مشکلات گیج فشار

مشکلات گیج فشار
زمان مطالعه: 3 دقیقه

قبل از ترانسمیترهای فشار، گیج های فشار مکانیکی وجود داشتند. مفهوم لوله بوردن منحنی به قرن نوزدهم برمی‌گردد و امروزه دستگاه‌هایی وجود دارند که از آن زمان ،کمی تغییر کرده‌اند. این گیج ها از یک مکانیزم حساس با استفاده از فنرها و چرخ‌دنده‌ها عمل می‌کنند که آن ها را در برابر ضربه و آسیب حساس می‌کند.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

گیج فشار

بسیاری از اپراتورها با مشکلات معمولی مانند شکست شیشه، انحراف سوزن نشانگر یا سوزن‌هایی که از دستگاه گیره شکسته به سمت پایین نشانگر اشاره می‌کنند، روبه‌رو شده‌اند.

در بسیاری از محیط‌ها، ترانسمیترهای فشار به دلیل هزینه پایین و شیوع خرابی‌ها ، یک بار مصرف مدنظر قرار می‌گیرند.

مشکلات گیج

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ارتعاش عامل اصلی خرابی گیج فشار در اماکن تولید می‌باشد.

ارتعاش تأثیر منفی بر دقت گیج را به دو شکل دارد.

اولاً، خواندن نشانگر روی شاخه زمانی که گیج ارتعاش دارد، دشوار است.

ثانیاً، آسیب‌های تدریجی به مکانیزم نشانگر از ارتعاش می‌توانند سبب جابه‌جایی نشانگر از صفر شده و خواندن‌های نادرست را ایجاد کنند.

ارتعاش به نوسان منظم اجزاء مکانیکی اشاره دارد. به عبارت دیگر، پالسیون نمونه‌های منظم افزایش و کاهش سریع فشار رسانه را نشان می‌دهد.

گیجی که به طور نادرست نصب یا در نزدیکی مایع/گاز سیستم یا اجزاءی که بسیار گرم هستند قرار گیرد، ممکن است دارای دیال متغیر یا پر شدن مایع در نتیجه از هدر رفتن اجزاء گیج باشد.

افزایش دما تنش‌زا بر روی سیستم فشاری عمل می‌کند و باعث افت دقت اندازه‌گیری می‌شود، زیرا باعث فشار بر لوله بوردن فلزی و سایر اجزاء گیج می‌شود.

انتخاب گیج با رتبه دمای مختلف بهتر است که بازه ممکن های که سیستم خواهد دید را بهتر پوشش دهد.

مطلب پیشنهادی:
نمونه دیتاشیت خام (اولیه) برای کالیبراسیون فشار

برای برنامه‌های با دماهای بسیار بالا، انتخاب گیج با یک سیلندر دیافراگمی یا یک دیافراگمی با عنصر خنک کننده موثرتر خواهد بود.

spike ‌ها زمانی رخ می‌دهند که فشار به شدت افزایش می‌یابد و سپس ناگهان کاهش می‌یابد. این وضعیت می‌تواند برای گیج‌هایی که برای این شرایط طراحی نشده‌اند، مشکلات زیادی ایجاد کند.

این وضعیت بسیار شبیه به spike ‌های فشار است، اما زمانی رخ می‌دهد که گیج به طور منظم فشارهای نزدیک به یا در محدوده حداکثر اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً این وضعیت را در صنایع پردازش آب/فاضلاب و خطوط گاز مشاهده می‌کنیم.

فشار اضافی می‌تواند منجر به انحراف و ترک لوله بوردن شود. این مشکل بسیار جدی است چرا که شکست اجازه فرار محیط‌های شیمیایی ناخواسته مانند اسید هیدروفلوئوریک (HF) در واحدهای آلکیلاسیو رخ می دهد.

روش جایگزین

گیج‌های الکترونیکی، از جمله گیج فشار بی‌سیم و گیج هوشمند، مزایای یک ترانسمیتر الکترونیکی را با کاربرد یک طراحی مکانیکی سنتی ترکیب می‌کنند.

این گیج‌ها از یک سنسور جامد به جای یک لوله بوردن استفاده می‌کنند و سیگنال را به صورت الکترونیکی و نه مکانیکی پردازش می‌کنند.

سوزن توسط یک موتور کوچک حرکت می‌یابد، بنابراین تنها یک قسمت متحرک وجود دارد که مکانیزم را در برابر ضربه، ارتعاش و شرایط عملیاتی حدی مقاوم‌تر می‌کند.

حذف لوله بوردن یک نقطه حیاتی خرابی را از بین می‌برد. گیج الکترونیکی دارای چندین لایه جداشدگی فرآیند در مقایسه با یک لوله بوردن است.

تحمل به فشار اضافی این راه‌حل الکترونیکی نیز بسیار بیشتر است. لایه‌های اضافی جداشدگی و قابلیت تحمل به فشار به معنای کمتر بودن احتمال خروج مایع فرآیند با گیج الکترونیکی می‌باشد.

با استفاده از الکترونیک پیشرفته، این گیج‌های جدید همچنین قادر به نظارت بر وضعیت خود هستند. برخلاف گیج مکانیکی که به جز خارج کردن آن از فرآیند و تست، هیچ راهی برای تأیید صحیح عملکرد آن وجود ندارد، یک نگاه به گیج الکترونیکی می‌تواند وضعیت عملیاتی آن را از طریق یک نشانگر LED نشان دهد.

مطلب پیشنهادی:
ترانسمیتر فشار زیمنس SITRANS P500

برای برخی از کاربردها، مشکل مهم‌ترین گیج سنتی ناتوانی آن در ارسال اطلاعات به یک سیستم اتوماسیون است.

این مسئله توسط گیج فشار بی‌سیم حل شده است زیرا این گیج شامل پروتکل ارتباطی WirelessHART است که قادر به ارسال خواندن فشار و نشانگان وضعیت به سیستم میزبان است.

این یک قابلیت اختیاری است و می‌تواند هر زمان لازم باشد مورد استفاده قرار گیرد. این قابلیت ارتباطی می‌تواند در یک محیط شبکه‌بندی پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد، زیرا اینترنت اشیاء (IIoT) وارد بیشتر برنامه‌های تولید می‌شود.

حتی اگر امروز به قابلیت بی سیم نیازی نباشد، ممکن است به زودی به آن نیازمند شویم.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

instrumentationtools.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در زیمنس S7-1200 PLC

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در پی ال سی زیمنس S7-1200

زمان مطالعه: ۴ دقیقه با توجه به مدل OSI معروف (مدل ارتباطات سیستم‌های باز)، TCP/IP یک پروتکل لایه حمل و نقل است. TCP/IP مخفف …

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

بریر اکتیو چیست؟

بریر اکتیو چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه یک بریر اکتیو از ترانسفورماتورها، اپتوایزولاتورها یا رله ها برای ایزوله کردن منطقه خطرناک از منطقه غیر خطرناک استفاده می‌کند. …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.