وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با شیرهای صنعتی، محرک ها و رگولاتورها / مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات

مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات

مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کنترل جریان سیال اغلب برای سیستم های کنترل بسیار مهم است و می توان با ترکیب کنترل ولوها به دست آورد. در این مقاله به بررسی شیر توالی و کاربرد آن در سیستم‌های خودکارسازی جریان سیال می‌پردازیم.

رشد و حفظ جریان‌های پایدار در صنایع تولیدی در سال‌های اخیر به یکی از حوزه‌های مورد توجه در مراکز درمانی و تولید صنعتی تبدیل شده است. خواه این صنعت شامل خمیر کاغذ، فاضلاب یا حتی فرآوری مواد غذایی باشد، علاقه زیادی به اطمینان از عملیات قابل اطمینان تر وجود داشته است. توسعه شیرهای بهتر، صنایع را قادر به دستیابی به کنترل دقیق و دقیق جریان کرده است.

یکی از این شیرها، شیر توالی است. این مقاله به تعریف شیرهای توالی و نحوه استفاده از آنها در مقایسه با کنترل ولوهای استاندارد می پردازد.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات

 

کنترل ولوهای توالی برای کنترل دو یا چند عملیات به صورت متوالی طراحی شده اند.

شیر توالی چیست؟

شیرهای توالی، شیرهای خاصی هستند که برای کنترل جریان در سیستم های سیال مانند پنوماتیک و هیدرولیک استفاده می شوند. این نوع شیرها ترتیب عملیات اجرا شده در سیستم قدرت را کنترل می کنند. آن ها اطمینان حاصل می کنند که اقدامات جریان سیال مشخص شده در توالی از پیش تعیین شده مناسب برای دستیابی به نتایج مورد انتظار و مطلوب دنبال می شود. به عبارت دیگر، آن ها دو یا چند عملیات را پشت سر هم کنترل می کنند.

به عنوان مثال، اجراهایی مانند گسترش یک سیلندر، سپس استوانه دوم پس از تکمیل استوانه اول پسوند. به جای استفاده از چندین سوئیچ محدود و کنترل ولوها جهت کنترل دو اکچویتور که به ترتیب حرکت می کنند، یک شیر تک توالی این هدف را انجام می دهد. استفاده از شیر توالی، عملیات را ایمن و اقتصادی می کند. همچنین تعداد اجزای متصل به سیستم را کاهش می‌دهد و تعمیر و نگهداری را در مقایسه با گنجاندن سوئیچ‌های محدود و کنترل ولوها جهت چندگانه مورد استفاده در فرآیند آسان می‌کند.

مطلب پیشنهادی:
آیا کارخانه شما دارای پوزیشنر شیر هوشمند است و شما حتی آن را نمیشناسید؟

مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات

ساختار شیر توالی.

ساختار شیر توالی

شیر توالی از پیچ تنظیم، سوراخ مخروطی شکل و فنر نصب شده در داخل محفظه شیر تشکیل شده است. این شیر دارای یک ورودی با برچسب “پورت ورودی” و دو پورت خروجی با برچسب “1” و “2” است. خروجی 1 به سیلندر 1 و خروجی 2 به سیلندر 2 وصل می شود.

مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات

ساختار یک شیر توالی با اتصال چک ولو.

شیرهای توالی چگونه کار می کنند؟

با تامین سیال کار به پورت ورودی شیر توالی، سیال مستقیماً به پورت خروجی 1 جریان می‌یابد و سیلندر 1 را تحریک می‌کند تا گسترش یابد.

هنگامی که سیلندر 1 گسترش را کامل کرد، فشار در خط افزایش می یابد. این باعث می شود که شیر سکانسی از نقطه استراحت اولیه خود بلند شود و به سیال عامل اجازه می دهد تا از پورت 2 عبور کند و در نتیجه سیلندر 2 را گسترش دهد. از طریق این فرآیند، توالی یابی به دست می آید.

خوب است توجه داشته باشید که پورت 1 می تواند جریان سیال کار را معکوس کند، اما پورت 2 نمی تواند، بنابراین جمع کردن سیلندر اول امکان پذیر است اما برای سیلندر دوم غیرممکن است. بنابراین، یک چک ولو تعبیه شده است تا جریان آزاد سیال کار را از سیلندر متصل 2 به مخزن ذخیره بازگرداند و امکان جمع شدن سیلندر دوم متصل را فراهم کند.

مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات

 

ساختار و نمادهای شیر هیدرولیک (چپ) و پنوماتیک (راست)

انواع شیرهای توالی

در اینجا تمرکز ما بر روی شیرهای دنباله هیدرولیک و پنوماتیک است. اکثر شیرهای دنباله هیدرولیک برای یک هدف طراحی شده اند. بنابراین، یک کنترل ولو جهت به صورت سری معرفی می شود. در مقابل، بیشتر شیرهای توالی پنوماتیکی از طریق حالت کنترل جهتی که توسط پایلوت کار می‌کند، عمل می‌کنند، جایی که یک فنر برگشتی قابل تنظیم برای بازگرداندن سیلندر به موقعیت اولیه‌اش استفاده می‌شود.

توالی پایلوت شیرهایی هستند که توسط بسیاری از تولیدکنندگان ارائه می‌شوند و معمولاً در 50 psi فشار کلی کار می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:
کالیبراسیون پوزیشنر ولو

انواع شیرهای ترتیبی شامل موارد زیر است:

  • شیر Direct Acting

همانطور که در نمودارهای قبلی توضیح داده شد، یک شیر توالی Direct Acting یک شیر از نوع قرقره با ساختار فنری است که قرقره را در یک موقعیت بسته نگه می دارد. دارای تنظیمات فنر فشار قابل تنظیم است که وقتی فشار ورودی از آن بیشتر شود، قرقره جریان سیال را به عملیات دوم منتقل می کند. این شیر در مناطقی که جریان های ثابت و کم فشار دارند کاربرد دارد.

  • شیر تخلیه

شیرهای تخلیه کننده تنها زمانی کار می کنند که فشار کافی در 1 ایجاد شود. با فشار کافی در 1، جریان در 2 آغاز می شود – فشار کافی در 1 باعث باز شدن پاپت و ایجاد مسیر جریان از 2 به 3 می شود. افت فشار در 1 به مقدار کمتر از ضرب نسبت پیلوت و تنظیمات از پیش تعیین شده فنر، شیر بسته می شود و این جریان را در 2 مسدود می کند. چنین شیرهایی در تخلیه خروجی پمپ به مخازن در افت فشار کم کاربرد دارند. ، از این رو راندمان بالایی از سیستم ارائه می شود.

  • شیر پایلوت

یک شیر ترتیبی که به صورت پایلوت کار می کند از تخلیه خارجی و پایلوت داخلی تشکیل شده است. فشار در ورودی، pilot seat را تحریک می کند و باعث می شود که توپ به عقب کشیده شود، فنر گسترش یابد و جریان از طریق یک شیر تخلیه به خوبی طراحی شده به مخزن باز شود. بلافاصله جریان از حفره ای که در قرقره اصلی سیستم قرار دارد می گذرد و عدم تعادل فشار ایجاد می شود که باعث می شود قرقره فنر را به حالت اولیه فشار دهد. این نوع شیر در جریان و فشار بالاتر متغیر کاربرد دارد.

  • شیر Kick Down

شیرهای توالی Kick down به گونه‌ای عمل می‌کنند که جریان را در پورت 1 مسدود می‌کنند تا زمانی که فشار کافی برای فشار دادن pilot poppet از نقطه استراحت خود ایجاد شود. عملکرد این شیر دقیقاً مشابه عملکرد شیر توالی است. شیرهای توالی Kick down به عنوان وسایل ایمنی در مدارهای اتوماسیون شامل چالش های بیش از حد گرم و بارگذاری بیش از حد ناشی از نگه داشتن فشار در یک سیستم برای مدت طولانی تری استفاده می شوند.

مطلب پیشنهادی:
نحوه عملکرد و زمان استفاده از پوزیشنر

مقدمه ای بر کنترل ولوهای توالی در سیستم های جریان سیالات

شیرهای توالی فشار می‌توانند با اجرای اکچویتورهای توالی دوگانه جایگزین دو کلید محدود و دو کنترل ولو جهت شوند.

ویژگی های شیرهای توالی

ویژگی های شیرهای توالی عبارتند از:

  • یک جریان فعال شده، بنابراین به توپ دراپ نیازی نیست.
  • شیر به طور معمول باز است، و این اجازه می دهد تا گردش حلقوی.
  • تنظیم میدان اختلاف فشار بسته شدن بسیار ساده است.
  • مناسب برای کاربردهای گاز و سیال

چرا از شیرهای توالی استفاده کنیم؟

در زیر لیستی از مزایا و معایب استفاده از شیرهای توالی در اتوماسیون آورده شده است.

مزایا

  • شیرهای توالی در ارائه عملیات در سری های متوالی، به عنوان مثال، در مدار بالابر و گیره خوب هستند.
  • در سیستم‌هایی که شامل فشار برگشتی متغیر یا بالا هستند، شیرهای توالی به عنوان شیرهای کمکی گنجانده می‌شوند.
  • شیر تضمین می کند که جریان سیال به صورت متوالی از پیش تعیین شده رخ می دهد.

معایب

  • شیر تمایل به تولید گرمای بیش از حد دارد.
  • اکچویتور اول در مقایسه با اکچویتور دوم فشار بیشتری دریافت می کند. این بدان معنی است که اکچویتور دومی که حرکت می کند فشار کمتری دریافت می کند، به این معنی که مقداری انرژی در چنین شیرهایی هدر می رود.

شیرهای توالی فشار در جریان سیال

اطلاعات زیادی در مورد شیرهای توالی وجود دارد که در یک مقاله نمی توان آن ها را پوشش داد. دخالت این نوع شیر در جریان سیال در صنایعی مانند مدیریت پسماند، نوشابه سازی، پالایشگاه های نفت و غیره.

شیرهای توالی می توانند استفاده زیادی داشته باشند، و ادغام آن ها با سیستم های کنترل شده با پی ال سی، اتوماسیون و کنترل جریان سیال را بهبود می بخشد. ادغام آن ها هزینه یک شیر تک توالی را کاهش می دهد، و چندین لیمیت سوییچ و کنترل ولوها جهت را برای اجرای اکچویتورهای توالی دوگانه جایگزین می کند. چنین شیری تعمیر و نگهداری را آسان تر می کند زیرا تعداد اجزای سیستم کنترل را کاهش می دهد.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

control.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

تنظیمات سخت‌افزاری S7-1200 - آموزش‌های پی ال سی زیمنس

تنظیمات سخت‌افزاری S7-1200 – آموزش‌های پی ال سی زیمنس

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه S7-1200 PLC یک راه‌حل کوچک، مدولار و پرکاربرد با هزینه مناسب است که امکانات گسترده‌ای از جمله گزینه‌های ارتباطی، حافظه، …

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در زیمنس S7-1200 PLC

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در پی ال سی زیمنس S7-1200

زمان مطالعه: ۴ دقیقه با توجه به مدل OSI معروف (مدل ارتباطات سیستم‌های باز)، TCP/IP یک پروتکل لایه حمل و نقل است. TCP/IP مخفف …

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.