسه با تقریباً سایر ابزارهای اندازه گیری جریان، سهولت نصب سنسور ITABAR می باشد. نصب از این مراحل تشکیل شده است: سوراخکاری لوله، جوشکاری بر روی لوله، ITABAR وارد می شود. مدل‌های FloTap FT، به شکل 1.2 مراجعه کنید، امکان نصب و حذف را بدون خاموش کردن فرآیند فراهم می‌کند.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

سنسورهای پیتوت ITABAR-  با هدف قابلیت اطمینان بالا حتی در شرایط سخت توسعه داده شدند. سنسورهای لوله ITABAR  پیتوت به روش های مختلفی با توجه به شرایط جریان سیال بهینه شده اند. مزایای پروفیل سنسور مهندسی شده افت فشار دائمی کم و همچنین دقت اندازه گیری ثابت در طیف وسیعی از اعداد رینولدز است.

بیش از دو دهه است که سنسورهای لوله ITABAR  پیتوت در دنیای صنعتی استفاده شده است. قابلیت اطمینان مثال زدنی و سابقه عالی استفاده طولانی مدت آنها منجر به پذیرش گسترده مشتریان شد. بسیاری از اندازه گیری ها توسط مؤسسات مستقل گواهی بر دقت اندازه گیری بالای سنسور ITABA است.

اصل اندازه گیری سنسورهای لوله پیتوت

بر اساس قانون تداوم به دست آمده توسط برنولی و معادله انرژی، مجموع انرژی فشار و پتانسیل و انرژی جنبشی سیال جاری در داخل لوله و در شرایط جریان ساکن و بدون اصطکاک در هر زمان و در هر قسمت از لوله یکسان است.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

فاکتور pstat فشار استاتیکی است که به طور مساوی در همه جهات توزیع می شود. عبارت دیگر در معادله نشان دهنده فشار دینامیکی موثر در جهت جریان، pdyn است.

برای سیالات جاری در لوله های افقی، با سرعت کمی نسبت به عدد ماخ (Ma <<1)، فشار دینامیکی pdyn سیال با سرعت جریان v، چگالی ρ و ضریب مقاومت ζ به صورت زیر محاسبه می شود :

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

قرار دادن یک جسم ثابت در یک سیال در حال جریان باعث می شود که جریان بلافاصله در بالادست بدنه بالا برود و در S2 کاملاً صفر شود. شکل 2.1 را ببینید. در این مرحله فشار کل  pS2است

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

دیافراگم سمت پایین دست سنسور فقط تحت تاثیر فشار ثابت pstat مستقل از جهت قرار می گیرد. تفاوت در هر دو فشار، اختلاف فشار Δp، اندازه گیری سرعتی است که بدن وارد شده با آن ضربه می زند، به شکل 2.2 مراجعه کنید.

 

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

جایگزینی Gl. نتایج 2 و 3 به 4 در :

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

جریان حجمی را می توان با استفاده از قانون تداوم با سطح لوله A و سرعت جریان متوسط محاسبه کرد. فرمول های زیر را می توان استخراج کرد :

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

تعاریف زیر اعمال می شود :

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

ضریب انبساط مورد نیاز برای محاسبه جریان گازها و بخار به صورت زیر محاسبه می شود:

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

به عنوان مثال: برای گازهای یک اتمی (دو، سه اتمی) توان ایزوتوپی k گاز دارای مقدار k = 1.66  (1.4و 1.3) است. عرض پروفیل سنسور عمود بر جهت جریان به نوع سنسور بستگی دارد (صفحه 13 را ببینید)

شرایط مایع مورد نیاز

سنسورهای لوله پیتوت، مانند صفحات اورفیس، نازل جریان یا لوله های ونتوری به عنوان دستگاه های اندازه گیری جریان طبقه بندی می شوند که از اختلاف فشار برای اندازه گیری جریان حجمی استفاده می کنند. توضیحات فنی در (آلمانی) DIN 1952 “Durchflussmessung mit Blenden, Düsen und Venturirohren in voll durchströmten Rohren mit Kreisquerschnitt”  مشابه لوله های پیتوت است:

سیال باید به طور کامل لوله را پر کند تا اختلاف فشار اندازه گیری شده نماینده جریان حجمی باشد. سیالات در لوله های نیمه پر فقط در صورتی قابل اندازه گیری هستند که بتوان لوله پر را مرتب کرد (مثلاً با استفاده از سیفون) سیال باید تک فاز باشد. سیالات دو فازی (مثلاً مخلوط آب و هوا) را نمی توان اندازه گیری کرد.

میانگین سرعت جریان vm و ویسکوزیته سینماتیکی ν سیال که در یک اندازه لوله معین با قطر داخلی d اندازه گیری می شود باید طبق فرمول به مقدار عدد رینولد Re> 3150 برسد.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

به این معنی که جریان باید به اندازه کافی متلاطم باشد. سیالات ماهیت آرام را نمی توان با لوله های پیتوت اندازه گیری کرد. مایعات ممکن است حاوی ذرات کوچک یا حباب باشند. فشار ایجاد شده در جلوی روزنه های سنسور باعث انحراف ذرات یا حباب ها می شود. سیالاتی که تمایل به کریستالیزه شدن دارند به سرعت لوله های فشار سنسور را وصل می کنند و بنابراین نمی توان با لوله های پیتوت اندازه گیری کرد. گازها و مخلوط های گازی حاوی گرد و غبار می توانند سنسور را به میزان نامطلوبی بپوشانند. برای تمیز کردن چنین گرد و غباری می توان از واحد فشار هوا LSP  (شکل 3.1) استفاده کرد. این ابزار به طور خودکار سنسور را با فشار هوا در فواصل و مدت زمان قابل برنامه ریزی خارج می کند. برای مخلوط گازهای دودکش، یک نسخه سنسور توصیه می شود، که امکان تمیز کردن مکانیکی از هر دو سر را بدون نیاز به خارج کردن سنسور از لوله فراهم می کند (شکل 3.2 را ببینید).

مطلب پیشنهادی:
تأثیر ترانسمیتر های فشار راداری بر قابلیت پمپ ها

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

در کاربردهای اندازه گیری بخار از دیگ های میعانات گازی استفاده می شود که در داخل آنها یک انتقال ثابت از بخار به میعانات و بالعکس اتفاق می افتد. انتقال فشار از طریق ستون های آب انجام می شود.

مزایای سنسورهای لوله ITABAR پیتوت

هزینه های نصب کمتر

در مقایسه با صفحه اوریفیس، سنسور ITABAR هزینه های مواد و نیروی کار برای نصب و همچنین هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.

بخشی از هزینه‌های مواد نصب یک سنسور ITABAR  هزینه‌های جوشکاری و بسته به نوع سنسور – برای اتصالات پشتیبانی پیشخوان است. هزینه مواد برای نصب اریفیس شامل دو فلنج و پیچ و سخت افزار لازم است. مزیت در هزینه های مواد سنسورهای ITABAR  به ویژه برای: لوله های با قطر بزرگ، مواد لوله از مواد خارجی به دلیل مسائل مربوط به سازگاری شیمیایی، لوله هایی برای کاربردهای فشار بالا است.

هزینه کار برای نصب سنسور ITABAR یا صفحه اوریفیس باید شامل دستمزد جوشکارها باشد. نصب باس جوش بسته به نوع سنسور نیاز به یک درز جوش تقریباً دارد. 10 سانتی متر (4″). نصب DN100 /4″ (DN500/20″) به یک درز جوش تقریباً نیاز دارد. 36 سانتی متر / 14 اینچ. زمان لازم برای نصب یک صفحه اوریفیس تقریباً می باشد. 12 ساعت، در مقایسه با حدود 1.5 ساعت برای یک سنسور ITABAR. سنسور ITABAR در این حالت 10.5 ساعت کار را صرفه جویی می کند.

کل صرفه جویی در هزینه های مواد و نیروی کار که می توان با استفاده از سنسور ITABAR  به دست آورد، حداقل 25 درصد در نصب لوله 4 اینچی و حداقل 70 درصد در نصب لوله 20 اینچ است.

اندازه گیری جریان دو طرفه

مشخصات تمام سنسورهای لوله ITABAR   پیتوت به گونه ای طراحی شده است که با صفحه بین کانال های فشار متقارن باشد. این آرایش به مقادیر مقاومت یکسان و بنابراین همان ضریب k با توجه به خواص سیال در جریان رو به جلو و همچنین جریان معکوس منجر می شود. اختلاف فشار های تولید شده توسط یک سرعت جریان معین برای جریان در هر جهت یکسان است. آنها فقط در علامت +/- متفاوت هستند.

این یک مزیت نسبت به صفحه اوریفیس است، شکل 4.1 را ببینید، که – به دلیل گوشه پایین دست زاویه دار آن – مقادیر مقاومت متفاوتی برای جریان های رو به جلو و معکوس دارد. این فشارهای متفاوت بسیار متفاوتی را برای سرعت جریان یکسان در جهات مخالف نشان می دهد.

اندازه گیری و پردازش اختلاف فشار را می توان با یک یا دو کانورتر سیگنال انجام داد. استفاده از دو کانورتر سیگنال در مواردی که نیاز به رزولوشن بالا دارد یا سیگنال‌های جداگانه برای جریان رو به جلو و معکوس مورد نیاز است توجیه می‌شود.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

الزامات اجرای لوله مستقیم به بالا/پایین کوتاه تر

به منظور افزایش دقت اندازه گیری سنسور ITABAR  ، فشارهای دینامیکی و استاتیکی در چهار نقطه در امتداد پروفیل سنسور اندازه گیری و میانگین می شود. بنابراین یک پروفیل جریان غیر متقارن تأثیر کمتری بر نتیجه اندازه‌گیری شده دارد. این امر علاوه بر این منجر به الزامات اجرای لوله مستقیم جریان بالا/پایین کوتاه تر می شود. به عنوان مثال: سنسور ITABAR به 7 قطر لوله مستقیم در پایین دست یک خم 90 درجه نیاز دارد. یک صفحه اوریفیس بسته به نسبت β به 10 تا 46 برابر نیاز دارد.

کاهش افت فشار دائمی

مشخصات سنسور سنسور ITABAR با توجه به شرایط یک سیال در حال جریان بهینه شده است و باعث کاهش فشار دائمی قابل توجهی کمتری در مقایسه با صفحه دهانه می شود. مثال کاربردی زیر برای نشان دادن این نکته است: اندازه لوله 10 اینچ.(DN 250 PN 16) مایع: آب؛ دمای سیال T = 68 درجه فارنهایت (20 درجه سانتیگراد)؛ فشار کاری p = 29.01 psia  بار (abs)؛ جریان حجمی Qv = 770 GPM (175 m3/h) و سرعت جریان متوسط = 3.2 FPS (0.99 m/s).

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

همانطور که این مثال نشان می دهد، می توان با انتخاب نسبت قطر مناسب ß = d/D، افت فشار دائمی یک صفحه اوریفیس را کاهش داد. هزینه ای که برای این کار باید پرداخت شود، افزایش قابل توجهی در نیازهای لوله مستقیم طولانی تر است. افت فشار دائمی نسبتاً بالاتر صفحات اوریفیس را می توان با افزایش تأثیر آن ها بر مشخصات جریان و تولید جریان های گردابی توضیح داد.

به طور خلاصه: لوله‌های پیتوت در مقایسه با صفحات اوریفیس دارای مزیت ایجاد تلفات فشار دائمی به میزان قابل توجهی در حین ایجاد اختلاف فشار های مفید هستند. مزیت دیگر نیاز به الزامات لوله مستقیم جریان بالا/پایین کوتاه تر است.

افت فشار دائمی کمتر سنسور ITABAR، انرژی و در نتیجه هزینه های عملیاتی یک نقطه اندازه گیری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در بسیاری از کاربردها، هزینه های جایگزینی یک سنسور ITABAR برای یک صفحه اوریفیس در مدت زمان بسیار کوتاهی مستهلک می شود.

پروفایل  سنسور  ITABAR

مزایای طراحی برای اندازه گیری جریان

مشخصات سنسور یونیک

طراحی پروفایل سنسور ITABAR، به شکل 4.2 مراجعه کنید، با توجه به ویژگی‌های جریان سیال بهینه شده است و چالش‌های فنی اندازه‌گیری دقیق و همچنین مشکلات استاتیکی و نوسانی سنسور را برآورده می‌کند. این نشان‌دهنده یک گام رو به جلو در توسعه فنی است.

خطی بودن

یک پیشرفت قابل توجه در طراحی سنسور با توجه به خواص سیال، شکل پروفایل سنسور است. جداسازی سیال در همان نقطه سنسور در طیف وسیعی از اعداد رینولز انجام می شود که منجر به حداقل وابستگی به عدد رینولد می شود. این پروفیل سنسور ITABAR که به طور خاص طراحی شده است، خطی بودن عالی را در یک محدوده اندازه گیری گسترده به دست می آورد.

تکرارپذیری نمونه

طراحی فرم پروفایل سنسور نه تنها خطی بودن را بهبود می بخشد، بلکه تکرارپذیری اندازه گیری را در موارد میانگین گیری در بازه های زمانی معین نیز بهبود می بخشد. نتیجه به ویژه با فواصل زمانی کوتاه تر مثبت است.

میانگین گیری برتر

به منظور کاهش تأثیرات در اکثر موارد پروفیل های جریان کمتر از ایده آل، اختلاف فشارهای نشان دهنده سرعت جریان محلی در چهار نقطه اندازه گیری، میانگین و پردازش می شوند. هر یک از این چهار نقطه اندازه گیری دارای دیافراگم های سنجش فشار هستند که در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. موقعیت این اوریفیس های فشار برای پروفیل های جریان سیال همانطور که در کاربردهای واقعی با آنها مواجه می شوند طراحی شده است.

مطلب پیشنهادی:
تشخیص نشتی با ترانسمیتر اختلاف فشار

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

شکل 4.2: پروفیل سنسور لوله پیتوت مدل 35/36 برای نشان دادن دو کانال فشار در نزدیکی اوریفیس های فشار.

دیافراگم های فشار بزرگ و کانال های فشار

دیافراگم های فشار سنج با قطر بزرگ و کانال های فشار امکان استفاده طولانی مدت بدون وقفه را حتی در مایعات آلوده می دهد. میعانات به شکل قطره می تواند به راحتی از مناطق بزرگتر خارج شود. بنابراین انسداد مکانیکی کانال‌های فشار از طریق قطرات میعانات حذف می‌شود. جدول زیر ابعاد مشخصه را بسته به نوع سنسور فهرست می کند.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

پایداری مکانیکی بسیار خوب

پایداری مکانیکی در شرایط تنش استاتیکی و دینامیکی به پروفیل سنسور یکی از مهمترین معیارها در طراحی سازنده سنسورها می باشد.

جابجایی یک پروفیل سنسور نصب شده یک طرفه از طریق تنش استاتیکی ناشی از محیط جریان به طور معکوس با ناحیه محوری درجه 2- تکانه سنسور متناسب است. به همین دلیل سنسور لوله ایتابار پیتوت با درجه دوم بسیار بالا طراحی شده است. درجه مساحت محوری – تکانه. استدلال‌های مشابهی برای نوسانات فرکانس تشدید سنسور معتبر هستند، که برای تنش‌های دینامیکی تعیین‌کننده هستند.

لوله‌های پیتوت تجاری موجود که از ورق فولادی ضد زنگ با ضخامت تنها 1 میلی‌متر ساخته شده‌اند، دارای ناحیه محوری-ممنتوم درجه 2 پایینی هستند. پایداری مکانیکی چنین سنسورهای ورق نازک تحت تنش های استاتیکی و دینامیکی در مقایسه با سنسور ITABAR کمتر است (به عنوان مثال همانطور که در شکل 4.2 نشان داده شده است).

سنسورهای ITABAR  بهتر از هر سنسور استوانه ای هستند

سنسورهای لوله پیتوت با مشخصات سنسور استوانه ای به همان کلاس سنسورهای لوله پیتوت ایتابار تعلق ندارند. تفاوت ها در فرم و طراحی سنسورهای استوانه ای نهفته است.

یک سنسور معمولی استوانه ای شکل از یک لوله جدار نازک با چهار درگاه سنسور برای اندازه گیری فشار کل و یک درگاه سنسور برای اندازه گیری فشار استاتیک تشکیل شده است. فشار استاتیک از طریق یک لوله نازک که در داخل پروفیل سنسور قرار دارد به خارج هدایت می شود. عیب اصلی عدم دقت اندازه گیری و تکرارپذیری ضعیف است. دلایل این امر یک رابطه فنی ضعیف تعریف شده با خواص جریان سیال و در نتیجه وابستگی به عدد رینولز است. بر خلاف طراحی مشخصات سنسور با لبه تیز، نقطه جداسازی سیال روی سنسور ثابت نیست. در نتیجه مقدار مقاومت cw بسیار وابسته به عدد رینولدز است، شکل 4.4 را ببینید. ضریب k سنسور از مقدار مقاومت آن به صورت زیر بدست می آید :

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

شکل 4.3: تصویر خطوط جریان در ناحیه جداسازی سنسور لوله پیتوت استوانه ای شکل. با استفاده از محاسبه روش اجزای محدود، این گرافیک کامپیوتری شرایط سیال را در عدد رینولدز Re = 20.000 نشان می دهد.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

شکل 4.4: مقدار مقاومت cw سنسور لوله پیتوت استوانه ای به عنوان تابعی از عدد رینولدز

به عنوان مثال یک تغییر 10 درصدی در ضریب k باعث تغییر در مقدار جریان حجمی اندازه گیری شده نیز 10 درصد می شود. به همین دلیل وابستگی ضریب k به اعداد رینولدز مطلوب نیست.

یکی دیگر از معایب سنسورهای استوانه ای عدم پایداری مکانیکی و عملکرد نادرست آنها در اندازه گیری جریان دو جهته است.

پروفایل سنسور با ترموکوپل یکپارچه مقاومت RTD

به منظور اندازه‌گیری دمای سیال، تمام سنسورهای لوله پیتوتITABAR  به استثنای: IBFD-HT، IBFD-HTG و انواع -20/21 – می‌توانند به صورت اختیاری به ترموکوپل مقاومت RTD مجهز شوند، شکل 4.5 را ببینید. مزایای دماسنج انتخابی به شرح زیر است :

  • دماسنج مقاومتی میله ای شکل است که از طراحی قوی برای استفاده طولانی مدت برخوردار است.
  • یک لوله فولادیst (مواد 316 SS) پوشش محافظ قابل اعتمادی را برای دماسنج مقاومتی فراهم می کند.
  • این نسخه با قطعات قابل اعتماد طولانی مدت برای کاربردهای صنعتی با افزایش چالش های نوسانات طراحی شده است.
  • سنسور دما از طراحی 3 سیم به منظور کاهش مقاومت موثر است
  • دماسنج مقاومتی در محدوده دمایی 200- تا 500+ درجه سانتی گراد (148- درجه فارنهایت تا 842+ درجه فارنهایت) قابل استفاده است.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

شکل 4.5: سنسور لوله پیتوت نوع IBR با دماسنج مقاومتی یکپارچه. سمت راست: جعبه اتصال باز

راه حل سازنده قرار دادن دماسنج مقاومتی منحصر به فرد است و مزایای زیر را متقاعد می کند :

  • دماسنج مقاومتی در پروفیل سنسور وارد می شود، برای نمای مقطعی نمایه سنسور برای مجموعه دماسنج مقاومتی به شکل 4.6 مراجعه کنید. با این روش، قطعه خیس شده سیال نیست و در معرض فشارهای عملیاتی قرار نمی گیرد.
  • این طراحی همراه با نسخه میله ای دماسنج مقاومتی امکان نصب آسان و سریع و حذف تحت فشار را فراهم می کند.

سنسور دما در امتداد محور سنسور در بین دو کانال فشار قرار گرفته است. پس از تمام تنظیمات حرارتی در مجاورت سنسور دما، دمای سیال را در امتداد محور لوله اندازه گیری می کند.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

شکل 4.6: نمای مقطعی پروفیل سنسور نوع 25/26/35/36/65/66/100 برای قرار دادن ترموکوپل مقاومتی

ثبت اختراع سنسور ITABAR سری Flo-Tap

نصب در شرایط تحت فشار

سطح فعلی توسعه فنی اجازه می دهد تا تنها چند دستگاه اندازه گیری جریان نصب شوند، زمانی که یک وقفه فرآیند گران است و باید از آنها اجتناب شود. برخی از معیارهایی که باید به عنوان بخشی از فرآیند انتخاب فلومتر در نظر گرفته شوند عبارتند از: نوع سیال مورد اندازه گیری، دقت اندازه گیری مورد نظر و همچنین هزینه های خرید و نصب. جدول زیر چندین فناوری رقیب اندازه گیری جریان را که می توانند تحت فشار نصب شوند، با توجه به این معیارها مقایسه می کند :

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

برای بسیاری از کاربردها که نیاز به نصب تحت فشار دارند، سری لوله های پیتوت Flo Tap ITABAR اولین انتخاب است. نصب سنسور Flo-Tap تحت فشار در مراحل زیر انجام می شود :

  • جوشکاری stud مونتاژ با فلنج مونتاژ به لوله
  • مونتاژ شیر جداسازی به stud  مونتاژ
  • نصب ابزار ضربه زدن
  • حفاری لوله
  • برداشتن ابزار ضربه زدن
  • بستن شیر ایزوله و برداشتن ابزار ضربه زدن
  • مونتاژ سنسور لوله پیتوت Flo-Tap، باز کردن شیر ایزوله و درج پروفیل سنسور جریان

حذف بدون خاموش شدن فرآیند (Flo-Tap)

تمام نسخه‌های Flo-Tap سنسور ITABAR امکان حذف تحت فشار را فراهم می‌کنند. این ویژگی ها در برنامه های کاربردی مورد نیاز ارزشمند هستند.

  • بررسی دوره ای دقت اندازه گیری سنسور جریان
  • تعویض پس از سرویس طولانی مدت در سیالات ساینده
  • تمیز کردن در طول عملیات تعمیر و نگهداری عادی
مطلب پیشنهادی:
رگولاتور کاهش فشار سری EZR

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

عملکرد ایمن با Gland  بسته بندی دوم

سطح فعلی در طراحی فنی سنسورهای لوله پیتوت Flo-Tap توسط یک Gland   بسته بندی در انتهای شیر جداسازی فرآیند مشخص شده است . این نوع ساخت و ساز می تواند منجر به بروز حوادث در تاسیسات عملی شود.

لوله های پیتوت اغلب تحت تنش های مکانیکی با اجزای استاتیکی و دینامیکی تحت شرایط کاری متفاوت قرار می گیرند. نیروهای وارد بر پروفیل سنسور می تواند باعث ایجاد نوسانات نامنظم یا تشدید شود. بسته به دامنه و فرکانس این تنش، ماده می تواند ضعیف شود و سنسور می تواند بشکند.

به همین دلیل یک پروفیل سنسور لوله پیتوت با تنها یک Gland   بسته بندی تکی و به دلیل طول بدون تکیه گاه آن در خطر آسیب قرار دارد.

به منظور جلوگیری از چنین حوادثی، تمام سنسورهای لوله های ITABAR®Flo مجهز به دو Gland بسته بندی هستند . این اندازه گیری فرکانس رزونانس سنسور را به اندازه ای افزایش می دهد که ماده حتی در شرایط عملیاتی سخت به راحتی نمی تواند ضعیف شود.

Intra Automation GmbH این طرح را به ثبت رسانده است و تنها سازنده لوله پیتوت است که مجهز به Gland  بسته بندی دوم است.

مدل های ITABAR® FTM، FTH، FTMD و FTHD همگی به صورت استاندارد به یک جفت میله رزوه دار (مت 316 SS) مجهز هستند . برای برداشتن و نصب سنسور به آچار نیاز است. جابجایی/نصب با چرخ رزوه‌دار سریع‌تر و آسان‌تر می‌شود. بدنه از آلومینیوم، چرخ از فولاد کربن ساخته شده است.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

سنسور ITABAR® Flo-Tap با gland  بسته بندی دوم

ساخت لوله های خیس پیتوت

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مشخصات سنسورهای جریان ITABAR

در صورتی که اطلاعات عملیاتی مربوط به خط لوله موجود، سیال و نسخه مورد نظر مطابق جدول زیر در دسترس باشد، انتخاب سنسور لوله پیتوت مناسب می تواند به سرعت و با اطمینان توسط این سازنده انجام شود.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

مشخصات سنسورهای لوله پیتوت

تعیین یک سنسور لوله پیتوت با انتخاب یک نسخه مناسب برای یک برنامه خاص شروع می شود.

برای درک بهتر معنای نامگذاری نسخه سنسور در ادامه توضیح داده خواهد شد. سنسورهای لوله پیتوت که با حرف IB شروع می شوند برای تاسیسات ثابت طراحی شده اند. حرف R یک اتصال اوریفیس بین لوله و اجزای مجموعه سنسور را نشان می دهد. تمام سنسورهایی که برای اندازه گیری بخار استفاده می شوند حرف  Dرا در انتهای نام مدل دارند. اضافات HT  یا  HTGمخفف High Temperature هستند. سری سنسور لوله پیتوت  Flo-Tapبا حرف  FTدر ابتدای نام مدل مشخص می شود. آنها را می توان در شرایط فشار نصب و حذف کرد. حروف  Nنشان دهنده استفاده احتمالی آنها در کاربردهای فشار کاری کم N  و متوسط و بالا است، باD  برای استفاده از بخار. مدل‌های سری 21،26،36 و 66 با سری‌های 20،25،35 و 65 تفاوت دارند زیرا دارای یک تکیه گاه مخالف هستند که برای جلوگیری از تنش مکانیکی ناشی از سرعت جریان بالا و فشار ضربه بالا یا نوسانات رزونانس سنسور عمل می‌کند. .

بخش‌های 7.1 و 8.1 به تفصیل معیارهای انتخاب سری‌های مدل سنسور ITABAR را، بسته به فشار کاری خاص، دمای عملیاتی و طراحی مونتاژ و نصب مورد نظر، پوشش می‌دهند.

برنامه اندازه‌گیری و انتخاب مدل WINFLOW برای محاسبه و پیکربندی سنسور لوله پیتوت خدمت می‌کند. برنامه WINFLOW  پنجره برنامه به شکل 6.1 مراجعه کنیدموارد زیر را به عنوان تابعی از پارامترهای یک نقطه اندازه گیری خاص محاسبه می کند :

  • اختلاف فشار تولید شده در شرایط عملیاتی متفاوت
  • افت فشار دائمی ناشی از سنسور
  • رزونانس سنسور و در صورت نیاز – یک سنسور با پشتیبانی متقابل را توصیه می کند
  • فرکانس نوسان سنسور در شرایط عملیاتی
  • حداکثر اختلاف فشار مجاز
  • حداکثر جریان مجاز برای سنسور انتخاب شده
  • سرعت متوسط جریان
  • ویسکوزیته و چگالی سیالات معمولاً اندازه گیری شده در شرایط عملیاتی.

برنامه WINFLOW بدون هیچ هزینه ای توسط هر مشتری و در قالب دلخواه قابل سفارش است. در صورتی که مشتری تمام اطلاعات مورد نیاز ذکر شده در فصل 5 «مشخصات سنسورهای جریان ایتابار» را ارائه کرده باشد، فرآیند انتخاب نیز می تواند توسط این سازنده انجام شود.

مشخصات سفارش از طریق یک کلید مشخصات سفارش ساده برای استفاده انتخاب می شوند، که فرمت یکسانی برای همه سنسورها دارد و تنوع نسخه های ساخته شده در ماژول ها را نشان می دهد. این یک انتخاب خاص سنسور را برای تقریباً هر برنامه ای امکان پذیر می کند.

نسخه فشرده یا مجزا؟

نسخه های فشرده یا جداگانه مونتاژ اجزای سنسور را توصیف می کنند. در نسخه فشرده، سنسور لوله پیتوت، یک منیفولد 3 یا 5 طرفه جداگانه و یک ترانسمیتر با هم در یک واحد جمع و جور جمع شده اند (شکل 6.1 را ببینید). در نسخه مجزا، ترانسمیتر و سنسور از یکدیگر جدا شده اند و از طریق لوله های مجرای متصل می شوند.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

نمونه ای از نسخه فشرده با صفحه فلنج، منیفولد 3 طرفه و ترانسمیتر DP

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

نمونه ای از نسخه جداگانه با منیفولد 3 طرفه و ترانسمیتر DP

نسخه فشرده مزایای هزینه آشکاری را در مقایسه با نسخه جداگانه ارائه می دهد . هزینه های مونتاژ و مواد برای موارد زیر حذف می شود :

دو شیر توپی

دو اتصالات مجرای

یک براکت نصب برای ترانسمیتر DP

مجرای ثابت و

دو اتصالات مجرای روی فرستنده DP

زمان مونتاژ

لوله پیتوت برای مایعات و گازها

معیارهای انتخاب

جدول زیر امکان انتخاب یک سری مدل را بسته به وظیفه اندازه گیری داده شده، فشار عملیاتی، دمای عملیاتی و همچنین طراحی مورد نظر نصب و مونتاژ می دهد.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

تصویر سر سنسور و قطعات مونتاژ

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

سر سنسور با ½ اینچ NPT، فقط برای گازها و مایعات

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

سر سنسور با صفحه فلنج برای نصب مستقیم منیفولد 3 طرفه. استفاده محدود بدون عایق لوله.

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

 

رزوه جوش برای تشک IBR-25/26. فولاد کربن، 316 SS

stud  نصب در نسخه weld-o-let

ملاحظات عایق حرارتی در کدهای سفارش

مقدمه ای بر اندازه گیری جریان لوله پیتوت

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

[fusion_person name=”تیم تولیدمحتوای میراکنترل” title=”میراکنترل؛کنترل فرایند اتوماسیون” picture=”https://miracontroller.com/wp-content/uploads/2021/02/icons8-manager-80.png” picture_id=”21002|full” pic_link=”” linktarget=”_self” pic_style=”” pic_style_blur=”” pic_style_color=”” pic_bordersize=”” pic_bordercolor=”” pic_borderradius=”” hover_type=”none” background_color=”” content_alignment=”center” icon_position=”bottom” social_icon_boxed=”” social_icon_boxed_radius=”” social_icon_color_type=”” social_icon_colors=”” social_icon_boxed_colors=”” social_icon_tooltip=”left” blogger=”” deviantart=”” digg=”” dribbble=”” dropbox=”” facebook=”” flickr=”” forrst=”” instagram=”” linkedin=”” myspace=”” paypal=”” pinterest=”” reddit=”” rss=”” skype=”” soundcloud=”” spotify=”” tumblr=”” twitter=”” vimeo=”” vk=”” whatsapp=”https://wa.me/989125376505″ xing=”” yahoo=”” yelp=”” youtube=”” email=”info@miracontroller.ir” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است. استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.[/fusion_person][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

سیستم رله Redundant

سیستم رله Redundant

زمان مطالعه: ۲ دقیقه بیایید یک مثال ساده از چگونگی افزایش ایمنی طراحی ما با استفاده از رله‌های الکترومکانیکی سنتی را ببینیم. 🔹ارائه دهنده: …

درک سنسورهای مجاورتی (Proximity)

درک سنسورهای مجاورتی (Proximity)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه تشخیص اشیاء یکی از اولین وظایف مهم در سطح میدانی است که قبل از هرگونه کنترل مبتنی بر فیدبک باید …

اصطلاحات سوئیچ فشار

اصطلاحات سوئیچ فشار

زمان مطالعه: ۴ دقیقه سوئیچ‌های فشار در کنترل و ابزار دقیق کارخانه‌ها بسیار محبوب و مهم هستند. این سوئیچ‌ها عمدتاً در مدارهای کنترلی و …

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

زمان مطالعه: ۲ دقیقه عملکرد ایمنی ابزار دقیق، یک حلقه کنترل در یک فرآیند یا دستگاه است که هدف آن ایمنی است. SIF، اختصار …

پکینگ استم شیر – روش تعویض

پکینگ استم شیر – روش تعویض

زمان مطالعه: ۳ دقیقه پکینگ استم ولو یا “پکینگ استم شیر”، فرآیندی است که در آن دنباله گلند ولو با مواد بسته‌بندی تنظیم می‌شود …

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه یک شیر، یک جزء است که می‌توان آن را در یک سیستم جریان سیالات و همچنین در یک سیستم فشاری …

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله، ما به بحث درباره کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در میدان می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای …

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه هنگامی که فشار به ترانسمیتر اعمال می‌شود، مقادیر حداقل و حداکثر برای محدوده اندازه‌گیری LRV و URVمی‌توانند با استفاده از …

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به طراحی پاور ساپلای ۲۴ ولت مستقیم و کلیدهای مدار (نمایه‌ی فاز‌های طراحی) می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم …

بهینه سازی معماری پی ال سی

بهینه سازی معماری پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه این مقاله به بررسی تأثیر توزیع و چگالی ورودی/خروجی‌ها و ماژول‌ها بر هزینه سخت‌افزار می‌پردازد، به عبارت دیگر چگونگی بهینه‌سازی …

اندازه ماژول پی ال سی

اندازه ماژول پی ال سی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه می‌خواهیم برخی افکاری درباره نحوه تعیین اندازه ماژول پی ال سی بر اساس تراکم کارت‌ها داشته باشیم، یعنی درباره بهترین …

انتخاب ماژول های پی ال سی

انتخاب ماژول های پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه انتخاب ماژول‌های پی ال سی ابتدایی، تجزیه و تحلیل نیازهای فنی برنامه است. در اغلب موارد، این تجزیه و تحلیل …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.