وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با تجهیزات الکتریکال / نحوه شناسایی و عیب یابی کلیدهای برق و زمین

نحوه شناسایی و عیب یابی کلیدهای برق و زمین

نحوه شناسایی و عیب یابی کلیدهای برق و زمین
زمان مطالعه: 5 دقیقه

این مقاله چند روش ساده را برای آزمایش اینکه کدام نوع کلیدها – اعم از زمینی یا سوئیچ برق – استفاده می شود و نحوه عیب یابی و رفع صحیح مشکلات معرفی می کند.

سوئیچ سمت زمین روشی است که خرابی های بیشتری را به نفع اتصال کوتاه منحرف می کند که باعث می شود دستگاه بار به طور دائم روشن شود تا زمانی که مشکل برطرف شود. در کلیدهای جانبی برق معمولی، خرابی احتمال بیشتری دارد که کلید را از کار بیندازد. چند روش ساده وجود دارد که می توانیم برای آزمایش اینکه کدام یک از این نوع مدارها استفاده می شوند و نحوه ردیابی مشکلات استفاده کنیم.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

روش های سیم کشی سمت پاور و زمین

شناسایی سیم کشی مورد استفاده در داخل یک سیستم کنترل قبل از تلاش برای عیب یابی و تعمیر خرابی ها بسیار مهم است. گاهی اوقات، شماتیک ها و سایر مستندات به اندازه کافی واضح هستند و نیازی به حدس زدن نیست، اما این خیلی زیاد است که بتوان برای هر موقعیتی امیدوار بود.

هر دو کنترل قدرت و سمت زمین دستگاه بار را دقیقاً به یک روش روشن می کنند. بنابراین با مشاهده ساده یک سیستم کار، مطلقاً هیچ راهی برای تشخیص نوع سوئیچینگ مورد استفاده وجود ندارد. درک ساختار یک کلید سمت زمین اغلب می تواند به تشخیص اینکه آیا این نوع کلید مورد استفاده در یک سیستم کنترل است یا خیر کمک کند.

اکثر تجهیزات صنعتی با استفاده از روش های سوئیچینگ سمت قدرت ساخته می شوند. این بدان معناست که دستگاه بار به طور مستقیم به زمین و حداقل یکی از دستگاه های کنترلی اتصال مستقیم به برق خواهد داشت. مراقب استفاده از کلمه “زمین” در این شرایط باشید! این اصطلاح همیشه به مسیر برگشت حامل جریان به پاور ساپلای اشاره دارد. این هرگز نباید زمینی باشد. در مدارهای DC، این -Vdc پاور ساپلای خواهد بود و در مدارهای AC، مسیر خنثی است. زمین موضوعی آسان برای اشتباه گرفتن اصطلاحات است.

مطلب پیشنهادی:
ایمنی برق و شما

اندازه‌گیری ولتاژ در دستگاه‌های بارگذاری زمینی

مهم نیست در کجای مدار قرار دارد، اولین دستگاه کنترل باز (سوئیچ یا دکمه) همیشه کل ولتاژ منبع را کاهش می دهد. اندازه گیری ولتاژ بین دستگاه ها چندان مفید نخواهد بود. در عوض، تمام اندازه گیری های ولتاژ را نسبت به -V منبع DC انجام دهید، یا در AC می توان آن ها را نسبت به منبع خنثی انجام داد.

اگر دستگاهی در سمت زمین سوئیچ شود، حداقل یک طرف بار همیشه ولتاژ کامل خواهد داشت، زیرا مستقیماً به برق متصل است.

ساده ترین آزمایش این است که بار را خاموش کنید و هر دو طرف را با توجه به VDC 0 آزمایش کنید. اگر ولتاژ منبع را در هر دو ترمینال بار اندازه گیری کنید، این یک مدار سوئیچ زمین است. هر دو طرف باید ولتاژ منبع یکسانی را اندازه گیری کنند، زیرا بار بلافاصله به سمت +V پاور ساپلای متصل می شود و هیچ ولتاژی با بار قطع شده کاهش نمی یابد.

نحوه شناسایی و عیب یابی کلیدهای برق و زمین

با خاموش شدن بار، یک مدار سوئیچ زمین هر دو ترمینال را با ولتاژ 24 ولت (یا ولتاژ کنترل قابل اعمال) نشان می دهد.

هنگامی که برق است، تنها یک طرف بار دارای ولتاژ خواهد بود. این ترمینالی است که مستقیماً به منبع +ولتاژ متصل می شود. ترمینال دیگر که 0 ولت دارد به دستگاه های کنترل سوئیچینگ متصل می شود.

آزمایش دستگاه های کنترل منجر به نتایج تا حدودی کمتر آشکار می شود، اما به نظر می رسد مشاهدات مخالف بار باشد. اگر فقط یک کنترل وجود داشته باشد، بسیار ساده است. هنگامی که بار قطع می شود، یکی از کلیدها (شاید تنها سوئیچ) دارای ولتاژ منبع کامل در یک سیم و بدون ولتاژ در سیم دیگر خواهد بود.

با روشن شدن بار، هر سیم متصل به کلید(های) صفر ولت را اندازه گیری می کند زیرا اکنون دستگاه بار، بلافاصله پس از منبع، تمام ولتاژ را به خودی خود کاهش می دهد.

مطلب پیشنهادی:
رله داخلی در یک سیستم پی ال سی چیست؟

اندازه گیری ولتاژ در دستگاه های بار جانبی برق

اندازه گیری های مشابه اما متضاد مدار سوئیچ سمت قدرت را نشان می دهد. هنگامی که بار قطع می شود، تمام ولتاژ در دستگاه های کنترل قبل از رسیدن به بار از بین می رود. بنابراین، هر دو پایانه بار باید 0.0 ولت اندازه گیری کنند، همانطور که در شکل 2 در زیر نشان داده شده است.

نحوه شناسایی و عیب یابی کلیدهای برق و زمین

با قطع بار، یک مدار سوئیچ قدرت هر دو ترمینال را با ولتاژ 0.0 ولت نشان می دهد.

تلاش برای شناسایی نوع مدار با اندازه‌گیری بار پرانرژی بیهوده است. در هر دو مورد، دستگاه های کنترل دیگر ولتاژی را افت نمی کنند، بنابراین ولتاژ در یک طرف بار 24 ولت و در طرف دیگر 0 ولت خواهد بود.

شناسایی محل خطای اتصال کوتاه

با حذف برق از مدار در صورت بروز خطای شناخته شده، اکثر مشکلات را می توان با مقاومت سنج حل کرد. خبر خوب این است که هر دو نوع مدار – هم برق و هم سوئیچ زمین – تقریباً مراحل عیب‌یابی یکسانی را دنبال می‌کنند.

محتمل ترین محل اتصال کوتاه یک سیم در نزدیکی دستگاه های کنترل است زیرا دستگاه های بیشتری و در نتیجه سیم های بیشتری وجود دارد. علاوه بر این، سیم‌های کنترل معمولاً در مجاری با مسیرهای طولانی‌تر و نقاط گیره بیشتر برای دسترسی به ایستگاه‌های اپراتور در دسترس قرار می‌گیرند. بدیهی است که همیشه اینطور نیست (مثلاً در یک دستگاه بار با ارتعاش شدید – آن سیم‌ها ممکن است راحت‌تر شل شوند)، اما اغلب ظاهر می‌شود.

برق را قطع کنید و اطمینان حاصل کنید که دستگاه بارگیری قرار است بدون برق باشد. مطمئن شوید که سوئیچ ها در وضعیت صحیح قرار دارند تا در صورت روشن بودن برق، وضعیت خطای اتصال کوتاه شبیه سازی شود.

برای مدارهای سوئیچ زمین

از مقاومت سنج استفاده کنید و از سمت منفی دستگاه بار تا -Vdc (یا خنثی) را بررسی کنید. اگر خطای اتصال کوتاه وجود داشته باشد، متر باید 0 اهم را نشان دهد، و سپس می توان آن را تا محل دقیق خطا ردیابی کرد.

مطلب پیشنهادی:
نمودار اتصال کنتاکتور الکتریکی و سیم کشی

برای مدارهای سوئیچ برق

از مقاومت سنج برای بررسی از +Vdc تا -Vdc استفاده کنید. (باز هم ابتدا برق را حذف کنید یا ممکن است به کنتور آسیب وارد شود). اگر خطا وجود داشته باشد، متر باید 0 اهم را نشان دهد، یک اتصال کوتاه. مکان دقیق را می توان از آنجا ردیابی کرد.

البته هر عیب یک اتصال کوتاه نیست. مدارهای باز نیز بسیار رایج هستند، اما خطای باز فیوز/شکن را منفجر نمی کند. این مکانی در مدار خواهد بود که کل ولتاژ منبع را کاهش می دهد. سوئیچ زمین یا برق تفاوتی ندارد.

قانون سریع برای شناسایی مدارها

اگر واقعاً نمی توانید یا هیچ راهی برای شناسایی مثبت نوع مدار ندارید، برای ایمن نگه داشتن خود و تجهیزات دو فرض را در نظر بگیرید.

  • اگر روی یک دستگاه کنترل (دکمه، سوئیچ و غیره) کار می کنید، فرض کنید مدار سوئیچ سمت برق است. این باعث می‌شود که تمام کنترل‌ها به طور بالقوه کل ولتاژ منبع را داشته باشند. با احتیاط با آنها رفتار کنید.
  • اگر روی یک دستگاه کنترل کار می کنید، سوئیچ سمت زمین را فرض کنید، که کل ولتاژ منبع را روی آن بار قرار می دهد.

در هر دو مورد بالا، ایمن ترین عمل این است که قبل از انجام هر گونه تغییر جدی، برق را حذف کنید. اما در مورد تست ولتاژ، با توجه به قاعده کلی داده شده به وضعیت نزدیک شوید و احتمال اینکه با نگرش ایمنی مناسب برای خود و تجهیزات کار کنید، بسیار بیشتر خواهید بود.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

control.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در زیمنس S7-1200 PLC

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در پی ال سی زیمنس S7-1200

زمان مطالعه: ۴ دقیقه با توجه به مدل OSI معروف (مدل ارتباطات سیستم‌های باز)، TCP/IP یک پروتکل لایه حمل و نقل است. TCP/IP مخفف …

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

بریر اکتیو چیست؟

بریر اکتیو چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه یک بریر اکتیو از ترانسفورماتورها، اپتوایزولاتورها یا رله ها برای ایزوله کردن منطقه خطرناک از منطقه غیر خطرناک استفاده می‌کند. …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.