وبلاگ

راهنمای اتصالات DIN برای شیرهای برقی

راهنمای اتصالات DIN برای شیرهای برقی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

DIN یک استاندارد شناخته شده برای اتصالات و محفظه ها است. بیایید متداول ترین کانکتورهای DIN برای شیرهای برقی و عملکردهای مدار آن ها را بررسی کنیم.

یک کانکتور DIN یک قطعه الکتریکی را مانند یک شیر برقی به یک پاور ساپلای متصل می کند. از اوایل دهه 70، این اتصال یک استاندارد از مؤسسه Deutsches für Normung (DIN) بوده است.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

محفظه های کانکتور DIN از مدار الکتریکی در برابر تأثیرات بیرونی محافظت می کند و اغلب به IP 65 یا IP 67 درجه بندی می شود. طبق DIN EN 175301-803، کانکتورهای DIN را می توان با شیرهای برقی هیدرولیک یا پنوماتیک استفاده کرد.

چندین استاندارد مختلف در صنعت وجود دارد. با این حال، رایج ترین عبارتند از:

  • DIN EN 175301-803 فرم A (که قبلاً DIN 43650 فرم A شناخته می شد)
  • DIN EN 175301-803 فرم B (که قبلاً DIN 43650 فرم B شناخته می شد)
  • DIN EN 175301-803 فرم C (که قبلاً DIN 43650 فرم C شناخته می شد)

کانکتور DIN EN 175301-803

بیایید تفاوت بین فرم های  A، B  و C DIN EN 175301-803 را بررسی کنیم.

کانکتور فرم  A DIN EN 175301-803

نام Form A در این استاندارد از کانکتورها به فاصله استاندارد بین پین ها اشاره دارد. فاصله بین پایه های 1 و 2 18 میلی متر است، به عنوان استاندارد برای اتصالات فرم A. با این حال، هیچ تفاوتی بین کانکتورهای 2 و 3 پین وجود ندارد. استاندارد فاصله بین پایه های 1 و 2 را تعیین می کند، در حالی که پایه سه اتصال زمین است.

مطلب پیشنهادی:
انواع ball valve

راهنمای اتصالات DIN برای شیرهای برقی

اتصالات فرم A DIN EN 175301-803

کانکتورهای 2 پین و 3 پین فرم A با یا بدون عملکرد مدار در بازار موجود است. کانکتورهای بدون عملکرد مدار می توانند با ولتاژ AC یا DC عرضه شوند. کانکتورهای دارای عملکرد مدار در ادامه این مقاله مورد بحث قرار خواهند گرفت.

کانکتورهای فرم  B DIN EN 175301-803

به کانکتورهای DIN فرم B برای شیرهای برقی کانکتور میکرو نیز می گویند. دو تفاوت اصلی آن ها را از کانکتورهای فرم A متمایز می کند.

اولاً، آن ها فضای کمتری بین پین ها دارند و کانکتورها همچنین می توانند دو فاصله پین متفاوت داشته باشند: 10 میلی متر و 11 میلی متر. کانکتورهای DIN 11 میلی متری دارای سه تماس تیغه صاف هستند و رایج ترین آن ها هستند. کانکتورهای DIN 10 میلی متری دارای یک تیغه صاف و دو پین U شکل هستند که به سمت بیرون هستند.

راهنمای اتصالات DIN برای شیرهای برقی

کانکتورهای DIN EN 175301-803 فرم B. کانکتور 11 میلی متری با سه تیغه صاف در سمت چپ و کانکتور 10 میلی متری با یک تیغه صاف و دو پین U شکل در سمت راست قرار دارد.

کانکتورهای فرم  C DIN EN 175301-803

کانکتورهای Form C DIN EN 175301-803 حتی کوچکتر از کانکتورهای Form B هستند و اغلب به آن ها کانکتور زیر میکرو می گویند. همانند کانکتورهای فرم B، این کانکتورها نیز در دو اندازه استاندارد عرضه می شوند. این ها 8 میلی متر و 9.4 میلی متر هستند، که در آن 8 میلی متر دارای دو پایه به اضافه زمین است و 9.4 میلی متر دارای سه پایه به علاوه زمین است.

راهنمای اتصالات DIN برای شیرهای برقی

کانکتورهای فرم C DIN EN 175301-803

کانکتورهای DIN EN 175301-803 با عملکرد مدار

عملکرد مدار در کانکتور DIN وضعیت برق شیر را نشان می دهد. این به محافظت از پاور ساپلای و شیر در برابر افزایش ولتاژ، اصلاح پاور ساپلای AC به برق  DC، محافظت از آن در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ و موارد دیگر کمک می کند.

مطلب پیشنهادی:
ویژگی انواع ترانسمیتر فشار زیمنس

شیرهای برقی تجهیزات گران قیمت و ضروری هستند که اغلب برای یک عملیات حیاتی هستند و در کاربردهای مختلف استفاده می شوند. بنابراین، کانکتورهای DIN با استفاده از مدار صحیح، گامی ضروری برای محافظت از تجهیزات شماست. مقاله زیر منبع مفیدی در مورد نحوه عملکرد شیرهای برقی ارائه می دهد.

توابع مدار

توابع مدار زیر رایج هستند و اغلب می توان آنها را با هم ترکیب کرد.

دیودهای ساطع نور (LED)

LED ها (دیودهای ساطع کننده نور) وضعیت برق شیر را نشان می دهند. یکی از مزیت های LED ها این است که زمان نصب کمتری نیاز دارند و عیب یابی آن ها راحت تر است. این مدار را می توان با پاور ساپلای AC یا DC استفاده کرد.

هنگام انتخاب مدارهای LED، توان موجود و کلاس ولتاژ شیر و اینکه آیا الزامات LED در این شرایط برآورده شده است را در نظر بگیرید.

Varistor

پار ساپلای و شیرها توسط مدارهای وریستور در برابر افزایش ولتاژ محافظت می شوند. برنامه های AC و DC می توانند از این تابع مدار استفاده کنند.

مقاومت Varistor با ولتاژ اعمال شده در آن به طور غیرخطی تغییر می کند. وقتی ولتاژ اسمی باشد، مقاومت بالاست. با افزایش ولتاژ Varistor ، مقاومت کاهش می یابد. یک افزایش قابل توجه ولتاژ باعث کاهش مقاومت Varistor می شود که باعث می شود Varistor ولتاژ را به سطح ایمن هدایت و گیره دهد. Varistor بدون توجه به قطبیت کار خواهد کرد.

راهنمای اتصالات DIN برای شیرهای برقی

مدار با یکسو کننده، LED و varistor.

یکسو کننده (Rectifier)

مدار یکسو کننده برق AC را به برق DC تبدیل می کند. از آنجایی که مدار معمولاً از یکسو کننده تمام موج استفاده می کند، 90 درصد ولتاژ AC به DC تبدیل می شود. به عبارت دیگر، اگر ولتاژ 230 ولت AC را وارد کنید، 207 ولت DC را خروجی می دهد.

در مقایسه با شیر برقی AC، شیر برقی DC بی صداتر هستند، جریان هجومی ندارند و می توانند با باتری تغذیه شوند. برعکس، شیر برقی AC می تواند با برق خط تغذیه شود، زمان پاسخگویی سریع تری داشته باشد و خنک تر کار کند.

مطلب پیشنهادی:
شیر برقی در صنایع گرمایشی

حفاظت از قطب و دیود چرخ آزاد

حفاظت از پاور ساپلای سوئیچینگ DC در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ از طریق یک دیود چرخان آزاد و مدار حفاظتی قطب انجام می شود. هنگامی که یک سیم پیچ برقی برق می گیرد، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. اگر پاور ساپلای قطع شود، یک ولتاژ نیروی الکتروموتور عقب (EMF) کوتاه مدت می تواند باعث ایجاد ارک در سراسر سوئیچ شود.

با قرار دادن یک دیود آزاد در سرتاسر بار که به عنوان دیود فلایبک نیز شناخته می شود، می توان از این امر جلوگیری کرد. هنگامی که سوئیچ باز است، جریان به جای سوئیچ از طریق دیود هدایت می شود. جریان از طریق سیم پیچ به جای سوئیچ پخش می شود. برای هدایت مجدد جریان از طریق سیم پیچ و محافظت از سوئیچ، قطبیت دیود چرخ آزاد در رابطه با پاور ساپلای یک جنبه حیاتی است.

دیود جریان جریان را در محافظ قطب کنترل می کند تا مطمئن شود که قطبیت پاور ساپلای همیشه صحیح است. تشخیص قطبیت اشتباه باعث می شود سیم پیچ از هدایت جریان جلوگیری کند. به دلیل خواص رسانایی دیود، استفاده از این مدار فقط با برق DC و سیم پیچ های دارای رتبه DC امکان پذیر است.

اتصالات DIN در صنایع و برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، تا حدی به این دلیل که استاندارد هستند. نظارت بر عملکرد مدار بسیار مهم است زیرا یک جریان اضافه زیاد می تواند باعث ایجاد ارک یا انفجار شود. از کدام کانکتورهای DIN Form در محفظه های کنترلی خود استفاده می کنید؟

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

control.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

تنظیمات سخت‌افزاری S7-1200 - آموزش‌های پی ال سی زیمنس

تنظیمات سخت‌افزاری S7-1200 – آموزش‌های پی ال سی زیمنس

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه S7-1200 PLC یک راه‌حل کوچک، مدولار و پرکاربرد با هزینه مناسب است که امکانات گسترده‌ای از جمله گزینه‌های ارتباطی، حافظه، …

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در زیمنس S7-1200 PLC

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در پی ال سی زیمنس S7-1200

زمان مطالعه: ۴ دقیقه با توجه به مدل OSI معروف (مدل ارتباطات سیستم‌های باز)، TCP/IP یک پروتکل لایه حمل و نقل است. TCP/IP مخفف …

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.