وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با سیستم کنترل / چگونه یک رابط انسان و ماشین موثر را طراحی کنیم؟

چگونه یک رابط انسان و ماشین موثر را طراحی کنیم؟

چگونه یک رابط انسان و ماشین موثر را طراحی کنیم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رابط انسان و ماشین (HMI) برای عملکرد یک فرآیند اتوماسیونی بسیار مهم است. آنها به افزایش کارایی یک فرآیند و کاهش زمان‌های توقف کمک کرده‌اند. اما این مزایا به میزان موثر بودن طراحی HMI بستگی دارد.

چالش در طراحی موثر HMI از واقعیت اینجاست که طراحان پنل HMI معمولاً کاربران نهایی نیستند. بنابراین ممکن است تفاوت نظرها در مورد اینکه HMI چه کاری باید انجام دهد، وجود داشته باشد.

در این مقاله، برخی نکاتی که باید در طراحی HMI مدنظر قرار گیرند را بررسی خواهیم کرد تا اپراتور را به یک روش آسان و موثرتر برای مدیریت فرآیند کمک کنیم.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

یک رابط انسان و ماشین (HMI) موثر چیست؟

هدف اصلی یک HMI، ارتباط بین اپراتورها و فرآیند است که این ارتباط به معنای تبادل داده و دستورات بین دو طرف می‌باشد.

شما یک رابط انسان و ماشین (HMI) موثر دارید وقتی داده‌های ارائه شده به مقدار صحیح، در مکان صحیح و در زمان صحیح برای دستیابی به بالاترین عملکرد فرآیند صنعتی ارائه می‌شوند.

همچنین به این معناست که اپراتور باید راهی آسان و راحت برای دادن دستورات خود به فرآیند داشته باشد.

چرا نیاز به طراحی موثر HMI وجود دارد؟

ببینید، استفاده از HMIs در اتوماسیون باعث افزایش کارایی فرآیندهای صنعتی شده است، و همه سیستم‌های اتوماسیون ادعا می‌کنند که استفاده از HMI دارای بسیاری از مزایا و فواید است، مانند افزایش قابلیت دید سیستم، بهبود عملکرد فرآیند و کاهش زمان خرابی تولید.

مطلب پیشنهادی:
ویژگی های درایو موتور VSD و VFD

و آن‌ها درست است، اما آنچه آن‌ها اشاره نمی‌کنند، به طراحی اصلی HMI بستگی دارد. می‌توانید یک HMI با کیفیت بالا داشته باشید، اما با یک طراحی ناقص، همه مزایای قبلی را از دست خواهید داد، همچنین ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اگر یک HMI مقدار زیادی اطلاعات را همزمان نشان دهد، ممکن است برای اپراتور دیدن جزئیات مهمی که نیاز دارد تا فرآیند با پارامترها و معیارهای مورد نیاز ادامه یابد، دشوار باشد.

همچنین، اگر HMI به هر تغییر کوچکی در فرآیند هشدار دهد، ممکن است حس ناراحتی را برای اپراتورها ایجاد کند، بنابراین آن‌ها ممکن است به هشدارهای اساسی توجه نکنند. بنابراین نیاز است که اپراتور داده‌های کافی را در اختیار داشته باشد تا بتواند عملکرد ماشین یا فرآیند را حفظ کند.

یک HMI موثر همچنین به این معناست که اپراتورها قادر باشند دستورات و دستورات مناسب را به فرآیند در زمان مناسب دهند. اگر اپراتورها هر بار که سعی می‌کنند دستوری دهند یا دستوری دهند، نیاز به مراحل زیادی داشته باشند، این ممکن است باعث تأخیرهایی شود که می‌تواند بر فرآیند تأثیرگذار باشد.

همچنین در زمان‌هایی که اپراتور نیاز به عملیات سریع دارد، داشتن مراحل زیادی برای دستیابی به یک دستور خاص ممکن است باعث شود که اپراتورها دستورات نادرستی دهند یا پارامترهای نادرستی تنظیم کنند. این می‌تواند بر فرآیند تأثیرگذار باشد و حتی ممکن است به خاموشی فرآیند منجر شود.

چگونه یک HMI طراحی کنیم؟

چگونه یک رابط انسان و ماشین موثر را طراحی کنیم؟

برای طراحی موثر HMI باید به چندین عامل توجه شود، عواملی مانند استفاده مناسب از رنگ‌ها، داشتن چیدمان خوب، نشان‌دهی واضح از هشدارها، ناوبری آسان، و عوامل دیگر که باید به هدف کمک کنند تا اپراتور بتواند عملکرد فرآیند تولید خود را به‌طور آسان‌تر درک و ارزیابی کند.

در زیر چند نکته طراحی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا طراحی HMI خود را موثر‌تر کنید.

مطلب پیشنهادی:
تست پذیرش کارخانه (FAT) برای یک پنل پی ال سی

شروع با یک برگه کاغذ

یک شیوه خوب در طراحی HMI این است که ایده‌های خود را روی یک برگه کاغذ بیاورید، تعداد صفحاتی که قصد دارید استفاده کنید را بنویسید، و محتوای پیشنهادی برای هر صفحه را ذکر کنید. به نظر اپراتور و سهولت استفاده از HMI توجه کنید.

پرسش از اپراتور

اون کسی است که از HMI استفاده می‌کند، بنابراین اینکه نظر او را در نظر بگیرید به شما کمک می‌کند تا یک HMI بهتر برای او طراحی کنید. نمایش بیشتر داده‌ها در صفحه همیشه چیز خوبی نیست، پس اپراتورها را با اطلاعات زیاد غافلگیر نکنید.

به جای آن، بر روی وظایف آن‌ها و آنچه برای درک وضعیت فرآیند لازم است، تمرکز کنید. شما نیاز ندارید تا هر مقدار فرآیند را نمایش دهید؛ به جای این، فقط باید اطلاعات را به گونه‌ای ارائه دهید که وضعیت کلی عملکرد به‌طور سریع قابل درک باشد.

جهت یابی

همانطور که گفته شد، اپراتور باید به سرعت به مقصد موردنظر خود در طراحی HMI برسد، پس باید به نحوی به جهت یابی در طراحی‌تان توجه ویژه داشته باشید. دکمه‌های مهم را در هر صفحه قرار دهید.

تمام صفحات را در دو یا سه کلیک از صفحه اصلی یا صفحه اصلی نگه دارید. جریان کار فرآیند را در نظر بگیرید. بپرسید کدام وظایف اغلب انجام می‌شود و کدام‌ها بیشتر استفاده نمی‌شود. با این اطلاعات، چیدمان را به گونه‌ای طراحی کنید که بهینه‌ترین باشد.

استفاده متناسب از رنگ‌ها

بیشترین رهنمودها توصیه می‌کنند استفاده از رنگ‌ها را محدود نموده و برای زمینه‌ها از رنگ خاکستری با کنتراست پایین استفاده نمایید تا از وجود صفحات زخیم جلوگیری شود. به عنوان یک شیوه بهتر، از استفاده از رنگ‌های زیاد و براق خودداری کنید و سعی کنید از رنگ‌هایی با براقیت کمتراستفاده کنید و رنگ‌های براق را برای شرایط ناهنجار مانند هشدارها نگه دارید.

استفاده متناسب از انیمیشن

شما نمی‌خواهید با حرکات غیرضروری زیادی در صفحه، اپراتورها را حواس پرتی دهید.

مطلب پیشنهادی:
ایمنی در سیستم های اتوماسیون

سعی کنید حداقل از انیمیشن استفاده کنید، بسته به نوع برنامه‌ی شما، انیمیشن را فقط زمانی استفاده کنید که به درک وضعیت فرآیند بیشتر کمک کند.

محدود کردن استفاده از پاپ‌آپ، در صورت لزوم

تصور کنید که باید یک سری پیغام خطای پاپ‌آپ را ببندید، قبل از اینکه حتی بتوانید به صفحه‌ای برسید که مشکل را درک کنید یا به صفحه‌ای که می‌توانید اقدام کنید.

بنابراین پاپ‌آپ همیشه بهترین تصمیم شما نیست، سعی کنید یک فضای مشخص از صفحه را برای هشدارها مشخص کنید. و از استفاده زیاد از اشیاء فلش‌کننده یا متوالی برای هشدارها خودداری کنید، چرا که این اشیاء ممکن است اثربخشی خود را به عنوان هشدار از دست بدهند اگر اپراتور آن‌ها را به طور مداوم ببیند.

حفاظت با رمز عبور

همه‌ی صفحات را برای همه قابل دسترسی نکنید، همچنین اپراتور را مجبور به نوشتن یک رمز عبور هر بار که نیاز به تغییر یک پارامتر یا رفتن به صفحه‌ای دیگر دارد، نکنید.

از حفاظت با رمز عبور با دقت استفاده کنید و سعی کنید مشخص کنید که کدام صفحات را به صورت جهانی در دسترس قرار دهید و کدامیک فقط برای یک گروه خاص مانند نگهداری یا مدیریت می‌باشد.

این نکات گذشته فقط چند مورد از مواردی هستند که باید در طراحی HMI خود در نظر بگیرید؛ به یاد داشته باشید که اهمیت این نکات بسته به برنامه متفاوت است.

نتیجه گیری

  • HMI ها یک عنصر بسیار مهم در فرآیندهای صنعتی مدرن هستند.
  • اینکه چقدر از مزایای HMI به دست می آورید بستگی به تاثیرگذاری طراحی شما دارد.
  • برای طراحی موثر نکات زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، اما عمدتاً باید خود را به جای اپراتورها قرار دهید.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

instrumentationtools.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

بریر اکتیو چیست؟

بریر اکتیو چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه یک بریر اکتیو از ترانسفورماتورها، اپتوایزولاتورها یا رله ها برای ایزوله کردن منطقه خطرناک از منطقه غیر خطرناک استفاده می‌کند. …

بررسی‌های تابلوهای مارشالینگ پی ال سی، دی سی اس و ای اس دی

بررسی‌های تابلوهای مارشالینگ پی ال سی، دی سی اس و ای اس دی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه ما مراحل اساسی را که باید در طول بررسی سلامت و نگهداری تابلو مارشالینگ پی ال سی، دی سی اس …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.