وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با تجهیزات الکتریکال / خروجی دیجیتال یا خروجی رله؟

خروجی دیجیتال یا خروجی رله؟

خروجی دیجیتال یا خروجی رله؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مقاله دلایل اصلی خرابی رله‌های مکانیکی و همچنین روش‌های ساده تست رله با استفاده از ابزارهای دستی رایج را مورد بحث قرار می‌دهیم.

از آنجایی که رله ها بخش اساسی از معماری سیستم کنترل هستند، طراحی روش های عیب یابی ساده و موثر باید مفید باشد.

صرف زمان اضافی برای شناسایی اجزای معیوب یک عمل پرهزینه و ناکارآمد است، به ویژه زمانی که تکنیک های ساده ای برای عیب یابی و تعمیر تجهیزات در دسترس باشد.

رله‌های مکانیکی و حالت جامد اجزای رایجی هستند که اغلب در سیستم‌های کنترل از کار افتاده هستند. اگرچه مشکلات مطمئناً می‌توانند از سایر مؤلفه‌ها سرچشمه بگیرند، اما می‌تواند کارایی عیب‌یابی را افزایش دهد تا ابتدا اجزای رایج بررسی شوند.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

چه چیزی باعث خرابی رله می شود؟

اغلب اوقات، مقصر آسیب رله، افزایش ولتاژ به سیم پیچ یا کنتاکت ها یا پاور ساپلای نامناسب به پایانه ها است.

خروجی دیجیتال یا خروجی رله؟

اهم متری که مقاومت سیم پیچ 383 اهم را نشان می دهد. این گزیده دیتاشیت نشان می دهد که این رله دارای 388 اهم است – این رله تقریباً کامل است.

پایانه های ورودی برق را به سیم پیچ یک رله مکانیکی ارسال می کنند. هر یک از این رله ها دارای یک ولتاژ مشخص یا محدوده ولتاژهای قابل تحمل هستند. بیش از این ولتاژ سیم پیچ باعث خرابی می شود.

در یک رله مکانیکی، سیم‌پیچ‌ها شروع به گرم شدن بیش از حد می‌کنند که باعث ذوب شدن پوشش سیم مقاومتی می‌شود و فیوزینگ درون سیم پیچ به هم می‌چرخد.

اگر ولتاژ فقط یک جهش لحظه ای باشد، ممکن است منجر به کاهش پیچش شود که هم مقاومت را کاهش می دهد و هم توانایی آن را برای ایجاد میدان مغناطیسی کاهش می دهد و ممکن است کنتاکت ها انرژی ندهند. اما مراقب باشید، زیرا یک LED نشانگر ممکن است همچنان یک رله عملکردی را نشان دهد. در یک رله حالت جامد، ولتاژ بیش از حد به احتمال زیاد باعث خرابی غیرقابل تعمیر آنی می شود.

مطلب پیشنهادی:
رله نوع القایی

در بسیاری از موارد، یک اسپایک ولتاژ بسیار بالا ممکن است به دلیل قوس بین سیم پیچ و کنتاکت ها یا بین مجموعه ای از کنتاکت ها، باعث خرابی فوری شود. این ممکن است در رله‌های مکانیکی یا حالت جامد اتفاق بیفتد، اما زمانی که یک بار القایی مانند کنتاکتور یا شیر برقی خروجی کنتاکت‌ها باشد، رایج‌تر است.

هنگامی که این شیر برقی خاموش می شود، یک افزایش ولتاژ بزرگ رخ می دهد (اغلب با یک جرقه قابل مشاهده همراه است) و عمر رله بسیار کاهش می یابد و می توان کنتاکت ها را به هم جوش داد. اگر رله ها در داخل یک پی ال سی یا سایر دستگاه های کنترل دیجیتال قرار داشته باشند، می تواند یک خرابی بسیار گران قیمت باشد.

خروجی دیجیتال یا خروجی رله؟

نمای نزدیک از پدهای تماسی روی یک رله مکانیکی “مکعب یخ”. این رله تقریباً جدید است، اما یک کنتاکت آسیب دیده ممکن است لکه های سیاهی را روی قسمت تماس یا حتی روی بدنه پلاستیکی نشان دهد.

علت دیگر خرابی، خرابی الکتریکی ناشی از تعداد زیاد سوئیچینگ است. این با شکست مکانیکی قطعات شکسته که ممکن است در یک رله مکانیکی تجربه شود متفاوت است، اگرچه این غیر معمول است.

خرابی های الکتریکی ناشی از کلیدهای تکراری است که باعث ایجاد ارک های کوچک روی کنتاکت ها می شود. در نهایت، آبکاری کم مقاومت خورده می شود و باعث مقاومت بالاتر می شود. این را علائم سیاه روی پدهای تماس و گرمای بیش از حد ناشی از افت ولتاژ بالاتر از حد معمول نشان می دهد. ولتاژهای بالاتر باعث می شود که این خوردگی سریعتر اتفاق بیفتد.

درک رله ها: تست سیم پیچ های ورودی

آزمایش سیم پیچ یک رله شامل تعیین اینکه آیا مقاومت بیشتر یا کمتر از آنچه باید باشد است. ابتدا یکی از سیم ها را از ترمینال روی سوکت جدا کنید یا رله را به طور کامل از پریز جدا کنید. از یک اهم متر برای اندازه گیری مقاومت سیم پیچ استفاده کنید که برای سه مقدار مختلف آماده شده است.

مطلب پیشنهادی:
اهمیت بریر ایمنی در سیستم های PLC و DCS

اگر خوانش OL باشد، به این معنی است که مقدار فراتر از محدوده اندازه گیری متر است یا سیم پیچ “باز” است. توجه داشته باشید که LED نشانگر ممکن است همچنان روشن شود زیرا موازی با سیم پیچ است. حتی اگر سیم پیچ خراب باشد، ممکن است LED همچنان روشن شود.

اگر خوانش کمتر از حدود 5 اهم باشد، این نیز نشان دهنده شکست است. به احتمال زیاد، عایق سیم ذوب شده است و تعداد چرخش سیم به شدت کاهش یافته است و در نتیجه یک سیم پیچ “کوتاه” ایجاد می شود. در این حالت، به احتمال زیاد یک فیوز ورودی یا بریکر به دلیل افزایش جریان بار قطع شده است. اگر اینطور بود، کویل های کوتاه شده را بررسی کنید، نه سیم های باز.

در نهایت، مقدار ممکن است جایی در محدوده 100-1000 اهم باشد، که تعیین را دشوارتر از یک ارزیابی فوری ساده می کند. برای مقایسه مقدار باید یک دیتاشیت در دسترس داشته باشید یا یک رله کار شناخته شده یکسان در دسترس داشته باشید.

اگر مقاومت سیم پیچ کمتر از دیتاشیت یا مقدار خوب شناخته شده باشد، این احتمال وجود دارد که تعداد چرخش ها کاهش یافته باشد و اندوکتانس کافی برای ایجاد میدان مغناطیسی مورد نیاز برای تعویض کنتاکت ها وجود نداشته باشد.

آزمایش مخاطبین خروجی

پس از مشخص شدن عملکرد سیم پیچ، برای ادامه تست به پایانه های تماس رله بروید. ابتدا از اهم متر برای اندازه گیری از ترمینال مشترک تا ترمینال معمولی بسته استفاده کنید. اگر سوئیچ تعویض دستی ارائه شده باشد، می توانید ترمینال معمولی باز را نیز تست کنید. مقاومت به احتمال زیاد یکی از دو مقدار خواهد بود.

در یک رله عملکردی، مقاومت بین پایانه مشترک و معمولاً بسته نباید بیش از کسری از اهم باشد. یک دیتاشیت مقدار دقیق و تلورانس مورد انتظار را نشان می دهد، اما 0.05 اهم معمول است یا 50 میلی اهم.

قبل از تصمیم گیری مطمئن شوید که سیم های مولتی متر خود را آزمایش کرده اید – مقاومت فقط سیم ها به تنهایی ممکن است نزدیک به 0.5 اهم باشد، این به طور قابل توجهی بر خوانش شما تأثیر می گذارد! اگر مقاومت یک کنتاکت بسته بالاتر از حد تحمل بالایی باشد، می تواند منجر به اتلاف ولتاژ بیش از حد و اتلاف گرما در کنتاکت ها شود. رله‌های قدیمی که به خوبی استفاده می‌شوند، مقاومت تماسی را افزایش می‌دهند، به‌ویژه اگر از آنها برای تعویض بارهای متناوب 110 ولت استفاده شده باشد.

مطلب پیشنهادی:
زمان استفاده از رله ایمنی پیلز چند منظوره

بسیاری از مولتی مترها قادر به اندازه گیری مقاومت های کم نیستند، بنابراین قضاوت در این موارد دشوار است. با این حال، آزمایش ولتاژ در یک مدار زنده در سراسر کنتاکت ها میلی ولت های از دست رفته توسط کنتاکت ها را نشان می دهد. برای اندازه گیری بهتر، این افت ولتاژ را با رله کار شناخته شده در یک مدار عملکردی مقایسه کنید.

خروجی دیجیتال یا خروجی رله؟

نمونه اندازه گیری اهم متر از یک کنتاکت معمولی بسته. این متر برای اندازه گیری 0.05 اهم دقیق نیست و همچنین مقاومت اضافی فقط سرب ها را نشان می دهد.

در این موارد، ممکن است لازم باشد افت ولتاژ کوچک در یک مدار فعال برای عیب یابی رله اندازه گیری شود.

اگر رله مجهز به سوئیچ جابجایی است، با چرخاندن این سوئیچ باید فوراً خوانش را به OL تغییر دهید، یا «باز» این به این معنی است که به درستی سوئیچ شده است.

برای اطمینان مطلق، یک تست رومیزی شامل تغذیه سیم پیچ با ولتاژ مناسب و آزمایش مقاومت (یا ولتاژ، همانطور که در بالا توضیح داده شد) مقاومت تماس معمولی بسته و معمولی باز است. آن ها باید بین 0.05 (تقریبا) و OL سوئیچ کنند.

رله های مکانیکی می توانند موضوعی دشوار برای عیب یابی و آزمایش باشند. با این حال، به شکستن آن ها به اجزای جداگانه آن ها – سیم پیچ و مخاطبین کمک می کند. در یک جزء جدا شده، سیم پیچ و مقاومت تماس را می توان اندازه گیری کرد. در یک مدار زنده، افت ولتاژ کنتاکت ها در مقایسه با رله کار ممکن است نشانه خوبی از خرابی رله باشد.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

control.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در زیمنس S7-1200 PLC

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در پی ال سی زیمنس S7-1200

زمان مطالعه: ۴ دقیقه با توجه به مدل OSI معروف (مدل ارتباطات سیستم‌های باز)، TCP/IP یک پروتکل لایه حمل و نقل است. TCP/IP مخفف …

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

بریر اکتیو چیست؟

بریر اکتیو چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه یک بریر اکتیو از ترانسفورماتورها، اپتوایزولاتورها یا رله ها برای ایزوله کردن منطقه خطرناک از منطقه غیر خطرناک استفاده می‌کند. …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.