وبلاگ

میراکنترل / مقالات مرتبط با اندازه گیر فشار / چگونه یک رگلاتور فشار در سیستم های سیال کار می کند

چگونه یک رگلاتور فشار در سیستم های سیال کار می کند

چگونه یک رگلاتور فشار در سیستم های سیال کار می کند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تنظیم فشار در یک سیستم سیال هدف رگلاتور فشار است که نام مناسبی دارد. در این مقاله با رگلاتورهای فشار بیشتر آشنا شویم.

هر سیستم سیال شامل حرکت مایع یا گازی است که به عنوان فشار بر روی صفحه سیلندر یا دستگاه اکچویتور وارد می شود. سیستم باید فشار صحیحی داشته باشد، در غیر این صورت، نیرو بسیار کم خواهد بود یا در صورت زیاد بودن می تواند به بار آسیب برساند. تنظیم فشار در یک سیستم سیال هدف رگلاتور فشار است که نام مناسبی دارد.

سیستم‌های سیال به نیرویی به شکل فشار تولید شده توسط فشرده‌سازی یک گاز یا حرکت مایع متکی هستند. در هر صورت، فشار باید توسعه یافته و سپس در سطح مناسب حفظ شود. اگر فشار خیلی کم شود، جرم بار ممکن است برای حرکت سیستم بیش از حد باشد. از سوی دیگر، اگر فشار به افزایش ادامه دهد، ممکن است جسم بار با سرعت زیادی حرکت کند یا حتی از بین برود.

🔹ارائه دهنده: تیم تولید محتوای میراکنترل

 

چگونه یک رگلاتور فشار در سیستم های سیال کار می کند

یک شیر رگلاتور فشار گاز.

تقریباً در هر سیستم سیال از یک رگولاتور فشار برای حفظ فشار استفاده می شود. یک تفاوت جزئی بین ورودی سیستم گاز یا سیال هیدرولیک وجود دارد. اگرچه رفتار فیزیک مایعات و گازها مشابه است، اما بهتر است برخلاف پمپ مایع، به کمپرسور اجازه کار مداوم داده نشود، بنابراین ساختار دو سیستم کمی متفاوت است.

در یک سیستم گازی (پنوماتیک)، کمپرسور فشار بالایی در داخل یک محفظه ایجاد می کند – به احتمال زیاد بیشتر از فشار سیستم. یک “سوئیچ فشار” باعث می شود که کمپرسور هنگامی که فشار به زیر و بالاتر از آستانه های خاص کاهش یابد، روشن و خاموش شود. حتی اگر این محدوده فشار محدودی ایجاد می کند، سوئیچ فشار یک رگلاتور فشار نیست.

مطلب پیشنهادی:
ترانسمیتر فشار روزمونت

در یک سیستم مایع (هیدرولیک)، فشار با اعمال نیروی مداوم به یک مایع غیر قابل تراکم ایجاد می شود. بنابراین پمپی که فشار تولید می کند باید دائماً کار کند. سیال هیدرولیک نمی تواند انرژی را در فشرده سازی ذخیره کند، اما از طرف دیگر، می تواند فشار بسیار بالاتری ایجاد کند، بنابراین در سیستم های بار سنگین مفید است.

ساخت شیر تنظیم فشار

ساخت متداول یک رگولاتور مکانیکی دارای دو بخش اصلی است.

قسمت اول فنر قابل تنظیم برای ایجاد نیروی خاصی بر روی سیستم است. این معمولاً با یک دسته یا عنصر پیچ قابل تنظیم است که توسط کاربر قابل تنظیم است. چرخش آهسته دستگیره یا پیچ، فنر را از قبل بارگذاری می کند تا نیروی مورد نیاز به طور متفاوت تنظیم شود. نیروی فنر تقسیم بر اندازه سوپاپ منجر به فشار ثابت می شود که برای عملکرد رگلاتور بسیار مهم است.

قسمت دوم مجموعه شیر داخل رگولاتور است، یک شیر کوچک که معمولاً نوعی سازه پاپت یا پروانه ای است. هنگامی که این شیرها باز می شوند، مایع در اطراف آن ها حرکت می کند. در مورد رگلاتورها، شیرهای داخلی مستقیماً توسط دستگیره یا پیچ کنترل نمی شوند، بلکه فنر یک واسطه بین اپراتور و شیر است.

چگونه یک رگلاتور فشار در سیستم های سیال کار می کند

نمایی از قسمت های اساسی یک رگلاتور فشار.

هنگامی که سیال وارد رگلاتور می شود، در فشار بالایی قرار دارد. فنر نیروی ثابتی به شیر وارد می کند که آن را کمی باز نگه می دارد. سیال از طریق شیر جریان می یابد و شروع به پر کردن سمت خروجی شیر می کند و آن را دوباره فشار می دهد.

همانطور که آن شیر شروع به بسته شدن می کند، به سرعت به نقطه تعادل می رسد. اگر فشار خروجی افزایش یابد باعث بسته شدن بیش از حد شیر می شود و باعث می شود فشار سمت خروجی دوباره به طور ناگهانی کاهش یابد و شیر دوباره باز شود. به این ترتیب، رگلاتور به شکلی از بازخورد معرفی شده از خروجی تا کنترل متکی است.

مطلب پیشنهادی:
اندازه گیری فشار الکتریکی

اگر فنر سفت شود، شیر داخلی را با نیروی بیشتری باز نگه می دارد. بنابراین، فشار خروجی باید بیشتر باشد تا شیر بسته شود و به تعادل برسد. یعنی برای افزایش فشار سیستم فنر باید سفت شود. برای کاهش فشار باید شل شود.

رگولاتورهای فشار در مقابل کنترل ولوهای جریان

رگلاتورهای فشار یک افت فشار را به سیستم وارد می کنند که می تواند به عنوان فشار ورودی – فشار خروجی تعریف شود. اگر به طور ناگهانی حجم سیال بیشتری مورد نیاز باشد، فشار در سمت خروجی برای لحظه ای کاهش می یابد و شیر باز می شود. این سیال بیشتری را تامین می‌کند و بلافاصله باعث می‌شود که شیر به حالت تعادل بازگردد، مگر اکنون با سرعت جریان بیشتر.

از این نظر، رگلاتور فشار کمی متفاوت از یک کنترل ولو جریان در خط است که یک شیر سوزنی ساده است که به درصد خاصی باز می شود و سرعت جریان را محدود می کند. اگر سیال بیشتری مورد نیاز باشد، بدون افزایش فشار سیستم نمی توان آن را به نحوی انجام داد. بنابراین فشار و جریان رگلاتور توسط بازخورد خودکار از خروجی کنترل می شود، در حالی که کنترل ولو جریان فقط به کنترل سرعت جریان سیال محدود می شود.

رگولاتور کنترل شده الکتریکی

رگولاتورهای فنری کنترل شده برای تجهیزات فروشگاهی ساده رایج ترین هستند. فشار را می توان یک بار تنظیم کرد و به ندرت تنظیم کرد. اما در برخی موارد، فشار باید به صورت دینامیکی کنترل شود. برای این کاربردها می توان از یک رگلاتور فشار آنالوگ استفاده کرد.

اکثر رگلاتورهای کنترل شده الکتریکی با دکمه های فشاری روی خود دستگاه یا با کنترل 0-10 ولت / 4-20 میلی آمپر از یک سیستم خارجی تنظیم می شوند. برای اکثر سیستم‌های ساده، انتظار می‌رود که شاهد استفاده از رگلاتور با فنر و تنظیم دستی باشید.

برای سفارش و یا خرید انواع محصولات ابزار دقیق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع:

مطلب پیشنهادی:
خطوط ضربه

control.com

تمامی محتوای قرارگرفته در این سایت نتیجه زحمات یکایک افراد تیم تولیدمحتوای میراکنترل است.
استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

پست الکترونیک: miraco1393@gmail.com
ارتباط مستقیم: 09338888148

لینکدین میراکنترلفیسبوک میراکنترلتلگرام میراکنترلاینستاگرام میراکنترلواتس اپ میراکنترل

مقالات مرتبط

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در زیمنس S7-1200 PLC

مراحل پیکربندی ارتباط TCP/IP در پی ال سی زیمنس S7-1200

زمان مطالعه: ۴ دقیقه با توجه به مدل OSI معروف (مدل ارتباطات سیستم‌های باز)، TCP/IP یک پروتکل لایه حمل و نقل است. TCP/IP مخفف …

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

سیستم کنترل هوشمند بویلر مبتنی بر اینترنت اشیا با پی ال سی ابری و اسکادا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه سیستم هوشمند بویلر WECON از یک ساختار سه لایه تشکیل شده است: لایه برنامه، لایه شبکه، و لایه سنسور. 🔹ارائه …

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

توضیحاتی درباره تنظیم ابزارات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه تنظیم پارامتر برای هر سیستم اندازه‌گیری یا کنترل عملیاتی، محدوده تغییرات متغیر فرآیندی است. این شامل تنظیم همزمان ترانسمیتر و …

اورینگ (O-Ring) چیست؟

اورینگ (O-Ring) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه اورینگ یک حلقه یا حلقه دونات شکل است که عموماً از الاستومر قالب گیری می شود، اگرچه اورینگ ها نیز …

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

فرآیند‌های نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در این مقاله، ما درباره فرآیندهای نگهداری سیستم دی سی اس یوکوگاوا صحبت خواهیم کرد. در اینجا ما بررسی‌های سیستم …

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

جذر مربعی در دی سی اس یا ترانسمیتر جریان؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه همه‌ی افراد به‌خصوص مهندسان صنایع می‌دانند که تابع جذر مربعی برای ترانسمیتر جریان اوریفیس ضروری است، زیرا رابطه بین جریان …

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

توصیه‌های برنامه‌نویسی برای کدنویسی پی ال سی های ایمنی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه برای ایجاد هر عملکرد ایمنی که می‌خواهید به دست بیاورید. در این مقاله، ما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌های عملی برنامه‌نویسی …

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

تلفیق فلسفه رابط سیستم کنترل توزیع شده و مرکز کنترل موتور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه در کل، تبادل سیگنال‌ها بین سیستم‌های الکتریکی (MCC) و سیستم‌های کنترل توزیع شده (دی سی اس) بر اساس یک فلسفه …

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

ارتباط بین پی ال سی های زیمنس با استفاده از I-Device

زمان مطالعه: ۶ دقیقه در این مقاله به یکی از روش‌های ارتباط بین پی ال سی ها که چگونگی برقراری ارتباط زیمنس بین پی …

ساختار سیستم بسته - کنترل و ابزاردقیق

ساختار سیستم بسته – کنترل و ابزاردقیق

زمان مطالعه: ۹ دقیقه در مهندسی و طراحی پروژه‌های صنعتی، کلمه “بسته” به طور مکرر در اسناد فنی مختلف استفاده می‌شود، اما معنای آن …

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

پلی‌وینیل‌الکل در صنعت نفت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه پلی وینیل الکل یک ماده‌ای آب‌رسان و قابل تجزیه‌پذیر است. انعطاف‌پذیری آن ممکن است دلیلی برای پیش‌بینی رشد باورنکردنی بازار …

بریر اکتیو چیست؟

بریر اکتیو چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه یک بریر اکتیو از ترانسفورماتورها، اپتوایزولاتورها یا رله ها برای ایزوله کردن منطقه خطرناک از منطقه غیر خطرناک استفاده می‌کند. …

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.