وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با تجهیزات الکتریکال / رله داخلی در یک سیستم پی ال سی چیست؟

رله داخلی در یک سیستم پی ال سی چیست؟

رله داخلی در یک سیستم پی ال سی چیست؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رله interposing رله کمکی است که برای جداسازی دو سیستم / دستگاه مختلف استفاده می شود. این می تواند به این دلیل باشد که آنها مراجع 0 ولت متفاوت، ولتاژهای متفاوت، AC در مقابل DC دارند.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

فهرست مطالب:

🔰رله درونی

 

رله درونی

ما در مورد رله بین‌المللی با دو مورد بحث می‌کنیم که در زیر مورد بحث قرار می‌گیرد:

مورد-I

فرض کنید می خواهیم یک کنتاکتور را از طریق پنل پی ال سی با ولتاژ کویل 230 ولت AC کار کنیم، اما ولتاژ خروجی رله پی ال سی  24 ولت DC است. در این مورد ما به یک رله بین‌المللی با ولتاژ کویل 24 ولت DC نیاز داریم اما درجه تماس آن باید 230 ولت AC باشد.

بنابراین رله پی ال سی ابتدا با رله درونی کار می کند و سپس از طریق کنتاکت های کمکی خود می توانیم کنتاکتور را به راحتی کار کنیم.

مورد-II

به عنوان مثال، فرض کنید رله یک پی ال سی فقط می تواند 1 A در 110 VAC استفاده کند، اما کنترلری که قرار است به رله متصل شود به 3 A در 110 VAC نیاز دارد.

در این مورد، یک رله درون‌پاشی با کنتاکت‌هایی که برای عملکرد 5 A (> 3 A) در ولتاژ 110 VAC درجه بندی شده‌اند، به‌عنوان یک رله بین‌المللی بین رله پی ال سی و کنترل‌کننده استفاده می‌شود.

سیم پیچ رله درون نشینی باید به ولتاژ و جریان کمتری نسبت به رله محرک نیاز داشته باشد و کنتاکت های رله درون نشینی باید برای رسیدگی به نیازهای بار (کنترل کننده) درجه بندی شوند.

مثال :

علاوه بر انجام مستقیم عملکردهای منطقی، رله های الکترومکانیکی ممکن است به عنوان دستگاه های بین سنسورها، کنترل کننده ها و یا دستگاه های کنترل ناهمخوان استفاده شوند.

یک مثال بسیار ساده از رله ای که برای قرار دادن بین دستگاه های نامتناسب استفاده می شود در نمودار مدار زیر نشان داده شده است، جایی که یک سوئیچ ضامن ظریف برای کنترل مجموعه ای از چراغ های پرقدرت برای یک وسیله نقلیه خارج از جاده استفاده می شود:

مطلب پیشنهادی:
نحوه کارکرد رله ایمنی

رله داخلی در یک سیستم پی ال سی چیست؟

در این مدار رله هیچ عملکرد منطقی ای انجام نمی دهد. در عوض، فقط سیگنال ارسال شده توسط کلید ضامن داشبورد را برای ارسال یا قطع برق به بانک چراغ های پرقدرت “تقویت” می کند.

بدون رله، یک سوئیچ ضامن بسیار سنگین‌تر باید در داشبورد این وسیله نقلیه نصب شود تا بتواند به طور ایمن و مطمئن مدار نور را ایجاد و قطع کند.

نمونه دیگری از رله های درونی که در کاربردهای خودرو یافت می شود، استفاده از “سلونوئید” در مدار موتور راه اندازی الکتریکی برای یک موتور احتراق داخلی است.

سوئیچ کنترلی «شروع» معمولاً با چرخاندن کلید توسط راننده، کلیدی که بر روی ستون فرمان یا داشبورد خودرو نصب شده، فعال می شود. در همین حال، موتور راه‌انداز معمولاً صدها آمپر جریان می‌گیرد تا موتور را راه‌اندازی کند.

یک کلید کلیدی که بتواند صدها آمپر جریان را ایجاد کند و آن را قطع کند، قرار گرفتن در کابین خودرو بسیار زیاد و در واقع خطرناک است.

رله “سلونوئید” که بین کلید سوئیچ و موتور راه اندازی متصل است، این خطر را جابجا می کند و به یک کلید سوئیچ نسبتا ظریف اجازه می دهد تا با خیال راحت موتور پرقدرت را فعال کند.

یک مثال صنعتی از یک رله درون‌پاشی بین دستگاه‌های ناهماهنگ در اینجا نشان داده شده است، که در آن یک سوئیچ مجاورت خروجی DC باید یک کانال ورودی را به یک کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر (پی ال سی) با ولتاژ 120 ولت AC راه‌اندازی کند:

رله داخلی در یک سیستم پی ال سی چیست؟

باز هم، رله در این سیستم هیچ عملکرد منطقی را انجام نمی دهد، بلکه فقط به سوئیچ مجاورت اجازه می دهد تا یکی از کانال های ورودی پی ال سی را هدایت کند.

اتصال مستقیم سوئیچ مجاورتی به یکی از کانال های ورودی پی ال سی یک گزینه عملی نیست، زیرا این ورودی پی ال سی خاص برای فعال شدن به 120 ولت AC نیاز دارد و سوئیچ مجاورتی ما با 24 ولت DC کار می کند.

مطلب پیشنهادی:
نحوه شناسایی و عیب یابی کلیدهای برق و زمین

عدم تطابق بین ولتاژ سوئیچ و ولتاژ ورودی پی ال سی ما را ملزم می کند که از رله برای “تداخل” بین سوئیچ و پی ال سی استفاده کنیم.

هنگامی که سوئیچ مجاورت یک شی را در نزدیکی حس می کند، خروجی آن فعال می شود که به نوبه خود سیم پیچ رله را انرژی می دهد. هنگامی که کنتاکت رله به صورت مغناطیسی بسته می شود، مداری را برای 120 ولت AC تکمیل می کند تا به کانال ورودی 0 در پی ال سی برسد و در نتیجه به آن انرژی می دهد.

یکی از جزئیات مهم در این مدار رله گنجاندن یک دیود کموتینگ به موازات سیم پیچ رله است که هدف آن اتلاف انرژی ذخیره شده سیم پیچ پس از قطع برق هنگام خاموش شدن سوئیچ مجاورتی است.

بدون این دیود در جای خود، ولتاژ “بازگشت” سیم پیچ (که ممکن است به صدها ولت در پتانسیل برسد) ترانزیستور خروجی سوئیچ مجاورتی را از بین می برد.

توجه داشته باشید که چگونه به نظر می رسد که این دیود جابجایی با توجه به قطبیت منبع برق 24 ولت DC “به سمت عقب” متصل می شود: کاتد به سمت قطب مثبت منبع و آند به سمت قطب منفی منبع.

این عمدی است، زیرا ما نمی‌خواهیم وقتی برق از طریق سوئیچ مجاورت به سیم‌پیچ رله اعمال می‌شود، هدایت دیود را داشته باشیم (اگر دیود از طریق دیگری متصل می‌شد، هر زمان که کلید مجاورتی روشن می‌شد، جریان را از خود عبور می‌داد و از مسیر عبور کوتاه می‌کرد. سیم پیچ رله و به احتمال زیاد در انجام این کار به سوئیچ مجاورت آسیب می رساند!).

دیود فقط زمانی روشن می شود که قطبیت معکوس شود، این همان چیزی است که وقتی کلید مجاورت خاموش می شود و میدان مغناطیسی سیم پیچ رله فرو می ریزد (اکنون به عنوان منبع عمل می کند نه به عنوان بار).

از آنجایی که سیم پیچ رله به طور موقت یک ولتاژ معکوس تولید می کند، دیود به سیم پیچ یک مسیر پیوسته برای جریان خود می دهد در حالی که ولتاژ پایین (حدود 0.7 ولت DC) را کاهش می دهد و انرژی ذخیره شده سیم پیچ را به شکل گرما در دیود هدر می دهد.

مطلب پیشنهادی:
مقدمه ای بر مدارهای اصلی کنترل موتور سه فاز

رله‌های درون‌پیچ نیز برای اتصال خروجی‌های پی ال سی ناسازگار و دستگاه‌های کنترل استفاده می‌شوند. در این برنامه، عدم تطابق ممکن است از نظر رتبه‌بندی ولتاژ و/یا رتبه‌بندی جریان باشد.

همانند مدار ورودی ورودی که قبلاً نشان داده شد، وظیفه رله در مدار داخلی خروجی این است که توسط کانال خروجی پی ال سی کنترل شود و به نوبه خود برق را به یک دستگاه میدانی هدایت کند که خود با خروجی پی ال سی ناسازگار است.

نمودار زیر نمونه ای از یک رله درونی متصل به کانال خروجی پی ال سی را نشان می دهد:

رله داخلی در یک سیستم پی ال سی چیست؟

در این مدار خروجی های ترانزیستور پی ال سی تنها می توانند 24 ولت DC و در جریان نسبتاً کم را تحمل کنند. سیم پیچ کنتاکتور سه فاز برای عملکرد به 120 ولت AC در سطوح جریان متوسط نیاز دارد و بنابراین رله بین کانال خروجی ولتاژ پایین و جریان پایین پی ال سی و نیازهای نسبتاً ولتاژ و جریان بالا سیم پیچ کنتاکتور قرار می گیرد.

یک بار دیگر شاهد استفاده از یک دیود جابجایی برای اتلاف انرژی ذخیره شده سیم پیچ رله هر زمان که پی ال سی آن را قطع می کند، هستیم، به طوری که ولتاژ “بازگشت” حاصل به مدار خروجی ترانزیستور شکننده در پی ال سی آسیب نمی رساند.

[fusion_person name=”تیم تولیدمحتوای میراکنترل” title=”میراکنترل؛کنترل فرایند اتوماسیون” picture=”https://miracontroller.com/wp-content/uploads/2021/02/icons8-manager-80.png” picture_id=”21002|full” pic_link=”” linktarget=”_self” pic_style=”” pic_style_blur=”” pic_style_color=”” pic_bordersize=”” pic_bordercolor=”” pic_borderradius=”” hover_type=”none” background_color=”” content_alignment=”center” icon_position=”bottom” social_icon_boxed=”” social_icon_boxed_radius=”” social_icon_color_type=”” social_icon_colors=”” social_icon_boxed_colors=”” social_icon_tooltip=”left” blogger=”” deviantart=”” digg=”” dribbble=”” dropbox=”” facebook=”” flickr=”” forrst=”” instagram=”” linkedin=”” myspace=”” paypal=”” pinterest=”” reddit=”” rss=”” skype=”” soundcloud=”” spotify=”” tumblr=”” twitter=”” vimeo=”” vk=”” whatsapp=”https://wa.me/989125376505″ xing=”” yahoo=”” yelp=”” youtube=”” email=”info@miracontroller.ir” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است. استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.[/fusion_person][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

زمان مطالعه: ۲ دقیقه عملکرد ایمنی ابزار دقیق، یک حلقه کنترل در یک فرآیند یا دستگاه است که هدف آن ایمنی است. SIF، اختصار …

پکینگ استم شیر – روش تعویض

پکینگ استم شیر – روش تعویض

زمان مطالعه: ۳ دقیقه پکینگ استم ولو یا “پکینگ استم شیر”، فرآیندی است که در آن دنباله گلند ولو با مواد بسته‌بندی تنظیم می‌شود …

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه یک شیر، یک جزء است که می‌توان آن را در یک سیستم جریان سیالات و همچنین در یک سیستم فشاری …

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله، ما به بحث درباره کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در میدان می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای …

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه هنگامی که فشار به ترانسمیتر اعمال می‌شود، مقادیر حداقل و حداکثر برای محدوده اندازه‌گیری LRV و URVمی‌توانند با استفاده از …

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به طراحی پاور ساپلای ۲۴ ولت مستقیم و کلیدهای مدار (نمایه‌ی فاز‌های طراحی) می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم …

بهینه سازی معماری پی ال سی

بهینه سازی معماری پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه این مقاله به بررسی تأثیر توزیع و چگالی ورودی/خروجی‌ها و ماژول‌ها بر هزینه سخت‌افزار می‌پردازد، به عبارت دیگر چگونگی بهینه‌سازی …

اندازه ماژول پی ال سی

اندازه ماژول پی ال سی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه می‌خواهیم برخی افکاری درباره نحوه تعیین اندازه ماژول پی ال سی بر اساس تراکم کارت‌ها داشته باشیم، یعنی درباره بهترین …

انتخاب ماژول های پی ال سی

انتخاب ماژول های پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه انتخاب ماژول‌های پی ال سی ابتدایی، تجزیه و تحلیل نیازهای فنی برنامه است. در اغلب موارد، این تجزیه و تحلیل …

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

انتخاب پردازنده مرکزی و طراحی سیستم کنترل

زمان مطالعه: ۴ دقیقه در این مقاله، ما به بررسی روش انتخاب پردازنده مرکزی (CPU) و توضیح گزینه‌های اصلی برای معماری سیستم کنترل می‌پردازیم …

انتخاب HMI

انتخاب HMI

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله انتخاب پنل HMI  را مورد بررسی قرار می دهیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل انتخاب HMI …

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

طرح سیستم دی سی اس و اجزای مختلف آن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه در این مقاله، ما در مورد موضوع اجزای مختلف طرح سیستم دی سی اس و ماژول‌های آن مانند پردازنده‌ها و …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.