وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با اندازه گیر فشار / تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر با مثال

تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر با مثال

تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر با مثال
زمان مطالعه: 5 دقیقه

هر دو ترانسمیتر و ترانسدیوسر دستگاه هایی هستند که یک شکل انرژی را به شکل دیگری تبدیل می کنند و سیگنال خروجی می دهند.

سیگنال خروجی به هر وسیله ای مانند نشانگر، کنترلر در کنترل پنل، سیستم های DCS و پی ال سی متصل می شود. این سیستم ها پارامترهای اندازه گیری شده را تفسیر کرده و قرائت های معادل را به اپراتورها نمایش می دهند و قرائت ها را ثبت می کنند.

با این حال، تفاوت هایی وجود دارد که به برنامه های کاربردی در انتهای دریافت کننده بستگی دارد. دستگاه های دریافت کننده شامل یک صفحه کنترل، نشانگرهای دیجیتال، DCS، کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (پی ال سی) یا ضبط کننده های نمودار پانل هستند. در ادامه مفصلا به این مطلب می پردازیم.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

فهرست مطالب:

🔰ترانسمیتر در مقابل ترانسدیوسر

واژه‌های ترانسدیوسر و ترانسمیتر امروزه در صنعت ابزار دقیق به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال، برخی از سازندگان ابزارهای فشار مینیاتوری آنها را به عنوان ترانسمیتر فشار نامیده اند و تعداد کمی از تولید کنندگان از آن به عنوان ترانسدیوسر فشار یاد می کنند.

اما کلمات ترانسدیوسر و ترانسمیتر در واقع معانی اساسی متفاوتی دارند.

عوامل تعیین کننده هنگام انتخاب ترانسدیوسر و ترانسمیتر مناسب برای یک برنامه کاربردی، دقت، برد و مقیاس پذیری هستند.

طیف گسترده‌ای از ترانسمیتر ها و ترانسدیوسر ‌های فشار برای کاربردهای مختلف مانند اتوماسیون صنعتی فرآیند، هوافضا، خودرو و سیستم‌های تبرید وجود دارد.

تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر با مثال

ترانسمیتر در مقابل ترانسدیوسر

تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

عملکرد ترانسدیوسر

ترانسدیوسر حضور، بزرگی و اولویت فیزیکی در حال اندازه گیری را تشخیص و حس می کند. این یک سیگنال الکتریکی متناسب را ارائه می دهد.

مثال: استرین گیج، لودسل، LVDT، RVDT، ترموکوپل و غیره.

ترانسدیوسر دو عنصر دارد.

  1. عنصر حسگر
  2. عنصر انتقال
مطلب پیشنهادی:
مدار ترانسمیتر فشار

ترانسدیوسر فشار یک دستگاه الکترومکانیکی برای اندازه گیری مقدار فشار فرآیند به یک ولتاژ معادل است.

عملکرد یک ترانسمیتر فشار

از طرف دیگر، ترانسمیتر ها مقدار فشار فرآیند را به جریان معادل معمولاً در محدوده 4-20 میلی آمپر اندازه گیری می کنند.

به طور کلی، ترانسمیتر ها هنگام ارسال سیگنال بیش از صدها متر ترجیح داده می شوند. این دستگاه ها منحصراً برای اندازه گیری پارامترهای فرآیند و ارتباط خروجی به صورت الکترونیکی یا بصری در صنایع هستند.

سیگنال

ترانسدیوسر سیگنالی را در میلی ولت (mV) یا ولت (V) یا هر شکل دیگری ارسال می کند.

ترانسمیتر سیگنال ها را در 4 تا 20 میلی آمپر (mA) استاندارد ارسال می کند.

به عنوان مثال، ترانسدیوسر های فشار دستگاه هایی هستند که فشار اعمال شده توسط نیروی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند، این سیگنال به یک سیگنال خروجی خطی و متناسب با فشار اعمال شده تبدیل می شود.

اگر اتصالات الکتریکی در یک کاربرد فرآیند کوتاه باشد، مانند کاربرد در آزمایشگاه یا داخل یک محفظه الکترونیکی، یک ترانسدیوسر فشار بیشتر مورد نیاز است. خروجی به صورت ولتاژ معادل است (سایر اشکال موجود نیز بستگی به نوع دستگاه دارد).

ترموکوپل یک ترانسدیوسر دما است که خروجی آن در سیگنال mV معمولی است که مشخصات دمایی خطی ندارد. اگر از ترموکوپل بدون مدار اضافی استفاده کنیم، ترانسدیوسر نامیده می شود زیرا انرژی گرمایی (دما) را به انرژی الکتریکی (mV) تبدیل می کند.

ترانسمیتر دما خروجی را در یک سیگنال 4-20 میلی آمپر ارسال می کند. سیگنال جریان در برابر تداخل و نویز مقاومت بیشتری نسبت به سیگنال ولتاژ دارد.

در مورد سیگنال‌های ترانسمیتر – لوازم الکترونیکی روی برد که با حداکثر جریان کمتر از 4 میلی آمپر کار می‌کنند.

مصرف برق

ترانسدیوسرها معمولاً نسبت به ترانسمیتر توان عملیاتی کمتری دارند و نیاز مصرف برق کمتری دارند.

از طرفی ترانسمیترها در حین کار انرژی بیشتری مصرف می کنند.

خصوصیات پیشرفته

یک ترانسمیتر هوشمند یک سیگنال خروجی 4 تا 20 میلی آمپر را با یک سیگنال دیجیتالی اضافی (در صورت نیاز) ارسال می کند که به کاربر امکان می دهد علاوه بر متغیرهای فرآیند، اطلاعات بیشتری و سایر متغیرهای دستگاه را جمع آوری کند.

مطلب پیشنهادی:
انتخاب ترانسمیترهای فشار برای کاربردهای مناطق خطرناک

ترانسمیتر دارای مدارهای الکترونیکی اضافی است که سیگنال یک سنسور یا مبدل را خطی می کند، جبران می کند و تقویت می کند. انواع مختلف سیگنال معمولا سیگنال های ولتاژ، میلی آمپر، مقاومتی یا دیجیتال هستند. دستگاه می تواند سیگنال را به یک گیرنده از راه دور ارسال کند.

ترانسمیتر ها را می توان به یک واحد نمایش محلی مجهز کرد.

در اندازه گیری برخی از پارامترهای فرآیند می گویند فشار، ترانسمیتر ها و ترانسدیوسر ها عملاً نیازهای اندازه گیری ساده را برآورده می کنند، تفاوت اصلی در نوع سیگنال الکتریکی است که هر کدام ارسال می کنند.

بسیاری از ترانسمیتر ها انواع مختلفی از گزینه های کالیبراسیون از جمله تنظیم چرخش و صفر و بازه را ارائه می دهند. وضعیت سلامت ترانسمیتر هوشمند را می توان با استفاده از یک شبکه باس از راه دور بررسی، کالیبره، آزمایش و بازنشانی کرد.

وضعیت سلامت ترانسدیوسر را نمی توان از راه دور بررسی کرد. نمایشگری برای خواندن خوانش ها وجود نخواهد داشت.

اکثر ترانسمیتر ها دستگاه های خروجی جریان هستند و ممکن است دو یا چند پیکربندی سیم داشته باشند. صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می توان در مورد پیکربندی دو سیم انجام داد، که در آن برق و سیگنال روی همان دو سیم حمل می شود.

ترانسمیتر های خروجی دیجیتال معمولاً از یک ریزپردازنده تشکیل می شوند که پارامترهای فرآیند اندازه گیری شده را به کد دیجیتال تبدیل می کند که از طریق سیم، فیبر نوری یا رادیو به گیرنده یا میزبان راه دور منتقل می شود. تعدادی پروتکل برای برقراری ارتباط با میزبان وجود دارد. فونداسیون فیلد باس، HART، Profibus تعداد کمی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

ترانسدیور ها چنین گزینه های پیشرفته ای ندارند.

فراتر از ارسال مقادیر پارامترهای فرآیند، انتقال دیجیتال می تواند شامل اطلاعات تشخیصی، وضعیت و آلارم باشد و همچنین می تواند پیکربندی ترانسمیتر از راه دور را تسهیل کند.

مطلب پیشنهادی:
چگونه ترانسمیتر های فیلدباس را کالیبره کنیم؟

ترانسدیوسر ها ویژگی های پیشرفته ای ندارند، گزینه های قابل تنظیمی ندارند، مقیاس پذیر نیستند.

دخالت

خروجی های ترانسمیتر نسبت به ترانسدیوسر های خروجی ولتاژ کمتر مستعد تداخل الکترومغناطیسی هستند.

ترانسدیوسر ها با تهویه سیگنال ساده، حساس تر به تداخل الکترومغناطیسی استفاده می شوند. اگر کابل ها طولانی باشند، کابل های اتصال ممکن است خطاهای قابل توجهی ایجاد کنند.

ترانسدیوسر یا ترانسمیتر فشار: کدام یک را انتخاب کنیم؟

علیرغم تفاوت های بین این دو نوع ساز، واقعاً مهم نیست که مردم آن را چه می نامند یا از کدام یک استفاده می کنند. آنچه مهمتر است این است که آیا دستگاه برای یک برنامه خاص مناسب است و خروجی مورد نیاز را ارائه می دهد یا خیر. دقت، محدوده، دمای کار و محیط، همه عوامل تعیین کننده در انتخاب ابزار فشار مناسب برای یک برنامه کاربردی هستند.

در مورد سیگنال خروجی، در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • خروجی های معمولی mV مشخصه دمایی ندارند.
  • سیگنال جریان نسبت به سیگنال ولتاژ در برابر تداخل و نویز مصون تر است.
  • یک سیگنال فعلی همچنین می تواند مسافت بیشتری را طی کند.
  • سیگنال آنالوگ فقط اندازه فشار است.
  • سیگنال دیجیتال به کاربر این امکان را می دهد که علاوه بر فشار، اطلاعات بیشتری و سایر متغیرها را جمع آوری کند.
  • کارت ورودی بسیاری از سیستم های کنترل فقط سیگنال های تقویت شده را می پذیرد.

[fusion_person name=”تیم تولیدمحتوای میراکنترل” title=”میراکنترل؛کنترل فرایند اتوماسیون” picture=”https://miracontroller.com/wp-content/uploads/2021/02/icons8-manager-80.png” picture_id=”21002|full” pic_link=”” linktarget=”_self” pic_style=”” pic_style_blur=”” pic_style_color=”” pic_bordersize=”” pic_bordercolor=”” pic_borderradius=”” hover_type=”none” background_color=”” content_alignment=”center” icon_position=”bottom” social_icon_boxed=”” social_icon_boxed_radius=”” social_icon_color_type=”” social_icon_colors=”” social_icon_boxed_colors=”” social_icon_tooltip=”left” blogger=”” deviantart=”” digg=”” dribbble=”” dropbox=”” facebook=”” flickr=”” forrst=”” instagram=”” linkedin=”” myspace=”” paypal=”” pinterest=”” reddit=”” rss=”” skype=”” soundcloud=”” spotify=”” tumblr=”” twitter=”” vimeo=”” vk=”” whatsapp=”https://wa.me/989125376505″ xing=”” yahoo=”” yelp=”” youtube=”” email=”info@miracontroller.ir” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است. استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.[/fusion_person][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در زیمنس S7-1200 PLC

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در پی ال سی زیمنس S7-1200

زمان مطالعه: ۴ دقیقه با توجه به مدل OSI معروف (مدل ارتباطات سیستم‌های باز)، TCP/IP یک پروتکل لایه حمل و نقل است. TCP/IP مخفف …

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

بریر اکتیو چیست؟

بریر اکتیو چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه یک بریر اکتیو از ترانسفورماتورها، اپتوایزولاتورها یا رله ها برای ایزوله کردن منطقه خطرناک از منطقه غیر خطرناک استفاده می‌کند. …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.