وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با اندازه گیر دما / تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در این مقاله روش تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما را بررسی می کنیم.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

روش تنظیم زیگلر-نیکولز باز حلقه کنترل شبیه‌سازی شده

فرایند کنترل دما در این مرحله شبیه‌سازی شده است. انجام یک آزمون باز حلقه (دو تغییرات 10 درصدی در خروجی، هر دو انجام شده در حالت دستی) بر روی این فرایند منجر به رفتار زیر شده است:

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

با توجه به روند، به نظر می‌رسد که فرایند خودتنظیم با یک ثابت زمانی (تاخیر) کند و یک زمان مرده قابل توجه دارد. نرخ واکنش (R) در تغییر گام اولیه 30 درصد در 30 دقیقه، یا 1 درصد در هر دقیقه است. زمان مرده (L) تقریباً 1.25 دقیقه به نظر می‌رسد. با توجه به ویژگی‌های فرایند مذکور، پیشنهادات زیگلر-نیکولز برای تنظیم PID مبتنی بر این ویژگی‌های فرایند (همچنین شامل مقدار تغییر گام 10 درصد Δm) به شرح زیر است:

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

پیدا کردن مقادیر PID برابر با 9.6 (ضریب تقویت، gain)، 2.5 دقیقه برای هر تکرار (انتگرال) و 0.625 دقیقه (مشتق)، نتیجه زیر را در حالت اتوماتیک به دنبال داشت:

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

به عنوان مشاهده می‌توانید ببینید که نتایج نسبتاً ضعیفی دارند. مقدار PV هنوز با یک دامنه ارتعاشی تا حدود 20٪ از زمان مخلوط کننده‌ی آخرین فرآیند در زمان تغییر SP به پایین 10٪ به تغییر برخورد کرده است. به علاوه، مدل خروجی به طریقه‌ی نویزی نیز است، که نشان دهندهٔ افزایش بیش از حد نویز فرآیند توسط کنترل‌کننده است.

روش تنظیم حلقه بسته Ziegler-Nichols

بعدازاین مرحله، روش تنظیم حلقه بسته یا “نهایی” Ziegler و Nichols به این فرآیند اعمال شد. حذف هر دو عمل کنترلی انتگرال و مشتق از کنترل کننده و آزمایش با ارزش‌های گوناگون (نسبی) تا ارتعاش‌های خود تکرارشونده با دامنه ثابت به دست آمد، مقدار gain برابر با 15 به دست آمد:

مطلب پیشنهادی:
ویژگی ها و معیار های انتخاب ترموول

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

از روند می‌توانیم ببینیم که دورهٔ نهایی (Pu) تقریباً 5.2 دقیقه طول دارد. با توجه به مشخصات فرآیند، دستورالعمل‌های Ziegler-Nichols برای تنظیم PID بر اساس این ویژگی‌های فرآیند عبارتند از:

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

این مقادیر تنظیم PID بسیار شبیه به آنچه توسط روش باز “نرخ واکنش” پیش‌بینی شده‌است، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم نتایج بسیار شبیه به هم باشند.

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

همانطور که انتظار می‌رفت، هنوز نوسانات بیش از حد پس از تغییر 10٪ نقطه تنظیم را مشاهده می‌کنیم، همچنین “نویز” بیش از حدی در روند خروجی وجود دارد.

رویه تنظیم تجربی

از آزمایش اولیه در حالت باز حلقه (تغییر گامی خروجی دستی)، مشاهده کردیم که این فرایند خودراه‌انداز با زمان تأخیر کند و تاخیر معتبری دارد. طبیعت خودراه‌اندازی فرایند از اقدامات کنترلی حداقلی جهت حذف افت ولتاژ (offset) تقاضا می‌کند، اما اگر این حجم بیش از حد شود، به دلیل تأخیر و تاخیر زمانی زیاد، باعث نوسان می‌شود. وجود بیش از 1 دقیقه تاخیر فرآیند نیز استفاده از اقدامات پرونده موثر را ناممکن می‌کند. عملکرد مشتقی، که به طور کلی موثر در غلبه بر تاخیرات است، در اینجا مشکلاتی را به دلیل تقویت نویز فرآیند به وجود می‌آورد. خلاصه کنیم، ما انتظار داریم که مقادیر ملایم تنظیم متناسب، انتگرالی و مشتقی را برای دستیابی به کنترل مناسب با این فرآیند استفاده کنیم. هر چیزی که بیش از اندازه موثر باشد، مشکلاتی برای این فرآیند ایجاد خواهد کرد.

پس از انجام تجربیات، به مقادیر 3 (ضریب)، 5 دقیقه (انتگرال) و 0.5 دقیقه (مشتق) رسیدم. این مقادیر تنظیم، یک اقدام متناسب کمتر از چهارم مقدار توصیه شده توسط Ziegler-Nichols و یک عملکرد انتگرالی حدود نصف مقدار توصیه شده توسط Ziegler-Nichols را نشان می‌دهد. نتایج این مقادیر تنظیم در حالت اتوماتیک به شرح زیر است:

تنظیم یک حلقه کنترل فرایند دما

به عنوان دیده می‌شود، پاسخ سیستم تقریباً هیچ گونه افت‌زایی ندارد (با یک تغییر نقطه‌ی تنظیم 10% یا 15%) و بسیار کم “نویز” در روند خروجی دارد. واکنش به تغییرات نقطه‌ی تنظیم نسبتاً قوی است که در نظر گرفتن طبیعت طبیعی کند فرآیند: هر نقطه تنظیم جدید در حدود 7.5 دقیقه پس از تغییر گامی دستی به دست می‌آید.

مطلب پیشنهادی:
چرا سنسور دمای من در کالیبراسیون ناموفق بود؟

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

instrumentationtools.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

بریر اکتیو چیست؟

بریر اکتیو چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه یک بریر اکتیو از ترانسفورماتورها، اپتوایزولاتورها یا رله ها برای ایزوله کردن منطقه خطرناک از منطقه غیر خطرناک استفاده می‌کند. …

بررسی‌های تابلوهای مارشالینگ پی ال سی، دی سی اس و ای اس دی

بررسی‌های تابلوهای مارشالینگ پی ال سی، دی سی اس و ای اس دی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه ما مراحل اساسی را که باید در طول بررسی سلامت و نگهداری تابلو مارشالینگ پی ال سی، دی سی اس …

مدار کنترل ایمنی Two-hand press

مدار کنترل ایمنی Two-hand press

زمان مطالعه: ۵ دقیقه در مقالات قبلی، درباره اهمیت ایمنی در فرآیندهای صنعتی صحبت کردیم و چند مثال معمول از مدارهای کنترل ایمنی مانند …

سیستم و زمان محلی در پی ال سی

سیستم و زمان محلی در پی ال سی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در مقالات قبلی، درباره تایمرها در PLC، انواع مختلف آن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها صحبت کردیم. تایمرها واقعاً به …

اندازه‌گیری پاور ساپلای برای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی

اندازه‌گیری پاور ساپلای برای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پاور ساپلای یکی از مؤلفه‌های حیاتی هر سیستم اتوماسیون صنعتی است. مدارهای کنترل نیاز به یک پاور ساپلای پایدار و …

چرا زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی پی ال سی توسعه یافته‌اند؟

چرا زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی پی ال سی توسعه یافته‌اند؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در گذشته‌ی چند سال اخیر، پی ال سی به یک عنصر بسیار مهم در فرآیندهای صنعتی تبدیل شده است؛ این …

تایمرها در برنامه‌نویسی پی ال سی - آموزش‌های Siemens Tia Portal

تایمرها در برنامه‌نویسی پی ال سی – آموزش‌های Siemens Tia Portal

زمان مطالعه: ۷ دقیقه تایمرها در هر منطق پی ال سی بسیار مهم هستند؛ به‌طوری که به سختی می‌توانید کدی را در اتوماسیون پیدا …

برنامه‌ریزی پی ال سی برای صنعت فرآوری مواد غذایی

برنامه‌ریزی پی ال سی برای صنعت فرآوری مواد غذایی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه این یک برنامه پی ال سی برای شناسایی چیپ‌های سوخته و حذف آن‌ها با استفاده از پی ال سی است. …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.