وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با سیستم کنترل / مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12 و TIA

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12 و TIA

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12
زمان مطالعه: 7 دقیقه

S7-1200  یکی از محبوب ترین گزینه های پی ال سی زیمنس برای پروژه های اتوماسیون نسبتاً کوچک است. بیاموزیم که  چگونه از پورتال اتوماسیون کاملاً یکپارچه برای طراحی برنامه های منطق نردبان ساده(simple ladder logic programs ) استفاده کنیم.

زیمنس شرکتی است که تقریباً در هر زمینه ای از جمله تولید انرژی ، نفت و گاز و همچنین اتوماسیون و کنترل مشهور است.

بخش گسترده ای از محصولات این شرکت در زمینه اتوماسیون صنعتی است که هم سخت افزار و هم نرم افزار را برای پاسخگویی به نیازها ، تقریباً هر تسهیلات یا پروسه ای را فراهم می کند. یکی از متداول ترین سیستم عامل های سری  S7-1200 است; که به راحتی از فاکتور شکل کوچک آن با ورودی ها و خروجی های تعبیه شده قابل تشخیص و به راحتی برای قابلیت های سیگنال و ارتباطی اضافی قابل ارتقاء است.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

پلتفرم S7-1200

برای شروع این آموزش ، اتصالات این پی ال سی کوچک را که یک رله S7-1200 1214 AC/DC است ، برقرار خواهیم کرد. تعیین نامه، به قدرت ورودی (AC) ، سپس نوع ورودی گسسته (DC) و در آخر به رله بستگی دارد. این مدل دارای دو ورودی آنالوگ است و از طریق استفاده از صفحه سیگنال نصب شده، دارای خروجی آنالوگ نیز هست.

ما از یک ورودی واحد و یک دستگاه خروجی واحد استفاده خواهیم کرد. از آنجا که هر دو بانک ورودی و خروجی از منبع تغذیه داخلی جدا شده اند، باید با برق (خروجی) و زمین (ورودی) تأمین شوند. برای جزئیات سیم کشی، از آموزش های ویدیویی ما را برای سیم کشی دستگاه های ورودی و خروجی دیدن کنید.

برنامه نویسی پورتال TIA زیمنس

TIA به گونه ای طراحی شده است که به یک برنامه نویس اجازه می دهد تا برنامه های پی ال سی، نمایشگرهای پنل HMI و سیستم های کنترل حرکت/موتور ، که همه از یک نرم افزار واحد هستند را، طراحی کند.

مطلب پیشنهادی:
راهنمای کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

بسته به ماهیت پروژه و نرم افزار خریداری شده ، همه این سیستم ها در راه اندازی فوری قابل مشاهده نخواهند بود. در حال حاضر ، ما فقط روی ابتدایی ترین هدف پورتال TIA که برنامه نویسی پی ال سی و نمودار نردبان است ، تمرکز خواهیم کرد.

شروع یک پروژه در پورتال TIA

ما از نسخه 13 پورتال TIA استفاده خواهیم کرد که ممکن است جدیدترین به روزرسانی نباشد ، اما برنامه تا حد زیادی یکسان خواهد بود. توجه داشته باشید که تجدید نظر در آینده ممکن است رابط را تغییر دهد، بنابراین این راهنما ممکن است برای همه نسخه ها کار نکند. هنگامی که این نرم افزار برای اولین بار افتتاح شد، نمایشگاه پورتال قابل مشاهده بود.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

معمولاً اولین قدم باید پیکربندی سخت افزار و ایجاد ماژول های مناسب، پارامترهای ارتباطی و غیره باشد. از این طریق ، ما نباید هنگام ایجاد برچسب ها یا دستورالعمل هایی که به نوعی توسط سخت افزاری که هنوز مشخص نکرده ایم ، با چالش های غیر منتظره روبرو شویم. بنابراین، ترجیح می دهم قبل از برنامه نویسی همیشه سخت افزار مناسب را انتخاب کنم.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

از آنجا که این یک پروژه جدید است و ما هنوز به هیچ کنترلری وصل نشده ایم ، می خواهیم “دستگاه جدید را اضافه کنیم” و کنترلر مناسب را از لیست انتخاب کنیم.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

همانطور که قبلاً مشخص شد ، این یک مدل 1214 AC/DC/Relay است و یک شماره خاص در قسمت جلوی آن قابل مشاهده است. فلپ های پوشش محافظ را برای پایانه های I/O حذف کرده ام ، اما ممکن است لازم باشد که فلپ پایین را به طور کامل باز کنید تا شماره قسمت را نشان دهید.

از طرف دیگر نیز قابل مشاهده است، اما وقتی به یک راهنما یا کابینت کنترل با ماژول ها و دستگاه های موجود در راه آهن DIN در مجاورت نصب می شود ، دیگر مفید فایده نیست.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

لازم به ذکر است که انتخاب “نسخه” در این مرحله مهم است ، در غیر این صورت ، ممکن است بین نسخه پروژه و نسخه فعلی بارگذاری شده در سخت افزار موجود ، عدم تطابق وجود داشته باشد.

اگر نسخه فعلی پی ال سی را نمی شناسید ، احتمالاً باید مستقیماً به مرحله بعدی بروید، به سخت افزار وصل شوید و سپس به تنظیم یک دستگاه جدید برای پروژه برگردید.

مطلب پیشنهادی:
ماژول پی ال سی دیتاهای real-time را در برنامه حمل و نقل زغال سنگ هماهنگ می کند

اتصال به پی ال سی S7 زیمنس

این PLC برای فناوری مدرن نسبتاً منحصر به فرد است زیرا فقط یک درگاه واحد Profinet دارد، اما بدون در نظر گرفتن پیکربندی اتصال رایانه شما می توان به آن دسترسی پیدا و پیکربندی کرد. این امر به شما امکان می دهد بدون تنظیم مجدد دستگاه ، حتی اگر اطلاعاتی در مورد ماژول ندارید ، متصل شوید.

برای نشان دادن این موضوع ، از پی ال سی استفاده می کنم که در چندین سال از آن استفاده نکرده ام. من آخرین تنظیمات ارتباطی را به خاطر نمی آورم ، بنابراین به سخت افزار متصل می شوم و نسخه را بررسی می کنم ، سپس همانطور که در ابتدا بحث شد ، به تنظیم دستگاه برمی گردم.

از پایین صفحه اصلی ، می توانیم مستقیماً به “نمای پروژه” برویم. در سمت چپ این نمای ، کل نمودار پروژه قابل مشاهده است ، از جمله دستگاه های اضافه شده و همچنین “دسترسی آنلاین” برای دیدن هر دستگاه موجود. آداپتور شبکه صحیح خود را پیدا کنید و “دستگاه های قابل دسترسی را به روز کنید” همانطور که در زیر آمده است.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

لازم به ذکر است که رایانه من با یک آدرس IP 10.10.10.2 با یک زیر شبکه تنظیم شده است که از قرار گرفتن این دستگاه ها در همان زیر شبکه جلوگیری می کند. با این وجود ، دستگاه قادر است با اطلاعات اتصال گزارش دهد.

منوی آنلاین و تشخیصی

اکنون روی “آنلاین و تشخیص” کلیک کنید که در آن می توانیم کمی بیشتر از آدرس IP ببینیم. این در تنظیم پروژه جدید ما مفید خواهد بود.

من آداپتور شبکه رایانه خود را با پیکربندی 10.10.1.x به زیر شبکه مناسب تنظیم کردم ، دستگاه ها را تازه می کنم و اکنون:

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

بارگیری یک پروژه به یک SIMATIC S7-1200

با استفاده از CPU و نسخه انتخاب شده ، به پروژه اضافه شده و به طور خودکار به View Project منتقل شده است، تمام کاری که باید انجام دهم تنظیم آدرس IP Target است. پنجره View View دارای تصویری از پی ال سی با کانکتور شبکه است که به رنگ سبز بیان شده است. انتخاب این کانکتور به شما امکان می دهد آدرس هدف را در زیر وارد کنید.

من آدرس پیش فرض نشان داده شده در زیر را می بینم ، بنابراین آن را به آدرس تازه کشف شده 10.10.1.20 تغییر خواهم داد.

مطلب پیشنهادی:
پروتکل HART

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

اکنون ، من کل این پروژه را در دستگاه بارگیری می کنم.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

پنجره دسترسی آنلاین باز خواهد شد و به شما امکان می دهد شبکه را جستجو کرده و پی ال سی صحیح را انتخاب کنید. در این شبکه ، تنها یکی از آنها وجود دارد ، بنابراین من انتظار دارم که آدرس IP با هدف مطابقت داشته باشد ، که این کار را انجام می دهد. اگر شبکه بزرگی با دستگاه های زیادی دارید ، باید مطمئن باشید و یکی از موارد مناسب را انتخاب کنید.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

نوشتن Ladder Diagram Object Block پایه

پس از اتمام مراحل قبلی ، ساخت واقعی یک نمودار نردبان نمونه تک خط بسیار آسان است. اصلی OB1 (بلوک شی) جایی است که شبکه های نردبان ذخیره می شوند. این از نمودار پروژه در نوار کناری سمت چپ قابل دسترسی است.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

به روش معمولی، یک N.O را بکشید. دستورالعمل تماس و یک سیم پیچ خروجی لحظه ای.

برای مراجعه به پایانه های داخلی I/O ، نحو ٪ i0.x (مانند ٪ i0.0 در این مثال) برای ورودی ها و ٪ Q0.x برای خروجی ها است.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

از طرف دیگر ، و احتمالاً یک عمل بسیار بهتر، استفاده از جدول برچسب پی ال سی برای ارائه نام های منطقی به همه دستگاه های I/O و سپس استفاده از آن در شبکه های نردبان است. من این کار را با استفاده از یک دکمه سبز و یک رله به عنوان نمونه انجام داده ام.

مقدمه برنامه نویسی پی ال سی Siemens S7-12

اکنون ممکن است یک بار دیگر در دستگاه بارگیری شود و پروژه جدید از زمان برقراری اتصال به سرعت بارگیری می شود.

برنامه نویسی پی ال سی S7-1200

تبریک می گویم ، شما با موفقیت به S7-1200 PLC متصل شده اید و برنامه ریزی کرده اید. پورتال TIA قابلیت های زیادی را ارائه می دهد ، همچنین می تواند برای کاربران جدید ،کمی زیاد باشد. در صورت بروز مشکل ، این راهنمای ساده را دنبال کنید تا آنلاین شوید یا حتی با یک تخته سنگ خالی شروع کنید.

بهترین راه برای یادگیری هر نرم افزار جدید پی ال سی ، پرشی راحت و شروع کار است. حالا برو چیزی عالی طراحی کن!

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

سیستم رله Redundant

سیستم رله Redundant

زمان مطالعه: ۲ دقیقه بیایید یک مثال ساده از چگونگی افزایش ایمنی طراحی ما با استفاده از رله‌های الکترومکانیکی سنتی را ببینیم. 🔹ارائه دهنده: …

درک سنسورهای مجاورتی (Proximity)

درک سنسورهای مجاورتی (Proximity)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه تشخیص اشیاء یکی از اولین وظایف مهم در سطح میدانی است که قبل از هرگونه کنترل مبتنی بر فیدبک باید …

اصطلاحات سوئیچ فشار

اصطلاحات سوئیچ فشار

زمان مطالعه: ۴ دقیقه سوئیچ‌های فشار در کنترل و ابزار دقیق کارخانه‌ها بسیار محبوب و مهم هستند. این سوئیچ‌ها عمدتاً در مدارهای کنترلی و …

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

عملکرد ایمنی ابزار دقیق

زمان مطالعه: ۲ دقیقه عملکرد ایمنی ابزار دقیق، یک حلقه کنترل در یک فرآیند یا دستگاه است که هدف آن ایمنی است. SIF، اختصار …

پکینگ استم شیر – روش تعویض

پکینگ استم شیر – روش تعویض

زمان مطالعه: ۳ دقیقه پکینگ استم ولو یا “پکینگ استم شیر”، فرآیندی است که در آن دنباله گلند ولو با مواد بسته‌بندی تنظیم می‌شود …

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

چگونه می توان بازرسی کنترل ولو را انجام داد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه یک شیر، یک جزء است که می‌توان آن را در یک سیستم جریان سیالات و همچنین در یک سیستم فشاری …

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در محیط

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله، ما به بحث درباره کالیبراسیون ترانسمیتر سطح اختلاف فشار در میدان می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای …

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

روند تنظیم رنج ترانسمیتر فشار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه هنگامی که فشار به ترانسمیتر اعمال می‌شود، مقادیر حداقل و حداکثر برای محدوده اندازه‌گیری LRV و URVمی‌توانند با استفاده از …

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

پاور ساپلای و کلیدهای مدار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه در این مقاله به طراحی پاور ساپلای ۲۴ ولت مستقیم و کلیدهای مدار (نمایه‌ی فاز‌های طراحی) می‌پردازیم. 🔹ارائه دهنده: تیم …

بهینه سازی معماری پی ال سی

بهینه سازی معماری پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه این مقاله به بررسی تأثیر توزیع و چگالی ورودی/خروجی‌ها و ماژول‌ها بر هزینه سخت‌افزار می‌پردازد، به عبارت دیگر چگونگی بهینه‌سازی …

اندازه ماژول پی ال سی

اندازه ماژول پی ال سی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه می‌خواهیم برخی افکاری درباره نحوه تعیین اندازه ماژول پی ال سی بر اساس تراکم کارت‌ها داشته باشیم، یعنی درباره بهترین …

انتخاب ماژول های پی ال سی

انتخاب ماژول های پی ال سی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه انتخاب ماژول‌های پی ال سی ابتدایی، تجزیه و تحلیل نیازهای فنی برنامه است. در اغلب موارد، این تجزیه و تحلیل …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.